Regler för kandar

Houdinie

Trådstartare
Jag tittar efter kandar, och då en stallkompis eventuellt kommer att starta min häst i MSV nästa år så undrar jag över reglerna för kandar.

Jag har läst i TR, men undrar om ni vet mer detaljerat:
- Får nosgrimman vara fäst i sidostycket till stångbettet eller måste den sitta på separat nackrem?
- Får man tävla på kandar utan käkrem?
- Finns det fler fallgropar som man lätt missar gällande kandaret?

Tacksam för svar. :)

Sv: Regler för kandar

Bara de nosgrimmor som finns med på bild är tillåtna. Nosrem som går genom sidstyckena är inte med på bild, så det är inte tillåtet.

Det står ju inget om käkrem men eftersom huvudlagen på bilderna har käkrem är det säkrast att välja det, så slipper ni riskera tjafs.

Du får starta MSV:C och MSV:B med vanligt träns, så då slipper man kandaret.

:)

Vad har han för storlek? Jag har ett kandar som inte används så mkt just nu som du kan få prova om du vill. 12,5cm i bett och full i huvudlaget (Hansbos rundsydda).

Taget från TR

”H” Betsling vid dressyrtävling i lätta klasser tom Lätt A:4 skall vara träns.
I Msv C:1, Msv C:2, Msv B:1, Msv B:2, Msv B:3 och FEI:s Inledande program Msv B
är betslingen valfritt träns eller kandar, vilket bestäms av ryttaren.
I Msv B:4 och högre skall betslingen vara kandar.
Betsling vid unghästbedömning skall vara träns.

”H” Diametern på de olika betten måste vara så stor att de inte kan skada hästen.
Diametern mäts vid bettens ytterkant.
Minsta diametern för stångbett skall vara 12 mm och för bridongbett minst
10 mm.
Minsta diametern för tränsbett i unghästbedömning skall vara 14 mm.

Kandar består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder, stång- och bridongbett samt kindkedja. Betten skall vara gjorda av metall eller hårt oböjligt plasteller syntetmaterial, och kan även vara täckta med gummi. Stång- och bridongbett kan vara gjorda av olika material. Stångbettet skall ha oledat munstycke och fasta eller rörliga skänklar. Underskänkelns längd under munstycket får ej överstiga 10 cm.

Bridongbettet skall vara en- eller tvåledat.

Bridongringens diameter får ej överstiga 8 cm. Kindkedjan får vara försedd med skydd. Skumrem är tillåten. Nosgrimman skall spännas ovanför betten. Stång- och bridongtyglar samt pannband skall vara i enlighet med beskrivningen för träns.

Ovanstående gäller även vid framridning där dock träns, enl beskrivning ovan, alltid är tillåtet.

Han har 11,5 i tränsbett och cob eller full i huvudlag, det varierar lite beroende på modell.

Själva betslingen är jag trygg med, det är huvudlaget jag undrar över.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 241
Senast: Jeps
·
Dressyr Enligt TR har ekipage som på var sitt håll (ryttaren för sig och hästen för sig) kvalat nationell msv a/PSG rätt att starta nationell...
Svar
3
· Visningar
1 216
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan jag tycker TR är lite krångligt men stämmer det att PS Jump Off träns får man tävla i dressyr, lägre klasser om man köper till en...
Svar
2
· Visningar
1 577
Senast: Mistimed
·
Dressyr Hej! Jag har ett par vita Spooks ridbyxor som har den lilla blå kronan broderat på låret. Nu läste jag TR om att i dressyr får...
Svar
3
· Visningar
1 224
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.