Registrering av importerad hund?

Lupin

Trådstartare
Hur går man tillväga för att registrera in en importerad hund i SKK? Det handlar om en hund som flyttat hit med sin ägare, när denne flyttade hit från Norge. Hunden har norska papper. Jag hittar ingen info på SKKs hemsida, mer än att det kostar 515 kr. Någon som vet? :)
 
Sv: Registrering av importerad hund?

Man skickar in stamtavlan tillsammans med en blankett för ändamålet som finns på skk's sida/ring och beställ den och sedan stämplas det in ett svenskt reg.nr på stamtavlan.
 
Sv: Registrering av importerad hund?

Det lät ju enkelt och bra. :) Jag mejlade dem strax efter jag la in tråden, så förhoppningsvis får jag kontakt med dem imorgon.
 
Sv: Registrering av importerad hund?

Det kostar runt 500:- också.
Gå in på SKK's hemsida och skriv ut blanketten som ska medfölja stamtavlan (måste skickas i original, skicka som REK) så slipper du vänta på kontakt med dem. Det står tydligt där vad som ska medfölja, vilka uppgifter som behövs och var det ska skickas.
Går snabbt att få ordnat, tar oftast bara några dagar och du får hem det nya (och det gamla) regbeviset mot postförskott.
 
Sv: Registrering av importerad hund?

Man får inte ett nytt registreringsbevis. De sätter en stämpel på den norska stamtavlan och skriver in det nya reg.numret.
 
Sv: Registrering av importerad hund?

Jag har tidigare i höst reggat in just en norsk hund (och även en polsk) och jag har i bägge fallen fått ett svenskt regbevis där det svenska regnumret står. Det är dock inte likt som ett ursprungligt svenskt utan gäller bara tillsammans med det norska regbeviset (som blivit stämplat). Den polska hunden behöver en speciell exportstamtavla i ansökan och det nya svenska regbeviset gäller inte utan den (som också är stämplat av SKK).
 
Sv: Registrering av importerad hund?

Då har det ändrats sedan i somras då, när jag tog in min från Norge..

Det enda svenska man får är ju vaccinationsdelen.
 
Sv: Registrering av importerad hund?

Verkar konstigt om de ändrat sedan i somras...

Jag har iaf fått veterinärdelen plus en del där hundens uppgifter står samt det nya regnumret, det benämns inte som regbevis men det finns inget annat som talar om att hunden nu är inreggad i SKK om man inte har detta. Stämpeln i originalstamtavlan knystar inte ett ljud om något nytt regnr så har man inte detta "extrapapper" så är det svårt att veta vad ens hund har fått för svenskt regnr, om man inte kollar på veterinärdelen då för där står det ju också.

Hursom, om TS skickar in de papper som SKK kräver för att regga in den norska hunden så kommer hon med all säkerhet att få rätt papper hem i brevlådan.
 
Senast ändrad:
Sv: Registrering av importerad hund?

Så här ser ett av mina ut i alla fall..

Länk

Och det enda som medföljde var vaccinationsdelen. Givetvis gäller den stamtavlan för tävlan/utställning etc.
 
Sv: Registrering av importerad hund?

Så här ser ett av mina ut i alla fall..

Länk

Och det enda som medföljde var vaccinationsdelen. Givetvis gäller den stamtavlan för tävlan/utställning etc.

Så ser det ut för min norge import också som jag hämtade hem i okt 2008.
 
Sv: Registrering av importerad hund?

Så här ser ett av mina ut i alla fall..

Länk

Och det enda som medföljde var vaccinationsdelen. Givetvis gäller den stamtavlan för tävlan/utställning etc.

Så ser det ut för min norge import också som jag hämtade hem i okt 2008.

Japp samma på mina från danmark, men eftersom de redan är inplastede så är det en lapp klistrad på stamtavlan med alla uppgifter.
 
Sv: Registrering av importerad hund?

*kl*

Det får bli som det blir. Jag hittade blanketten på skk's hemsida i morse och om det blir något av affären så vet jag i alla fall hur jag ska göra med stamtavlan och registreringen. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 530
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 019
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 098
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 596
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp