Redo för distans?

Skyman

Trådstartare
Hejsan! Jag har lite funderingar om distans. :confused:

Vad behöver man ha för att tävla distans? (licenser m.m)
Hur lång är den kortaste sträckan för tävling?
Hur vet man att hästen klarar en tävling?
Vart hittar man tävlingar?

Mvh Maria som är sugen på distans.:)

Sv: Redo för distans?

Det mesta av dina funderingar hittar du i redan skrivna trådar och på hemsidor men då sökfunktionen här på Buke är nere så svarar jag dig iaf. :)

I licensväg behövs lokal licens för tävlingar upp till och med 50 km, sen senior eller junior licens. För att lösa licens behöver man förstås grönt kort och för just distansritt så behöver hästen en tävlingsbok som man beställer särskilt.

Kortaste sträckan för tävling är 50 km, men innan man får tävla måste man klara en Clear Round och de kan vara allt mellan 40 och 50 km.

Om hästen klarar en tävling VET man aldrig ;) för det beror på hur man rider på tävlingen men för att starta en 50 km så bör hästen en sådär 4 veckor innan tävlingen lätt klara ca 20 km träningsritt i tempo kring 10 km/h. Tränar man sin häst normalt och någonstans minst 4 gånger i veckan och rider ut lite längre då och då så klarar de en 50 km tävling.

Tävlingarna hittar du i tävlingsterminerna men kanske lättast på www.distanslistan.com eller på www.ridsport.se.

Kolla vidare här:

www.distanslistan.com
www.ridsport.se (gå till distans)
www.distans.just.nu
mfl.

Berätta gärna lite om dig själv och din häst och hur ni tränar nu.

/Camilla

okej.. Tack så mycket :)
jag är 16år och har ett varmblod. Ett 6årigt sto.
Vi tränar vanligtvis 6ggr/veckan och det är då vanliga till intensiva pass. Dressyr, hoppning och uteritter. Jag kör henne också. Vet inte riktigt hur långt jag brukar rida när jag är i skogen men när jag kör (en viss bana) blir det dryga milen och hela tiden i trav utan avbrott. + fram och avskrittning förståss.

Jag har grönt kort och Lokal licens men inte någon tävlingsbok (?)
Vad är det för en bok?

Skulle vara kul och komma igång med distans. :)

Tack så mycket för hjälpen. :)

Låter som din häst är klar för att gå en CR! Hästen har åldern inne för att sen tävla också, distanshästar måste vara 6 år för att få börja tävla, men ta det ändå lugnt första säsongen det är mitt tips.

Tävlingsboken registerar ritterna och hur det gått på dem. Dels skriver man som ryttare in en del, dels skriver rittarrangörerna in sina uppgifter. Veterinärerna tittar i den i förbesiktningen för att se om den har några återkommande uteslutningsorsaker.

Jag tror att du hittar PG för inbetalning på www.ridsport.se och distanssidorna.

Var bor du? Så att jag kan tipsa om närliggande ritter!

/Camilla

Vad krävs för att få rida en PP? Vi är några stycken i stallet som är sugna på Ekenäs :p

Egentligen ingenting. Vaccinerad häst, troligen men i övrigt vet jag inte. Det beror lite på också. Inom distansen tog arrangörer och DK ett beslut för flera år sedan att går PP samtidigt som tävlingsklasser så ska samma regler gälla för PP som CR, dvs grönt kort och licens, men går PP:en själv så behövs ingen licens. Hör med arrangören om det inte står på proppen.

Tack! Ska kolla upp det. Tror det var andra klasser också. Annars är det ju läge att ta gröna kortet under våren.

Jag har inte tävlat sedan det blev obligatoriskt :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
851
Senast: Ajda
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka