Registrering av kallblodstravare. Frågor.

Sammet

Trådstartare
Om man har en avkomman (kallblod) från egen (icket godkänd hingst pga ej visad (bra exteriör och psyke, avkomman var tänkt som ridhäst)) under ett eget sto, kan detta registreras som en travhäst då?

Det är egentligen inte viktigt för mig, avkomman ska användas som ridhäst, det är bara travgubbarna i trakten som sliter sitt hår och skakar på huvudet och tycker jag är galen som inte komemr ha honom som trav häst med "det steget och Den stammen"...

Jag personligen har ingen koll på hur en bra travstam ser ut, avkomman är tagen efter föräldrar med bra ridegenskaper/ridexteriör och är välkomen att registreras som ridhäst (har haft kontakt med svenska hästavelsföreningen).

Men å andra sidan kanske det är onödigt att regga honom som ridhäst om han har potential...
Om han kan reggas som travhäst dvs.

så kortfattat:

Kan kbl.´s avkomma som är efter egen (ej ännu visad) hingst, undan eget sto (gårdsavel) registreras som travare?

Sv: Registrering av kallblodstravare. Frågor.

Är bägge sen tidigare registrerade kallblod hos STC?
Stod du som ägare på bägge hästarna vid betäckningstillfället? tror tom att det måste numera vara ett år innan betäckning.

Hur gammal är den nu? tror det kan bli dyrt om inte alla papper varit i ordning vid födelsetillfället med frysmärkning & registrering

Enklast är om du kontaktar STC direkt med dina frågor

Kort svar: Nej.
Kallblodsreglementet är stenhårt och alla registrerade hästar måste vara efter godkänd hingst. Till skillnad från varmblod där du kan betäcka egen hingst med eget sto.

Jag ringde dom idag och enligt dom fick jag som egen ägare av båda hästarna reg. avkomman, men det blev dyrt.

hmm vad som inte framgick av min post ovan var, vem har gett mig rätt information?

Om det klart framgick att det handlade om kallblod och inte varmblod så har de antagligen lättat reglementet senaste åren.

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter