Redan dräktig?

åke

Trådstartare
Hur snabbt efter att en katt har fått ungar kan den bli dräktig igen? Våran hona fick 2 fina kattungar den 1 aug. Jag har varit noga med att ge henne piller då hon ska kastreras. Men så idag så tyckte jag att hon har fått en jättemage igen:crazy: Kan det vara så illa att hon är dräktig igen? Ska jag sluta med pillrena nu då? KaN man UL henne nu? Jag vill verkligen inte ha en kull till nu. :eek:

Sv: Redan dräktig?

UL:a henne du och kastrera direkt om hon är dräktig.

Endel löper om efter 2 veckor och då borde dom kunna bli dräktiga igen om det vill sig så.

Ja, det går bra att kastrera henne nu, med samtidig abort ja. Bara veterinären är förvarnad.
För en veterinär är en dylik kastrering/abort faktiskt enklare än kastrering under pågående löpning (eftersom under löpning är vävnaderna extra sköra).

Om dräktigheten är mycket sen är det förstås svårare. Då måste veterinären vara van vid sånt. Men för en skicklig veterinärkirurg är det inte märkligt det heller.

Men är inte ungarna ganska storna nu då?

Jag vet ju inte hur sen dräktigheten är.
Försök gärna räkna ut själv. Om vi antar att hon löpte 12-14 dagar efter nedkomsten(?), dräktigheten är ca 63 dagar.

Klart, är de så gott som fullgångna blir det också en etisk fråga, alldeles speciellt om de är annars friska, och du har faktiskt möjlighet att låta dem födas, växa upp och hitta hem åt dem alla.

Men rent veterinärkirurgisk så kan man göra sena aborter också. De flesta veterinärer drar sig givetvis för det, men de veterinärer som jobbar i samarbete med katthem är ganska vana vid detta med sena abortkastrationer på hemlösa honor. Hos en sån kunnig och van veterinär är det inte någon högre risk än annars.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka