Regler kring fönster/galler

Aliil

Trådstartare
Undrar lite vad det finns för regler kring galler och fönster. Måste det vara fönster och hur många? Mått mellan galler och får man ha rutmönster på gallret?

Saxat från en av jordbruksverkets stallbroschyrer:
Häststallar måste ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus. Önskvärt är
att varje hästbox har ett fönster och en tumregel är att fönstrets storlek ska vara
ungefär 1 m2
/box. Fönster som hästarna kan komma åt med nos eller hovar måste
antingen vara okrossbara eller skyddade med ett galler.

I tidigare versioner av djurskyddsbestämmelser för hästar fanns riktlinjer för
vilka mått som skulle gälla mellan rören/stavarna i stående och liggande galler.
Då det trots att dessa rekommentationer följts skett skador på hästar har dessa
rekommendationer tagits bort. Ska stående eller liggande galler användas ska
avståndet anpassas efter de hästar som står i boxarna så att de inte kan fastna.
Oavsett om stående eller liggande galler används är det väldigt viktigt att rören/
stavarna i gallret är så kraftigt dimensionerade att de inte ger vika och böjer sig
för en spark. Vanliga armeringsjärn är olämpliga eftersom de är för veka.
Ytterligare ett alternativ är rutgaller (trådgaller). Utformningen av rutgaller är
mindre beroende av storleken på hästarna och ger ett luftigare intryck. Rekommenderade
dimensioner är 25/3 (maskstorlek, mm/trådtjocklek, mm) för små
hästar (ponnyer) och 50/4 för större hästar.

Källa: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: ufot
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 470
Senast: Tuggben
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
320
Senast: Cactus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka