Registrera blandras - går det?

S

Smedsborg

Hamnade i en diskussion med en sk Besservisser häromdagen.
Personen ifråga sa att om man har en blandras och avlar vidare renrasigt på den, så kan man efter tre generationer registrera den som renras i skk. :confused:

Jag svarade att det är inte möjligt. Men personen var tvärsäker. Nu har jag inte några fakta alls att luta mig mot, mer än ryggradskänslan. Har sökt på skk men kan inte hitta några svar. Så min fråga är , kan en blandras bli renras - och hur går det till??

Sv: Registrera blandras - går det?

Det enda man "kan" göra för att få en blandras till en renras är nog att fula..

Dvs registrera med en extra valp(blandras) med sina renrasiga valpar...

Jag ska inte säga tvärsäkert att det inte fungerar så som du skriver, även om jag inte förstår hur det ska gå till.

Man får ju inte regga en blandras som renras i SKK och man får inte regga avkommorna heller så jag ser det som en omöjlighet ..

Nej, jag fattar inte heller hur det skulle kunna gå till.
Men det här är en person som ALLTID är så tvärsäker. I såna lägen gillar jag att komma med fakta. Ska även erkänna att jag blir lite obstinat i diskussioner med såna personer.

Hamnade i en diskussion med en sk Besservisser häromdagen.
Personen ifråga sa att om man har en blandras och avlar vidare renrasigt på den, så kan man efter tre generationer registrera den som renras i skk. :confused:
Nej, det kan man inte.

Och det är jag absolut tvärsäker på.

(Undantag om någon ras har s.k. öppen stambok och har fått tillstånd att avla in någon annan ras för att vidga genbanken o.s.v. o.s.v. o.s.v. men det är högst ovanligt och extremt kontrollerat.)

Tror det kan hända i vissa fall...
Min pappas kusin köpte en vit älghund och den hade lite ¤¤¤¤¤ (minns inte vad det var för ras:eek:) i sig, den kunde bli "renrasig" om 3 utställningsdomare sa att den var efter rasstandarden för vit älghund. Dock var det 2 nästan lika raser och ¤¤¤ rasen fanns långt bak i stamtavlan

Om rasen har öppen stambok går det. Inte annars.

Både lapsk vh och finsk lh har öppen stambok och parningar mellan dessa reggas in efter mönstring som fastställer vilken ras avkommorna ska reggas som.

Innan mönstring x-reggas valparna och får stamtavlan redan då.

I UK var det iaf tidigare tillåtet med sån avel, så att efter 4 generationer så var hunden renras igen. Det var (enligt mina källor) så de tex. fick fram dagens jaktlabbe genom att avla in bla whippet och lite pointer. Kan dock tänka mig att även detta vara kontrollerat och inget vem som helst fick syssla med.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 215
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Läste i en tråd och undrade för tusende gången hur det egentligen förhåller sig därute- egentligen. Debatten är verkligen het härinne...
Svar
17
· Visningar
1 324
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka