Registrera om isis från SH till SIF

Lurv

Trådstartare
Någon som gjort detta och vad kostar det?
Blev inte riktigt klok även om jag läste Sif:s hemsida.

Det gäller en fullstammad isis som av någon anledning är reggad i SH.
Varför reggar man öht en isis i SH?

:)

Sv: Registrera om isis från SH till SIF

Jo jag kan också tänka mig att det är billigare i SH men tror att man biter sig i svansen där. När man vill sälja hästen sen så är det väl lättare att sälja om den är reggad i SIF, eller?

Troligen, åtminstone om man vill ha "normalt" betalt för hästen.

Är den född när man inte fick regga hästar efter icke godkänd hingst i SIF?

Den är två år och ska ha fullständig stamtavla, vet inte fler detaljer. Den kan ju iofs ha fullständig men ej godkänd stam.

Jag ställer frågan för hästen ifråga är ett bytesförslag på min egen häst men jag är inte så insatt i isisarnas regler. Jag vill inte bli stående med en häst som inte går att regga i Sif, ifall jag själv vill sälja den i framtiden.

Dessutom kunde jag inte läsa ut hur mycket det kostar att byta från SH till SIF.

Ta kontakt med SIF så får du veta om det är möjligt, du kan läsa här hur du går till väga.

http://sifweb.moln.net/Övrigt/AvelÖvrigt/Fölregistreringefterhingstsomejhaftlicensbevis.aspx

Läs i rubrik Registrering av häst efter hingst som varken har licens eller bevis för ev priser. Mest troligt är också att du kan få en extra kostnad pga reggning sker efter 6 månaders ålder.

http://sifweb.moln.net/Avel/Avgifter.aspx

Så mellan tummen och pekfingret så kan de kosta ca 8000 kr + eller i bästa fall minus samt tillkommande kostnad 500 kr per DNA prov. Kan tro att det krävs tre stycken, från hingsten, stoet och avkomman. Men som sagt det bästa svaret för erat fall får du av SIF.

Jag skulle inte sätta så mycket pengar på att det är överhuvudtaget är möjligt. Men om det skulle vara möjligt tror jag också som Boj att det rör sig runt 10.000:-. Jag hade nog funderat många gånger på den byteshästen som bara är 2 år dessutom. Värdeminskningen blir ju enorm.

Det är nog bara SIF:s avelskansli som vet. Ring eller mejla dem!

Tack snälla för svar.

Nej, det låter som för mycket pengar och krångel för att det ska bli ett intressant byte.

Med DNA prov på hästen i fråga testat mot stoet och hingsten kan du antagligen registrera den i SIF. Vad själva registreringsavgiften kan tänkas gå på har jag ingen aning om.

Någon som gjort detta och vad kostar det?
Blev inte riktigt klok även om jag läste Sif:s hemsida.

Det gäller en fullstammad isis som av någon anledning är reggad i SH.
Varför reggar man öht en isis i SH?

:)

Såg att du skrivit att de antagligen inte va aktuellt nu men ville ändå svara. De är otroligt krångligt att regga om hästar då de inte är speciellt populärt att "döda" den befintliga registreringen + att du måste DNA testa hästen mot båda föräldrarna för att kunna bevisa att han/hon är en renrasig islandhäst. Om hingsten dessutom inte skulle vara godkänd så måste du utöver de vanliga registreringskostnaderna betala en hingstavgift. så kostnaden för att omreggistrera hästen borde hamna på en summa mellan 8 och 14 000....

Om hästen inte reggas i sif räknas den inte som islandshäst så den får inte tävla som de,i de fallet skulle gissa att värdet på hästen som inriden skulle ligga runt 12-15000 om den i övrig är frisk och inte drar på sig tex exsem.

Har varit i denna karusell så vet att den inte är rolig...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tror att det kan vara så att ASCA-reggade hundar som importeras till Finland blir reggade i ER-registret och där krävs alltid tre...
2
Svar
21
· Visningar
1 816
Senast: yennork
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 563
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 188
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Är det någon här som är vet hur det funkar med CSN och sjukskrivning? Jag har läst på CSNs hemsida men blir ändå inte riktigt klok på...
Svar
8
· Visningar
1 944
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka