Reflekterad ögonfärg.

Sel

Trådstartare
Lite innovativ trådrubrik men jag visste inte riktigt vad jag skulle börja med.
Det slog mig egentligen redan förra vintersäsongen men som så mycket annat gick det i ide under sommaren, och nu har det dykt upp igen.
Båda mina hundar (två HELT olika raser visserligen) har bruna ögon. Shiban marginellt ljusare än terriern i dagsljus, men det är inte mycket som skiljer. När vi är ute och går i mörkret reflekterar däremot shiban i ljusgrönt och terriern i mycket klar, djup orange. Oberoende av lampa, avstånd och/eller vinkel upplever jag.
Varför i allsin dar är det så? :idea: Och har någon annan tänkt på det? :)

Det slog mig egentligen redan förra vintersäsongen men som så mycket annat gick det i ide under sommaren, och nu har det dykt upp igen.
Båda mina hundar (två HELT olika raser visserligen) har bruna ögon. Shiban marginellt ljusare än terriern i dagsljus, men det är inte mycket som skiljer. När vi är ute och går i mörkret reflekterar däremot shiban i ljusgrönt och terriern i mycket klar, djup orange. Oberoende av lampa, avstånd och/eller vinkel upplever jag.
Min bruna tik får neon-rosa ögon av blixt i mörker. Min förra svarta Polly fick gula och svarta Skalman får mer åt grönt :)
Så det kan skilja en hel del.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag ser det här också, kan se skillnad på några av hundarna på färgen på deras ögonreflex i mörkret!

• Gilla
Reactions: Sel
Det är med andra ord inte bara jag. Tycker att det är lite spännande - när jag haft katter har jag upplevt att ögonfärgen och reflektionen speglat varandra betydligt mer uppenbart.
Är det någon som vet vad det här beror på eller måste jag djupgoogla? ;)

Det är med andra ord inte bara jag. Tycker att det är lite spännande - när jag haft katter har jag upplevt att ögonfärgen och reflektionen speglat varandra betydligt mer uppenbart.
Är det någon som vet vad det här beror på eller måste jag djupgoogla? ;)
Snabb googling: Så det reflekterande skiktet hunden har i glaskroppen är beroende på hundens färgsättning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka