Regler för avisering av höjd hyra?

Zpunk

Trådstartare
Har försökt googla men hittar inte riktigt, finns det några regler för hur en hyresvärd ska avisera när och hur mycket hyran höjs? Jag hittar ”skriftligt” men är det då en lapp i trapphuset, frankerat/ofrankerat brev, mail, rek osv?
 
Har försökt googla men hittar inte riktigt, finns det några regler för hur en hyresvärd ska avisera när och hur mycket hyran höjs? Jag hittar ”skriftligt” men är det då en lapp i trapphuset, frankerat/ofrankerat brev, mail, rek osv?
Vi får alltid ett brev hem tillsammans med hyresavin där de står hur mycket de kommit överens om med hyresgästföreningen att årshöjningen ska bli eller om de ligger kvar på samma nivå.
 
Har försökt googla men hittar inte riktigt, finns det några regler för hur en hyresvärd ska avisera när och hur mycket hyran höjs? Jag hittar ”skriftligt” men är det då en lapp i trapphuset, frankerat/ofrankerat brev, mail, rek osv?
Hyresavin räcker. Sen är nog praxis att det där också medföljer förklaring om att det är framförhandlat och överenskommet med tex hyresgästföreningen och med vilken procent.
 
Hyresavin räcker. Sen är nog praxis att det där också medföljer förklaring om att det är framförhandlat och överenskommet med tex hyresgästföreningen och med vilken procent.

Ah, i det här fallet har hyresgästen e-faktura och upptäckte först efter betalning att summan var förändrad.
 
Är det krav på det eller bara så det är hos er?
Tror de måste göra så, inte säker. Men haft samma hyresbolag i flera år fast på två olika ställen men oavsett om man har hyran via autogiro eller betalar själv så skickar de alltid ut en lapp om året om just hyran till alla hyresgäster.
 
Ah, i det här fallet har hyresgästen e-faktura och upptäckte först efter betalning att summan var förändrad.
E-faktura står ju alltid summan man godkänner att betala så det borde ju kunna ha noterats då och sen finns ju en fakturaavi "bakom" en e-faktura man kan kolla på. Har man autogiro vet jag inte hur det görs då jag aldrig haft det på hyran. Hos oss sätts det dock också upp info i trappen om när hyran håller på att förhandlas och sen en när den är klar men inte med hur mycket. Är man med i hyresgästföreningen så meddelar de sina medlemmar när förhandlingar för just din fastighet är klar och vad det blev.
 
Då skulle jag inte bli förvånad om det stått på tidigare faktura, men att den informationen inte gick fram pga inte kollat på fakturan, utan bara godkänt den.
Det stod ingen upplysning om hyreshöjning på den senaste fakturan med den gamla hyran, och på den första med hyreshöjning står bara en ny summa, alltså ingen upplysning utöver den nya summan. Och en rad med en retroaktiv hyreshöjning för juli månad.
 
Det stod ingen upplysning om hyreshöjning på den senaste fakturan med den gamla hyran, och på den första med hyreshöjning står bara en ny summa, alltså ingen upplysning utöver den nya summan. Och en rad med en retroaktiv hyreshöjning för juli månad.
Så är det här också. Ibland får man flera månader retroaktiv höjning men det senaste året blev det bara en månad retroaktivt. Jag har autogiro men får pappersavier också, tror det brukar stå att de kommit överens med hgf om x% höjning fr.o.m. y månad.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 939
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 822
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 482
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 048
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp