Reda ut manen?

A

Anna_B

Har en häst med massor av man och pannlugg och nu när tävlingssäsongen börjar närma sig, så vill jag tvätta igenom hela manen så jag kan fläta över lika mkt på båda sidor. Frågan är nu vad är bäst att tvätta med? Manen är jättefin i det överst lagret men gräver man lite i den så är det "skruvkorkslockar" underst som jag vill reda ut. Vilket shampo är bäst att använda för att både få rent och lätt kunna reda ut manen efteråt? Eller har ni något annat tips?

Sv: Reda ut manen?

Det finns ett manbalsam som heter Riders Magic (150 kr) och det sätter man i manen efter avslutad dusch. Det ska alltså inte tvättas bort. Jag kan intyga att det är ett superbra medel som 1, luktar gott 2, har god effekt och 3, håller länge!
Produktinfon från Glirnarshopen:
"Riders Magic är en utredningscreme för man och svans. Helt otroligt bra och mycket dryg. Ett måste för dig som har häst med mycket man och svans."

Dolores_88 skrev:
Det finns ett manbalsam som heter Riders Magic (150 kr) och det sätter man i manen efter avslutad dusch. Det ska alltså inte tvättas bort. Jag kan intyga att det är ett superbra medel som 1, luktar gott 2, har god effekt och 3, håller länge!
Produktinfon från Glirnarshopen:
"Riders Magic är en utredningscreme för man och svans. Helt otroligt bra och mycket dryg. Ett måste för dig som har häst med mycket man och svans."

Aha det kanske vore något att prova då ;) Är kul om hela manen är fin och inte bara det översta lagret som sagt!

jag har två st uppvisnings hästar o d ehar hur mkt man o svans o lugg som helst

jag har provat ett antal produklter o tekniketr o kommit fram t attdet hr fungerar:
på riktigt svåra tovor som är som filtad ull:
WD-40 soms edan tvättas ut.

på korkskruvslockar(varför vill manha bort så vackra lockar?)
ta Equistar och masser ain,låt verka 10 min och red sedan ut m fingrarna..det kommer att ta tid..

Detta åste du gör ainnan du tvättar,annars får du inte rent ända in.

Tvättning gör jag med i vanliga fall ett vanligt hästschampoo,,i viss asvårare fall har jag i Yes fdör att få det så rent som möjligt(ni kan s luta skrika nu,man får sköjla rent ordnetligt bara)
jag delar up man o svans i mycket små delar o vändre på dem allteftersom jag tvättar,för att få rent ändå in i roten..gör man det mer sällan än var 6-8 vecka kanmanbehöva tvätta 2 ggr.
man kramar ur vattnet ordentligt,skölj mkt noggrannt,mer änd u tror att du behöver

jag har sedan i en amerikans produkt som är lanolin uppblandat med vatten,återfettar mkt bra(ävenpå vanligt hår kan tilläggas)

Sedan har jag helst i Eqyss,sominet är silikonbaserad(luktar enormt med parfym bara..) eller Equistar,vilket jag funnit är det medlet i sverige som funkar bäst

Sen så återstår bara att reda ut,med fingrarna..en svans kan ta mellan 45 min -1 timme.

man får sedan se til att ha dem i påsar eller flätade för att inte förstöra dte hela.

jag använder silvertape som jag slår om flätor eller sektioner,funmkar mkt bra

och för er som undrar-nej,mina är inga hästar som står inne
de är utegångshästar och skitar ner sig som vanliga hästar gör,och får göra det..jag ser bara tillatt de ser snygga ut när de ksall jobba.
med rät metod och regelbundenhet går dte "snabbt"

Thina

Jag använder alltid bara Lactacydtvål när jag skall tvätta rent mina hästar. Är rätt ph värde för hästhud (och människo) sedan använder jag faktiskt matolja som jag duttar med fingrarna lite på borsten till manen för att reda ut den. Det blir en oerhört vacker och glänsande man, samt lätt att reda ut. Inget konstigt tillfört hästens man heller.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Jag använder alltid bara Lactacydtvål när jag skall tvätta rent mina hästar. Är rätt ph värde för hästhud (och människo) sedan använder jag faktiskt matolja som jag duttar med fingrarna lite på borsten till manen för att reda ut den. Det blir en oerhört vacker och glänsande man, samt lätt att reda ut. Inget konstigt tillfört hästens man heller.

Hälsning Maja

Det kanske man skulle testa! Jag använder babyolja..en det är ingen större skillnad på mat-/babyolja väl? Det ger samma syfte?

Ja, jag tvättar regelbundet min hästs man och svans med grönsåpa under sommarhalvåret (eftersom han har eksem). Såpan är ju inte riktigt så uttorkande som tvål/shampo, så det blir lite "balsameffekt" av den. Min häst har mycket man och svans (islandshäst), och det går fint att kamma igenom alltihopa efter "grönsåpabad".

Jo det testa jag till min skimmel och det var bra. Det hade jag helt glömt bort :smirk: får testa det till honom (han är oxå en islandshäst) Tack iaf!

Roheryn skrev:
Ja, jag tvättar regelbundet min hästs man och svans med grönsåpa under sommarhalvåret (eftersom han har eksem). Såpan är ju inte riktigt så uttorkande som tvål/shampo, så det blir lite "balsameffekt" av den. Min häst har mycket man och svans (islandshäst), och det går fint att kamma igenom alltihopa efter "grönsåpabad".

Liknande trådar

Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
2 249
Senast: gulakatten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 142
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 131
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III