Referenser när man söker jobb

Singoalla

Trådstartare
Hej!

Undrar hur ni brukar göra med referenser när ni söker jobb. Jag har varit på mitt nuvarandre jobb i ett år och tänker nu söka mig vidare, men jag vill inte berätta för mina chefer att jag söker jobb utan vill helst inte att de ska veta något alls innan den dagen jag säger upp mig. Därför vill jag heller inte lämna någon referens från detta jobb, även om jag vet att de skulle vara bra. Mitt förra jobb var jag på 1,5 år och där har jag bra referenser. Men sen då? Jag vill ju helst lämna minst 2 referenser, helst 3. Då är vi tillbaka på ett receptionsjobb som jag hade 2011, och visst kan jag lämna min chef där som referens men det känns knappast relevant ens. Jag tror dessutom knappt att hon minns så mycket om mitt jobb där. Jag var 23 och jobbade som receptionist, nu är jag 26 och jobbar som projektledare.

Hur hade ni gjort? Jag kan lämna fler referenspersoner från mitt förra jobb? Eller kan jag lämna en kollega från mitt nuvarande jobb? Är bekväm med att berätta för mina närmsta två kollegor att jag söker jobb, men inte för cheferna.

Hur brukar ni göra? I min ålder går utvecklingen så snabbt att de kunskaper jag hade, och de tjänster jag hade för 3 år sedan säger inte så mycket om mig idag.

/Singo som ger sig ut i jobbsökar-träsket igen
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag har använt kollegor när jag inte velat uppge min chef. Jag gjorde bara så vid ett tillfälle, eftersom jag fick det enda jobbet jag sökte väldigt snabbt. Kollegor funkar utmärkt i alla fall, den nya chefen tyckte inte att det var något märkligt med det.
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Kollega går utmärkt, det är inget konstigt alls att man inte vill att nuvarande jobbet ska veta att man letar nytt :)
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag har använt referenser från 2011 till de arbeten jag sökt idag :)