Redo för en "bom-bana"?

josefinefreed

Trådstartare
Vet inte om jag är lite nojig nu, men jag är så himla sugen på att vara med på en träningstävling på söndag, med nya hästen. Hon har bara gått monté innan men sköter sig utmärkt i dressyr-rollen. Hon är även löshoppad.
Har travat bommar med henne och det klarar hon utan problem.

Jag undrar om ni tkr det är lämpligt att jag trav"hoppar" bommar, i en bana? Eller går jag för fort fram? Jag tycker att hon har tagit allting med ro här hemma så jag själv tror inte det skulle vara några problem. Trava över en bom liksom..

Men vad är eran syn på saken? Ska jag anmäla mig? ;)

Sv: Redo för en "bom-bana"?

kan ju vara bra att hoppa nån gång innan tävling, men är de bara 30 cm så är de väl lugnt.

jag hade iaf provat hemma först

Ehm, VA?
är det en hopp eller dressyrtävling du ska anmäla dig till?

Jag skulle nog hoppa hemma först, så hästen förstår vad jobbet innebär. Att komma till en ny miljö och dessutom göra nya saker kan nog vara lite stressande...!
Börja hoppa lite lugnt med henne hemma, så märker du ju om hon gillar det och kan fortsätta därifrån!
Jag tycker att det är stor skilllnad på att hoppa en bana och trava lite bommar...

Det är hopp, träningstävling. Markbom.

Vem har sagt att det är en ny miljö? Hon är van vid våran paddock och det är där tävlingen hålls, och hon har travat bommar förut och vet vad det innebär.

Jag tycker inte att det är sån stor skillnad att trava bommar runt en bana och trava bommar på raken. Men jag ville som sagt höra lite andra åsikter om det.

Är det bara bommar på marken och hästen är styrbar så är det klart du kan göra det.
Det är ju bra att se hur hästen reagerar i tävlingsliknande situationer inför framtiden. :)

Vi gjorde det med vår 1½åring på hemmabanan :D
(För hand då självklart och mest i skritt. )

okej, då missförstod jag dig lite:)
iom att du skrev att hon "tagit det med ro här hemma" så trodde jag att ni skulle åka iväg någon stans:)

Trava en bom-bana hemma några gånger, så är det säkert inget problem! lycka till!

Okej :) Nej, jag menade på att hon tagit allt med ro här hemma och det är i samma paddock som vi tränar i, som tävlingen kommer hållas i, så jag tänkte att hon nog kommer att ta det bra.

Fast varför ska jag träna hemma innan jag tränar på en träningstävling? ;) Träningstävling är ju bara träning ändå.

Vita_N_6520:

Okej :) Då kör vi på det!

Liknande trådar

Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama