Registrera katt

R8n

Trådstartare
Vart registrerar man en huskatt?
Antar att för att öronmärkningen ska ha någon nytta så måste ju detta registreras någonstanns...

Sv: Registrera katt

Det var verkligen överraskande.
Trodde det var Jordbruksverket som hade hand även om huskatternas registrering, de har ju blandrashundarna.

Ang hundregistret. Svenska kennelklubben sa upp avtalet den 1/3-03, därefter tog Djurskyddsmyndigheten över 1/1-04 som sedan överlät registreringen på jordbruksverket.

Så numera sköter SJV det centrala hund/ägarregistret och inte bara för blandrashundar.

SKKs ägarregister är ett frivilligt register för ID-märkta hundar och katter. Genom att välja bland rubrikerna i menyn ovan kan du läsa om hur du gör för att söka efter ägaren till ett upphittat djur eller för att registrera din egen hund eller katt. Du kan också finna information om olika typer av ID-märkning.

Är du verkligen säker att det är SJV som har hand om ägarregisteringen av hund nu?
Jag har nämligen bara haft kontakt med SKK för att få hem papper för att kunna regga in min blandras där då han är chipmärkt sedan tidigare men inte registrerad. Det var för bara några månader sedan jag gjorde detta och ingen hänvisning till SJV.

Hm, läser att det är SJV som har det och jag blir än mer förvirrad men det kanske är något samarbete då?
Jag är uppriktigt sagt förvirrad men åt andra sidan är jag blond också :D

Senast ändrad:

Är du verkligen säker att det är SJV som har hand om ägarregisteringen av hund nu?
Jag har nämligen bara haft kontakt med SKK för att få hem papper för att kunna regga in min blandras där då han är chipmärkt sedan tidigare men inte registrerad. Det var för bara några månader sedan jag gjorde detta och ingen hänvisning till SJV.

I Sverige är det lag på att alla hundar skall vara ID-märkt och registrerade. Tidigare administrerade SKK det "statliga" registret, men SKK avbröt samarbetet med SJV så numera administrerar SJV det Centrala hundregistret där varje hund måste vara registrerad. SKK har dock fortfarande ett eget hundägarregister men det är privat och har ingenting med det statliga att göra (som det tidigare hade). Numera måste alltså hundägare på egen hand se till att deras hundar är registrerade hos SJV. Det räcker inte med att bara regga hos SKK.

Ok, tack för informationen :)
Dags att ta kontakt med SJV då.
Möjligt att han är registrerad där då han är chippad men med fel ägare och adress.
SJV har alltså registering för varje hund men om hunden kommer bort är det då dit tex polis odyl tar kontakt?
Eller är det förmånsaktigt att i sådan situation har det på båda ställena?

Om polisen hittar hunden så kollas nog båda registren, men om en privatperson plockar upp hunden är det en fördel om hunden finns i SKKs register eftersom privatpersoner kan söka i det registret på egen hand. Dessutom är deras register ganska känt hos allmänheten.

*kl*

Jag har en fråga *räcker upp handen* :p

Min nya katt från katthemmet fick jag med en blankett till och hon är öronmärkt, blanketten har jag fyllt i och ska skicka in, men...

...min katt som jag har tagit med från Tyskland är chip-märkt, hon är inte registrerad någonstans men jag har en bunt klistermärken men hennes chipnr på som jag fick av veterinären. Kan jag bara beställa en ny blankett, klistra på en klisterlapp med nummret på och fylla i uppgifter och skicka in? Blir hon registrerad som alla andra då?

...min katt som jag har tagit med från Tyskland är chip-märkt, hon är inte registrerad någonstans men jag har en bunt klistermärken men hennes chipnr på som jag fick av veterinären. Kan jag bara beställa en ny blankett, klistra på en klisterlapp med nummret på och fylla i uppgifter och skicka in? Blir hon registrerad som alla andra då?

Ja :)

101010

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
648
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
393
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30