Referenser när man söker jobb

Singoalla

Trådstartare
Hej!

Undrar hur ni brukar göra med referenser när ni söker jobb. Jag har varit på mitt nuvarandre jobb i ett år och tänker nu söka mig vidare, men jag vill inte berätta för mina chefer att jag söker jobb utan vill helst inte att de ska veta något alls innan den dagen jag säger upp mig. Därför vill jag heller inte lämna någon referens från detta jobb, även om jag vet att de skulle vara bra. Mitt förra jobb var jag på 1,5 år och där har jag bra referenser. Men sen då? Jag vill ju helst lämna minst 2 referenser, helst 3. Då är vi tillbaka på ett receptionsjobb som jag hade 2011, och visst kan jag lämna min chef där som referens men det känns knappast relevant ens. Jag tror dessutom knappt att hon minns så mycket om mitt jobb där. Jag var 23 och jobbade som receptionist, nu är jag 26 och jobbar som projektledare.

Hur hade ni gjort? Jag kan lämna fler referenspersoner från mitt förra jobb? Eller kan jag lämna en kollega från mitt nuvarande jobb? Är bekväm med att berätta för mina närmsta två kollegor att jag söker jobb, men inte för cheferna.

Hur brukar ni göra? I min ålder går utvecklingen så snabbt att de kunskaper jag hade, och de tjänster jag hade för 3 år sedan säger inte så mycket om mig idag.

/Singo som ger sig ut i jobbsökar-träsket igen
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag har använt kollegor när jag inte velat uppge min chef. Jag gjorde bara så vid ett tillfälle, eftersom jag fick det enda jobbet jag sökte väldigt snabbt. Kollegor funkar utmärkt i alla fall, den nya chefen tyckte inte att det var något märkligt med det.
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Kollega går utmärkt, det är inget konstigt alls att man inte vill att nuvarande jobbet ska veta att man letar nytt :)
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag har använt referenser från 2011 till de arbeten jag sökt idag :)
2011 var mitt första arbete kan man säga och därifrån har jag referens, plus från mitt nuvarande arbete och från mitt förra. Tre är ett bra nummer. Vill du inte fråga en chef går kollega minst lika bra :)
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag brukar i regel be kollegor vara referens snarare än chef. Och speciellt om det gäller den arbetsplats där man är för tillfället. Rekryterare förstår ju det, att man förmodligen inte talar om för nuvarande chefen att man söker andra jobb.
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Fråga det ställe du har sökt jobb på om det är okej att du använder en kollega. Det är kanske olika i olika branscher och t.o.m. från en rekryterare till en annan men på de jobb jag har sökt har de krävt att det ska vara en chefreferens.
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag frågade en kollega och bad min chef från mitt förra jobb om att vara referens då jag sökte mitt nuvarande. Funkade finfint :)
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Kollegor samt fackligt ombud har jag använt mig av. Det har gått fin-fint. De flesta brukar förstå att man inte vill lämna nuvarande chef.
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Du kan ju fråga hur urvalsprocessen går till. Jag är med i vissa anställningsförfaranden som facklig och hos oss är det mycket klar gång. Ansökan - intervju - referenser. Dvs referenser kollas bara om man tänker erbjuda någon jobbet. Detta då man vet hur känsligt det kan vara med att man söker sig från nuvarande arbetsplats, speciellt om man då inte fick det nya jobbet...
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag ber kollegor, både nuvarande och fd om referens, likaså personer som jag kommit i kontakt med genom arbetet. Dvs det behöver inte vara någon som jag jobbar med på kontoret utan det kan vara utomstående kontakter som ställer upp. Enda gången jag blandar in någon chef är om det är några fd chefer, aldrig min nuvarande.

Lycka till med jobbsökandet. :)
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Exakt.

TS - du behöver inte lämna referenser i själva ansökan om du inte vill. Skriv bara "referenser lämnas vid förfrågan" i slutet av ditt CV.

När du kallas till intervju så ta med referenserna skriftligen, helst en chef/mellanchef (måste inte vara din nuvarande), och en eller två kollegor.
 
Sv: Referenser när man söker jobb

När jag har velat vara mycket diskret så har jag använt kollegor och chefer som slutat.
Men jag brukar ju stanna ganska så länge på mina arbetsplatser.

De vill veta hur du är och inte vad du kan just nu.
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag skulle nog ta någon kollega jag litar på från nuvarande jobb, och förklara varför på intervjun.
Sen kan man råka ut för det jag råkade ut för. Hade skrivit "referenser lämnas på begäran" men de ringde helt sonika upp min chef som inte hade en aning om att jag kollade på andra jobb, han blev jättesur på mig men hade ändå lämnat goda referenser så jag fick jobbet.
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag skulle nog ta någon kollega jag litar på från nuvarande jobb, och förklara varför på intervjun.
Sen kan man råka ut för det jag råkade ut för. Hade skrivit "referenser lämnas på begäran" men de ringde helt sonika upp min chef som inte hade en aning om att jag kollade på andra jobb, han blev jättesur på mig men hade ändå lämnat goda referenser så jag fick jobbet.

Ja det där hände mig med en gång och de ringde redan innan jag hade varit på intervjun. Tycker inte det är så schysst av det rekryterande företaget.
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Jag skulle nog ta någon kollega jag litar på från nuvarande jobb, och förklara varför på intervjun.
Sen kan man råka ut för det jag råkade ut för. Hade skrivit "referenser lämnas på begäran" men de ringde helt sonika upp min chef som inte hade en aning om att jag kollade på andra jobb, han blev jättesur på mig men hade ändå lämnat goda referenser så jag fick jobbet.

Vad fräckt! Jag hade blivit riktigt besviken av det. Vill inte veta hur min chef reagerat om hon fått reda på att jag sökt annat :nailbiting:

KL

Tack för era svar! Jag lämnar aldrig referenser direkt i ansökan utan brukar lämna dem efter intervju.

Sitter och dagdrömmer lite såhär på jobbet om att byta till nytt :angel:
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Förlåt om jag är lite rörig i skallen nu, men du pluggade ju, kan du inte lämna någon därifrån som referens? Du slet väl som en galning där?
 
Sv: Referenser när man söker jobb

Tjenna! Long time no see.

Jo, jag pluggade 3,5 år men tog examen 2010. Så det var länge sen. Jobbade även för vår utbildningschef ett tag efter plugget men sist jag hörde av mig och frågade om han ville va min referens så fick jag ett långt utlägg om att hans fru lämnat honom och att han "saknade mig". Så jag undviker helst honom :crazy:
 
Sv: Referenser när man söker jobb

HEJ! :)

HAHAHA! How sweet! Tufft att va poppis! ;)
Men det var ju lite typiskt, det hade ju vart perfekt annars.. Men vadå, 3 år är ju inte SÅ länge, du kanske kan fråga någon av lärarna om de kan va din referens ändå? De vet ju vad du är för tjej, att du är ambitiös osv!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
863
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
568
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp