Regler för sjuka hästar inom Travet ?

Miaa

Trådstartare
Finns det inga regler för Travhästar när dom får starta efter dom varit sjuka ?

Inom ridsporten så får man ju intyga att hästen man tävlar är tränad samt är FRISK och inte träffat sjuka hästar inm 3 veckor innan start .

Finns det inga såna regler inom travsporten ?

Tänker på Opal Viking som var så snorig efter loppet i Italien för 10-14 dagar sedan och nu starta igen ,men kommer *bara* 3 för hans kapacitet ligger *bara* på 85 % eftersom han var sjuk för en vecka sedan :confused:
Artikeln för 14 dagar sedan
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=829325

Enligt dagens artikel i Norrköpings Tidningen så har han åter startat men som sagt var kom då 3 dje plac ?

Senast ändrad:
Sv: Regler för sjuka hästar inom Travet ?

Enligt tränaransvaret är man ansvarig för att hästen är i tävlingsmässigt skick när den startar och det finns ingen tränare som frivilligt tar ut sin häst och kör på den en hjärtmuskelinflammation. Däremot brukar de flesta hästar behöva ett lopp i kroppen innan de är på 100% efter de varit lite dåliga. Just slem i halsen är en åkomma som ofta är lätt att komma tillrättas med men som kan sätta ner hästen extremt i ett lopp. Men jag tror att en häst av Opals kaliber blir kollad i halsen och får ta blodprov innan de flesta större lopp.

Sv: Regler för sjuka hästar inom Travet ?

Tränaren menar nog snarare att hästen fått ta det lugnt efter senaste loppet i och med att han inte var helt kurant, missat något/några träningspass och därmed är han inte förberedd till loppet som planerat, och kommer inte prestera max. Om hästen skulle vara sjuk när han tävlar, presterar han inte 85%.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 286
Senast: meadow
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
16 127
Senast: SiZo
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka