Regga kaniner?

B

B1an

Hej! Var kan man regga sina kaniner? Alltså registrera dom... På utställningar eller? Hur gör man då?

just nu får man inte regga kaniner överhuvudtaget pga förbud om örontatuering.
det har varit en del trådar på kanin-net.nu om detta och i nästa nummer av kaninuppfödaren får vi rapport.

det är förbjudet att utföra kirurgiska ingrepp på djur utan utbildning. att tatuera en kanin räknas som ett kirurgiskt ingrepp och därför måste en veterinär göra det.
lagen är sedan 1992 men en miss från jordbrukssverket har gjort att det inte finns några undantagsregler för kaniner.
KAF blev aldrig tillfrågat om de hade synpunkter på lagen, som t.ex. svenska kennelklubben blev.
grisuppfödarna får däremot kastrera sina grisar själva så defenitionen på "kirurgiskt ingrepp" verkar rätt skev.

man ansöker nu om att få tatuera kaniner under 10 veckors ålder och att få utbilda speciella tatuerare som ska kunna registrera kaniner på utställningar. eller så får man köra metoden att man märker i både höger och vänster öra innan 10 veckor.

okej... men då ska jag kolla upp deet där i nästa numer... Läsa om det!!

men isåfall får man väl inte märka kaninen i vare sig vänster eller höger öra?

Men är det någon om vet om man isåfall får märka kaninen i vänster öra?

ok. Läste i kaninuppfödaren idag men det är lite för svår svenska för mina 13-åriga hjärnceller... :D Förstod någonting om att man var tvungen att gå nån kurs om hur man märkte kaniner om man skulle märka och någonting om mikrochips och nått om försöksdjur... Annars förstod jag faktiskt inte så mycket... :confused: :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 492
Senast: Gunnar
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar