Regler för hur ett staket ska vara?

B

Bamselina

Som rubriken lyder, finns sådana regler???

Har tröttnat rejält nu på min granne här. Staketet består av ståltråd (på vissa ställe... :smirk: ) det fattas många stolpar så på vissa ställen hänger tråden 2 dm över marken, på någon ställe är tråden uppstöttad med en hockey klubba, andra ställen är tråden sönder och där "förlägnd" med balband och grimskaft. grinden in till hagen består av i grimskaft(inte spänt utan lös hängande) och några vägkoner(de kom dit efter x-antal rymningar)

Som ni förstår håller sig hans 4 hästar aldrig inne i hagen de är ute och springer flera ggr i veckan och springer då alltid upp till mina hästar. 4 tappskor har jag haft på 1 månad pga att hans hästar springer utanför mina hästar o stressar... I går blev det droppen, de fick under dagen ett föl och släppte ut det samtidigt som jag kom hem från jobb och fölet sprang såklart rakt ut, stoet blev heltokigt och sprang efter såklart ner till mina hästar som knapppast blev lugna...

Resultatet blev en tappsko och ett stort sår på skenan på ena hästan och ett stort balltamp på den andre...

Vad gör man:confused: Ringa kommunen (djurskydd) ? för det måste väl ändå finnas vissa regler för hur en hage ska utformas så att hästarna ska hållas där inne???

Sv: Regler för hur ett staket ska vara?

Det låter nästan som min grannes staket. Han har inga djur längre så staketet har fått stå och förfalla. Stolpar ligger på marken och ståltråden hänger slapp och ligger på vissa sträckor 1 dm över marken. Gräset där är högt så tråden syns inte. Problemet här är att hans hage ligger utmed en grusväg där många rider. Kommer det en bil styr en del ryttare ut i kanten eftersom vägen är smal och jag är livrädd att en häst ska trassla in bakbenen i hans trådar. För att inte tala om vad som kan hända med en rymmarhäst som ska in i hans hage där gräset strår högt.

Så, jag ställer ungefär samma fråga som du gör - får en hage se ut hur som helst?

Min favorit i repris: Lagen om ägofred (http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19330269.HTM)

Ur första paragrafen:

"Var, som äger eller till underhåll eller nyttjande mottagit hemdjur, vare pliktig att medelst hägnad eller vallning eller på annat sätt hålla sådan vård om dem, att de ej olovligen inkomma å annans ägor."

Finns inga djur på någon sida stängslet utan det håller på att förfalla så är det nog mer att anse som ett fall för kommunen (miljö- och hälsa) eftersom det då är ett miljöbrott.

Senast ändrad:

Du kan ju alltid prova med kommunen. Hur ser det ut i övrigt? Skräp och skrot i hagar, runt stall? Är hästarna i gott hull? m.m.

Utgår ifrån att du vid flertal tillfällen påpekat denna något mindre roliga situation som drabbar dig och dina djur? Vad svarar grannen på det? Kan tänka mig att de blir ganska skyldiga om hästarna skulle orsaka en trafikolycka el. annat eftersom de inte stängslat på vederbörligt vis. (se Strajders inlägg)
Skillnad är om de iallafall har två trådar med el eller dyl. och hästarna tar sig ut.

Jag hade iallafall provat med djurskyddsinspektören på kommunen, de kanske åker och tar sig en titt och påpekar det hela för vederbörande.

Gira :banana:

I övigt ät det väl ok, inte så som jag skulle vilja hålla mina hästar men de far inte illa iaf... De är tex väldigt snåla med mat... i vintras gick 15 får och 4 vuxna hästar i en hage på ca 1,5 tunnland och de fick 2 kakor hö (1-1,5kg) hö per dag ute... hästarna är något tunna men som sagt cde far inte illa vad som syns iaf.

Jag har försökt få tag på miljö nämnden ( de som har hand om djurskyddet) men inte fått tag i dem (sammanträde osv) men har skickat iväg ett mail och frågat vad som gäller. Hoppas på svar!

Har hört att djurskyddet varit där i vinter och påpekat en del så de känner väl till grannen.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka