T

Tee Showah

Vilka redskap använder ni till ert "lekande" eller till er kommunikation med hästen? Hårda eller mjuka repgrimmor - eller kanske vanliga grimmor? Vilka sorters olika spön/andra förlängningar använder ni? Olika rep?

Berätta om varför ni använder dessa redskap och hur ni använder dem!

Sv: Redskap

Tee Showah skrev:
Vilka redskap använder ni till ert "lekande" eller till er kommunikation med hästen? Hårda eller mjuka repgrimmor - eller kanske vanliga grimmor? Vilka sorters olika spön/andra förlängningar använder ni? Olika rep?

Berätta om varför ni använder dessa redskap och hur ni använder dem!

Jag använder mig av repgrimma och leadrope gjorda av J.H. De är de bästa jag stött på och jag tycker att många andra är för hårda/lätta(leadropen)/för sladdriga/stela osv. När man väl arbetat med dessa vill man inte ha några andra.

Sedan kan jag även bygga mig en picadero (fyrkantig corall, fyrkantig därför att jag tar hjälp av ett ridhushörn.) ibland men det är mkt. slit och släp med bommar och dyl så det är inte mycket av det. (*lat*)

Kan ibland ta hjälp av trallar, bommar, pressenningar (samt liknande) och så ett spö med en sönderklippt icapåse på som jag vänjer hästarna att den ska kunna röra vid dom överallt. (bild finns på min hemsida för er som inte fattar).

Annars använder jag inte så mkt. annat, kan gå ut utom hus och använda mig av det som ligger på gården som ex. traktorskopa eller vita ensilagebalar.

En repgrimma av mjukt rep och ett 4,5 m långt rep som jag gjort av hampa. funkar utmärkt.

Inget alls helst. Jag har som minimikrav att det ska gå att hantera, leda och fixa med hästen utan rep. Jag har liksom haft henne i 2½ år nu så det skulle va konstigt annars ;)

Jag är inte så kräsen, bara inte repet har en alltför tung hake :devil:

:angel:

/Jenny - kör med internskämt på öppet forum :p

Inga hjälpmedel alls bortsett från dom jag har i den vardagliga träningen och för att kunna leda hästen.
(Sadel, träns, grimma, grimskaft)
(Vanlig grimma o grimskaft, dock eget flätat grimskaft (Superlätt))
Vill inte ha vikt i vare sig grimma eller grimskaft, men tränar jag NH brukar jag ha hästen lös.
Har aldrig fastnat för repgrimmor, och saknar de inte heller.
Men däremot som jag skrev skall grimman vara lätt, men om den är tjock (så länge den bara är mjuk) stör mig inte alls...

Redskap jag gärna arbetar med är bommar, man kan göra en massa kul med bommar, mycket mer än att hoppa över dom.

Hemmagjord repgrimma (20m rep- 98kr på biltema = ca3 grimmor beroende på hur stor häst), leadrope från J.H. (det allra bästa enligt mig, ger superfin kommunikation)

Har tyvärr inte möjlighet att ha hästen lös och arbeta, även fast det skulle vara jätteroligt att kunna, man kan väl inte gärna börja bygga rundcoraller (el.dyl.) på annans mark :smirk: (får lov att vänta med sånt tills jag flyttar...)

Sen tar jag allt möjligt "skräp" till att skicka hästen på, vänja hästen vid och ha kul med. (t.ex. Lastpallar, (stora) däck, pressänningar, sopsäckar, småpåsar, bommar, hinkar, transporter, mm, mm)

Har tyvärr inte möjlighet att ha hästen lös och arbeta, även fast det skulle vara jätteroligt att kunna, man kan väl inte gärna börja bygga rundcoraller (el.dyl.) på annans mark (får lov att vänta med sånt tills jag flyttar...)

Men då har du missat något!!! Du känner ingen du kan köra till och låna corall av då? Eller ridhus?

Att träna hästen i "frihet" är den näst största kicken man kan få.
För mig kommer dock alltid ett bra ridpass som NR:1

har tyvärr varken körkort bil eller transport... *suck*
Har hästen mitt ute i ingenstans, så det går inte att rida dit..

Dessutom vill jag inte bara göra innan någon instruktör har visat hur det ska gå till, och kan säga till när man gör "fel".
jag är med i en studiecirkel(NH) som träffas ca 1 gång i månaden, men vi har inte gått in på lösarbetesbiten än... Men jag tycker att resultatet hittils har varit fantastiskt ändå :)!!

...är det månne studiecirkeln med Helena E***sjö?

Oftast bara kroppen - inga grimmor eller redskap.
Men gör jag något nytt/svårt eller kanske vill ha honom i lina blir det en annan sak.

Har jag lina så använder jag en mjuk longerlina - av den enkla anledningen att jag inte har något annat. :smirk: Använder isf. en mjuk repgrimma, om jag inte tar en annan av någon anledning.

Rep som förstärkning händer att jag använder och då oftast longerlinan eller ev. ett vanligt mjukt grimskaft.
Spön ibland, allt från hoppspö till longerpisk. Beroende på vad jag känner att jag behöver använda det till.

Din NH filosofi verkar vara som min, (du använder åxå bara ditt kroppspråk i din NH träning.)

Men vad skall du då med olika typer av spön till?
Om jag skulle sakna ett hjälpmedel så hade det INTE varit ett spö!

"Spöallergisk så det ryker om det"

Hur gör ni "kroppspråkare" när ni vill lära hästen yttertygel och annat där man lägger på tryck som ska motsvara tyglar och skänklar i ridningen.

...och vad är felet med att använda spö....?

Vanlig grimma, men långa repgrimskaft, gjorda av rep införskaffade i båtaffären.
Träns, billiga tråkträns (tar tacksamt emot tips var jag kan hitta schyssta träns pm´a mig gärna) utan nosgrimma, dvs drar bort nosgrimman det första jag gör. En styck westernsadel och en styck engelsk sadel från tunisien med högt bakvalv. Ingen är egentligen särskilt jättebra sadel. En longergjord och långa rep som jag använder som tömmar. Denna utrustning använder jag till mina hästar för att leka.

Har flera repgrimmor i min ägo därtill, inte minst för det är kul att knyta dom. Men vanlig grimma funkar lika bra, i alla fall för mig. Men skulle jag ha ett föl eller en unghäst, skulle jag nog utnyttja repgrimman.

MVH
Boel

... Glömde spöet. Har ett traditionellt longeringsspö som jag använde när jag longerar. Och använder också ridspö när jag rider, men just nu har alla ridspön försvunnit... eftersom jag lägger dom på alla möjliga konstiga platser.

MVH
Boel

Tee Showah skrev:
Hur gör ni "kroppspråkare" när ni vill lära hästen yttertygel och annat där man lägger på tryck som ska motsvara tyglar och skänklar i ridningen.

...och vad är felet med att använda spö....?

Jag använder mitt kroppspråk, (från marken i början med tömkörning). Då har jag hjälp av yttertygeln, detta lär sig hästen fort, (min placering i förhållande till huvud/bog/bakdel, samt min kroppsriktning)
Har inga problem med vare sig öppna eller sluta, när hästen är helt lös.
Kan tillägga att all min NH träning då hästen är lös, enbart är till för att förbättra för min ridning. Jag utför inga övningar som inte jag eller hästen har nytta av. Även om frihetsdressyr för Show låter lockande, så är ridbarheten första prioritering.
(Nu diskuterar jag mina egna hästar)

Felet med spö? Bara namnet tycker jag talar sitt tydliga språk.
Ett spö är drivande, bortchasande, allmänt obehagligt för hästen.
(Detta säger jag med stor risk för att få på huvudet nu!!! :angel: )

Och då menar jag när man använder det just drivande.
Att vänja hästen att spöet är ett hjälpmedel ser jag inte någon mening med då jag inte använder hjälpmedel.
Däremot kan jag träna tolerans mot spöet. Då lär jag hästen att spöet betyder noll. Bra att lära in när man är borta och tränar/tävlar och någon rappar till sin häst och man råkar rida sidan om.

Alla får ju göra som de vill, att använda spö eller inte,,,
Jag har bara aldrig fattat vitsen med det.

När jag var yngre var jag (en kort tid) jockey lärling, jag var inte populär, då jag vägrade rida med spö. (Men det var inte därför jag slutade)
Men den största triumfen var ändå när jag blev trea med hästen :love: som aldrig löpte in i mål, (hon kom oftast sist) Jag red henne till trea.
Jag provade inte att spödriva henne till trea.
Jag vet i dag att jag var den enda som fick denna häst att ge allt, bara min önskan om högre fart, gav henne orken och viljan att försöka.

Jag tränar inte från marken med spö. Och jag rider heller inte med spö. Den dagen jag måste ha spö som en drivande hjälp, slutar jag hellre att rida...

Jag kan väl förstå din aversion mot spön, och som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag tappat bort alla mina spön och kanske kan det ses som en symbolisk handling, men jag använder verkligen inte spö att piska min häst utan som ett redskap att förlänga min arm. Och det är verkligen som så. Mitt longerspö är en jättelång arm. Jag är en lat människa och att vina runt med ett rep ligger inte för mig. Jag höjer hellre min högra arm lite stillsamt sådär.

MVH
Boel

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
654
Senast: movi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 187
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II