Reflektioner kring byte av ras

Exit

Trådstartare
Detta är en något "flummig" tråd:angel:. Jag har alltså inget tydligt mål annat än att det kan vara intressant att höra andras tankar.

Jag har bytt ras. Efter nästan 14 år med rottweiler har jag skaffat mig en collie. Vartefter jag lär känna min nya kompis slås jag nu och då av vilka skillnader det är mellan raserna. Alltså, jag vet mycket väl att det är skillnad på dessa rasers egenskaper, det är mer de små detaljerna i vardagen som ibland blir så tydliga.

Några små exempel:

Förr hade jag alltid ytterdörren låst när jag var hemma. Jag ville inte att ev oanmäld besökare skulle stövla in innan jag hunnit meddela husets rottis om att jag höll koll och hon skulle lägga sig på filten. Den människan kunde ev dö av hjärtattack om hen klampade in i famnen på hund med vakt.

Nu skäller hunden inte när dörrklockan ringer och hon stiger upp och går glatt och utan misstänksamhet fram till människorna även utan att jag "ok:at" dem:confused:;).

En annan sak jag minns var då jag skulle ta ifrån rottisvalpen hennes första grisöra. Ryggade bakåt när den lilla söta saken förvandlades till Cujo:nailbiting:! (Tog mig dock samman och vi lärde oss vad som förväntas av oss kring godsaker).

Tog ifrån nya valpen ett färskt älgben helt utan reaktion kanske 30 ggr när hon skulle lära sig att det bara får ätas på en viss matta. Viss skillnad:D.

Kan ge många fler exempel men det känns iaf tydligt att rottisen var "mycket mera hund". Svårt att förklara men hon hade så stor integritet och sådan värdighet på nåt sätt. Vi fick jobba massor tillsammans men när det funkade såg man i hennes ögon att jag var "the one and only". Låter grymt klyschigt men, men.

Nya hunden är följsam och mjuk på ett helt annat sätt. Tycker mycket om att jobba med henne. Jag känner att hon litar på mig och vi börjar hitta varann mer och mer. Hon har helt klart temperament och är pigg och framåt men det är väldigt annorlunda. Ibland slås jag av frågan om jag tro kommer bli hennes människa lika mycket som jag var för rottisen? Kan man bli det med en hund med såhär pass olika egenskaper? Nåja, hon är 10 v, detta kan ännu kräva tid:idea:.

Vilka är era erfarenheter av att byta ras? Berätta gärna:)

Detta är en något "flummig" tråd:angel:. Jag har alltså inget tydligt mål annat än att det kan vara intressant att höra andras tankar.

Jag har bytt ras. Efter nästan 14 år med rottweiler har jag skaffat mig en collie. Vartefter jag lär känna min nya kompis slås jag nu och då av vilka skillnader det är mellan raserna. Alltså, jag vet mycket väl att det är skillnad på dessa rasers egenskaper, det är mer de små detaljerna i vardagen som ibland blir så tydliga.

Några små exempel:

Förr hade jag alltid ytterdörren låst när jag var hemma. Jag ville inte att ev oanmäld besökare skulle stövla in innan jag hunnit meddela husets rottis om att jag höll koll och hon skulle lägga sig på filten. Den människan kunde ev dö av hjärtattack om hen klampade in i famnen på hund med vakt.

Nu skäller hunden inte när dörrklockan ringer och hon stiger upp och går glatt och utan misstänksamhet fram till människorna även utan att jag "ok:at" dem:confused:;).

En annan sak jag minns var då jag skulle ta ifrån rottisvalpen hennes första grisöra. Ryggade bakåt när den lilla söta saken förvandlades till Cujo:nailbiting:! (Tog mig dock samman och vi lärde oss vad som förväntas av oss kring godsaker).

Tog ifrån nya valpen ett färskt älgben helt utan reaktion kanske 30 ggr när hon skulle lära sig att det bara får ätas på en viss matta. Viss skillnad:D.

Kan ge många fler exempel men det känns iaf tydligt att rottisen var "mycket mera hund". Svårt att förklara men hon hade så stor integritet och sådan värdighet på nåt sätt. Vi fick jobba massor tillsammans men när det funkade såg man i hennes ögon att jag var "the one and only". Låter grymt klyschigt men, men.

Nya hunden är följsam och mjuk på ett helt annat sätt. Tycker mycket om att jobba med henne. Jag känner att hon litar på mig och vi börjar hitta varann mer och mer. Hon har helt klart temperament och är pigg och framåt men det är väldigt annorlunda. Ibland slås jag av frågan om jag tro kommer bli hennes människa lika mycket som jag var för rottisen? Kan man bli det med en hund med såhär pass olika egenskaper? Nåja, hon är 10 v, detta kan ännu kräva tid:idea:.

Vilka är era erfarenheter av att byta ras? Berätta gärna:)
Ha, rottisen var rena räkmackan att uppfostra jämfört med Min tibbeterrier.
6 månader och lika många kilo satte sådan skräck i den åttaåriga rottishanen att han förskräckt dröp längst väggarna "matte den där lilla är ARG" rottisen var ju lika snäll som han var korkad ;).

Ha, rottisen var rena räkmackan att uppfostra jämfört med Min tibbeterrier.
6 månader och lika många kilo satte sådan skräck i den åttaåriga rottishanen att han förskräckt dröp längst väggarna "matte den där lilla är ARG" rottisen var ju lika snäll som han var korkad ;).
Haha! Stackarn om den lilla var ARG på honom:D

Jag skrev denna text efter att jag köpte tibben...

Från Brukshundsägare till Tibbeägare​

Brukshundägare

* Hundar får inte tigga vid matbordet

Hunden tigger inte

* Klockan är 07.10 en lördag

Hunden sover tills du drar fram träningsgrejorna

* Du säger ”X”

Hunden gör ”X”

* Hundar får inte sova i sängen

Hunden sover på golvet

* Att gå i Nordstan är som när Jesus gick genom röda havet – folkmassorna delar sig så att man kommer fram.

* ”Kamphund”

* Det brinner utanför huset mitt i natten och räddningstjänsten kommer dit med fullt pådrag. Hunden sover

* Hunden råkar rapa – Människor flyr, som du släppt lös Cujo, mammor lyfter upp sina barn och tanter skriker.

* Du säger gör ”Y”

Hunden tycker ”gärna”

* Du höjer rösten till hunden

Omgivningen säger saker som ”Tryck ner honom i backen” ”Visa vem som bestämmer” ”Bit honom i örat”

* Skum typ i buskarna på nattpromenaden

Hunden ”Titta matte , tror du han vill leka med min pinne?”.

* Hundar får inte hoppa

Hunden hoppar inte.

Tibbeägare

Tibben stjäl från smörgåsen… När du har den i handen.

Tibben slår dig i ansiktet med tassarna tills du kliver upp.

* Du säger ”X”

Tibben frågar ”Varför det?”

Tibben sover PÅ dig

* Att gå i Nordstan är omöjligt. Du kommer ingenstans utan är omringad av folk som vill klappa tibben.

* ”Tanthund”

* Det brinner utanför huset mitt i natten och räddningstjänsten kommer dit med fullt pådrag. Tibben väcker dig, grannarna och räddningstjänsten.

* Tibben vrålar av ilska – Människor samlas runt för att klappa och titta på den söta lilla hunden.

* Du säger gör ”Y”

Tibben säger ”Vad får jag för det?”

Omgivningen säger saker som ”Djurplågare” ”Stackars lilla hunden” och”polisanmälan”

Tibben ”Spring matte, jag dödar honom”

* Hundar får inte hoppa

Tibben hoppar upp och tar avstamp från dina lår för att komma ännu högre upp.

Senast ändrad:
Jag skrev denna text efter att jag köpte tibben...

Från Brukshundsägare till Tibbeägare​

Brukshundägare

Hunden tigger inte

Hunden sover tills du drar fram träningsgrejorna

* Du säger ”X”

Hunden gör ”X”

Hunden sover på golvet

* Att gå i Nordstan är som när Jesus gick genom röda havet – folkmassorna delar sig så att man kommer fram.

* ”Kamphund”

* Det brinner utanför huset mitt i natten och räddningstjänsten kommer dit med fullt pådrag. Hunden sover

* Hunden råkar rapa – Människor flyr, som du släppt lös Cujo, mammor lyfter upp sina barn och tanter skriker.

* Du säger gör ”Y”

Hunden tycker ”gärna”

Omgivningen säger saker som ”Tryck ner honom i backen” ”Visa vem som bestämmer” ”Bit honom i örat”

Hunden ”Titta matte , tror du han vill leka med min pinne?”.

* Hundar får inte hoppa

Hunden hoppar inte.

Tibbeägare

Tibben stjäl från smörgåsen…

Tibben slår dig i ansiktet med tassarna tills du kliver upp.

* Du säger ”X”

Tibben frågar ”Varför det?”

Tibben sover PÅ dig

* Att gå i Nordstan är omöjligt. Du kommer ingenstans utan är omringad av folk som vill klappa tibben.

* ”Tanthund”

* Det brinner utanför huset mitt i natten och räddningstjänsten kommer dit med fullt pådrag. Tibben väcker dig, grannarna och räddningstjänsten.

* Tibben vrålar av ilska – Människor samlas runt för att klappa och titta på den söta lilla hunden.

* Du säger gör ”Y”

Tibben säger ”Vad får jag för det?”

Omgivningen säger saker som ”Djurplågare” ”Stackars lilla hunden” och”polisanmälan”

Tibben ”Spring matte, jag dödar honom”

* Hundar får inte hoppa

Tibben hoppar upp och tar avstamp från dina lår för att komma ännu högre upp.
Så fantastiskt klockrent :D

Jag kör på nummer 3 och 4 av samma ras (nära släkt dessutom) just för att "små vardagsskillnader" gör att jag inte vågar byta ras :o Rent teoretiskt finns det massvis av hundar som skulle kunna passa mig, flera av dem t.o.m. bättre än mina saluki, meeeen så kommer det till de där vardagsgrejerna som jag älskar med saluki och som får mig att bli knäpp på andra hundar. (Har jobbat på hunddagis, som hundrastare, varit dagmatte och varit hundvakt åt hundar av en mängd olika hundar. Sedan hör jag ju hur folk beskriver sina egna hundar och tänker "fysjutton" om det mesta :angel: )

Jag har tidigare haft sheltie och relativt små labradorer och hade helt förträngt det opraktiska med att skaffa en schäfervalp som redan i samband med att han får tänder når upp till alla bord/diskbänk osv. Han stjäl allt som är löst om man inte håller koll på honom :devil: som tur är verkar det mest vara för att undersöka och inte tugga sönder. Speciellt strumpor och dyra saker som klockor, hörlurar och mobiler man lägger på sängbordet är väldigt populärt så det lärde man sig snabbt sluta med. Kattmaten som står på golvet både inne och i stallet lärde han sig dock första veckan att han absolut inte får äta, det hade aldrig gått med labbarna.

Hade inte riktigt heller räknat med att han skulle tycka att det absolut roligaste man kan göra när det blir lite för tråkigt och jag inte är snabb nog att be honom hämta en leksak är att hoppa upp och hänga sig i underarmarna på folk. Ju mer kläder folk har desto bättre är det att bita i så han är jätteglad över att alla börjat ha vinterjackor😅 Har försökt förklara att vi inte tänkt träna skydd med honom utan mest spår och sök men det blir väl som med min dressyrhäst som bestämt anser att hon är hopphäst.

Annars är han faktiskt betydligt mer lättsam än vad jag räknat med även om han är lite väl glad i människor. Föreställde mig ett litet monster som jagade hästarna, tuggade på möbler och hade oljud för sig så fort han gick upp i varv men än så länge är han relativt tyst och det enda som faktiskt blivit söndertuggat är internetsladden.

Jag har också reflekterat över det här med olika raser sedan jag bytte från mjuk sällskapshund (Papillon) till skarpare gårdshund (Kooiker).
Några skillnader:

Maten: Papillonerna var jag tvungen att truga med för att de ens skulle äta sin middag. När det var som värst fick de kycklingfilé som jag var tvungen att kasta ut på golvet för att de skulle äta det.
Kooikern äter ALLT, i otroligt glupskt tempo. Äter äckliga saker hon hittar utomhus. Hon sitter och tigger och dreglar vid matbordet. Mina papilloner dreglade inte en enda gång under sin livstid och skulle inte ha drömt om att äta något äckligt ute.

Jakten: Sprang en hare framför nosen på papillonerna sprang de efter kanske 20 meter men kom sedan tillbaka. Känner kooikern lukten av hare så blir hon råstark och börjar jaktyla.

Vakten: Papillonerna larmade för nästan allt de såg och hörde (ala chihuahua), de hade haft svårt att bo i lägenhet. Kooikern larmar bara när det kommer in någon i lägenheten, men då låter hon desto mer hotfull och reser ragg.

Rumsrenheten: Det var betydligt svårare att få papillonerna rumsrena än kooikern.

Intelligensen: Papillonerna var smarta och lättlärda men kooikern tar intelligens och medvetenhet till en helt annan nivå. Däremot hade papillonerna mer will to please medan kooikern frågar "whats in it for me".

Det sociala: Den sociala papillonen var social mot alla och den reserverade papillonen var reserverad mot alla. Kooikern skiljer däremot enormt mycket på person och person. Människor och hundar hon känner och tycker om hälsar hon "staffeintensivt" på och tjuter och hoppar av glädje. Människor och hundar hon inte känner eller som har behandlat henne felaktigt skiter hon i.

Kommunikationen: Kooikern använder sig av ett större register av signaler i form av ragg, tänder, svanshållning, läten m.m. jämfört med papillonerna.

Allt som allt kan jag konstatera att Papillon är en mycket lättare ras än Kooikern som är mycket mer hund med högre drifter och fler urhundsbeteenden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 420
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 682
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Spinoff på tråden om spanska hittehundar. Det verkar ju som många (däribland jag själv) väljer att importera en hund för att man helt...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 952
Senast: karlsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar