Regler för att få hoppa på klubbtävling

Magiana

Trådstartare
Jag gissar väl på att klubbarna har lite egna regler för vilka som får delta i hopptävlingarna. Min ridskola har en tävlingstrappa som gör att jag bara får delta i clear rounder eftersom jag inte rider i någon hoppgrupp. Dessvärre kan jag inte rida i hoppgrupp för det finns ingen som passar mig. Antingen är grupperna för avancerade eller så är det på tider då jag inte kan för att jag jobbar. Det enda som finns tillgängligt är den hoppinriktade gruppen men det är inte kvalificerande för att få delta i annat än clear rounder. Jättetrist för mig som är tävlingssugen.

Hur ser det ut på era ridskolor/klubbar? Vilka regler har ni för att få delta i t.ex. en kombinationstävling, ren hopptävling eller en cup med både dressyr och hoppning på ridskolan/klubben?

Sv: Regler för att få hoppa på klubbtävling

Endast ridelever i specialgrupp får starta på klubbhoppningar.
Det av säkerhetskäl för ryttare och hästar. Det hände lite tråkiga incidenter innan vi införde den regeln för 10 år sen.
Då delades det upp i klubbhoppning och blåbärshoppning istället

Våra klubbhoppningar försöker efterlikna en normal lokaltävling, men framhoppning i ett ridhus, ensamt ekipage på banan (alt två) och omhoppning på tid

Sen har vi lite egna specialregler, så länge man sitter kvar på hästryggen får man fortsätta hela banan runt även om hästen vägrar ut sig
Alla felfria ritter ger rosett, först placering enligt TR + de utanför placering får clearroundrosett. Bara för att premiera felfria ritter

På min ridskola frågar man sin ridlärare om man får vara med och talar om vilken häst och vilken klass man vill rida. Ridläraren avgör om man är tillräckligt rutinerad för att klara av tävlingsupplägget, hästen och klassen. Är man inte det föreslås ofta en lägre klass eller lättare häst så att man kan vara med ändå.

Det är självklart högre krav på ridning och säkerhetstänk på tävlingar med individuell framhoppning på separat bana än på inomhustävlingarna med instruktörsledd framridning i grupp.

Nästan alla tävlingar är antingen clear round eller stilbedömning, så det blir inga vansinnesritter.

På min gamla ridskola får de som har ett sk "teorikort" (tror jag det hette) vara med på klubbhoppningar. Teorikortet är som en lättare variant för Grönt kort, som då bara gäller på klubben. Man anmäler till ridläraren vilken häst och höjd man önskar och ridläraren avgör om det är möjligt och lämpligt. Ganska många lektionshästar är ute på lokala tävlingar, men då tror jag att det enbart är ryttare som rider i specialgrupp på nästan alltid samma häst som tar med just den hästen på tävling.
På rena "blåbärshoppningar" tror jag inte det behövs ett teorikort ens..

Tråkigt att du inte kan vara med för att du inte har möjlighet att rida i hoppgrupp :(

Vi har klubbtävling på olika höjder, ofta är det stilhoppning i de lägsta höjderna, och sen tidshoppning när man kommer upp i .90 - 1 m. Ponnyklasserna har nästan alltid stilbedömning. .90 och högre är för de som rider i hoppgrupper, annars får alla anmäla sig, efter samråd med ridläraren om vilken höjd och häst som är lämplig.

Så vill man rida omhoppning på tid, så krävs oftast att man rider i hoppgrupp.

Så funkade det för oss också. Man kunde också delta trots att man inte hade en fast grupp. Man kunde alltid önska både häst och klass, men det var ägaren/ridläraren som bestämde.

Vi var en grupp som tävlade utanför klubben också, och det var vi som faktiskt hade egen hoppgrupp och mer ansvar i stallet.

Vi har två klubbhoppningar per år för nivå 3-5 och två för nivå 6 och uppåt. Första nivån är det bommar, hinder och ridvägar och tror att det är Clear Round bedömning (=i princip alla får rosett och diplom).
För nivå 6 är det 40-60 CR-bedömning och 70-110 2 faser A:0/A:0 ny startsignal. Där är det så att 70cm får nivå 8 vara med på och högre än så är det ridskolans träningselever som deltar.
Alltså finns det möjlighet för nästan alla att delta i klubbhoppningarna. Sen har vi x-antal pay and jumps och där är det blandat träningselever och elever från en viss nivå.

Hos oss är det så att alla som vill tävla måste börja med att rida en debutant klass. Det är ens ridlärare som bestämmer om man är redo och även ryttare som tävlat tidigare måste börja med en debutant. Det är en clearround med stilbedömning och man måste både vara felfri och få tillräckligt bra stilpoäng för att kvala till nästa nivå.
Nästa nivå är klass 2 (90 cm för stor häst och motsvarande för ponny tror jag) den är en stilbedömning men går även på tid och fel fast srilpoängen avgör. För att gå vidare till klass 1 så måste man ha 2 placeringar i klass 2 det senaste året och klass 1 går som en vanlig klass med grund + omhoppning och den rids i 90-1m för stor häst. Man kan också bli nerklassad till klass 2 igen om man inte visat tillräckligt bra resultat (felfri el placerad) i klass 1 inom typ ett år eller nåt och sen kan man få vara med utom tävlan i lägre klasser om man vill ha banhoppningsträning. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycks ha en hobby med förhinder, då jag inte riktigt lyckas ordna med det jag önskar. Seniorens ägare behöver jobba häcken av sig...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Magiana
·
Hoppning Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 911
Senast: Mimsan_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, jag funderar på att ta en lektion till i veckan på ridskolan. Det skulle då bli i en hoppgrupp eller en hoppinriktad grupp. I min...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Magiana
·
P
Hoppning Jo ja ska tävla i en klubbtävling i hoppning på klubben. (där min häst även står) Vad jag har förstått så behöver man inte ha krönt...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama