Regler för valp till Finland.

Gabbi

Trådstartare
Jag och min pojkvän planerar att tillbringa delar av sommaren i vår stuga vid finska gränsen. Ev. får vi hem en valp innan det (om de föds). Stället passar jättebra för en valp, men för att komma dit måste man passera finska gränsen med 75 meter. (sedan åker man tillbaka in i Sverige, lustigt nog.)

Vad kan det finnas för regler då? Tänkte på vaccineringar och så? Finland har väl haft rabiesfall?

Det finns ett krångligare sätt, och det är att aldrig åka in i Finland, utan att köra sista biten med båt, men lättast vore det ju att ta bilen.
 
Sv: Regler för valp till Finland.

Hunden ska ha pass och vara rabiesvaccinerad om den ska få komma in i sverige igen "lagligt".

Efter vaccineringen ska det tas ett prov om ca 120 dagar, för att kolla att hunden verkligen har ett fullgott skydd.
Om den inte har det så är det bara att börja om.

Räkna alltså med att det tar minst ca 4 månader från vaccineringen innan ni kan åka till finland med hunden.
 
Sv: Regler för valp till Finland.

Ok tack. Bra med info. Jag har ingen intention att göra något olagligt,
tomten ligger i Sverige, men smidigaste vägen hade varit en väg som åker några hundra meter på finsk mark. Jag får alltså välja att inte ta den vägen, utan låta hunden stanna i Sverige hela tiden.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 530
Senast: ptr
·
Hundavel & Ras Hallå, jag skulle behöva lite råd angående en kommande valptransport. Jag ska åka och hämta en 10v valp nere på kontineneten om en...
2
Svar
21
· Visningar
2 617
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 503
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp