Reclaim the country side

C

CarinaMargret

Vad kan vi göra ? För att få säkrare miljö för fritidsryttare samt vid stall / ridskolor / ridvägar mm.

En del ryttare har problem med fortkörning i sitt område tex.
Hur kan vi agera och samla förslag på lösningar ?

Hur kan vi få minskat incidenter och friktion på vägar och i skogen mm.

Några förslag kan va att önska ex

Mer ridvägar ridleder, fler cross banor, banor för fyrhjulingar och mountain bikes mm. För att minska friktion.

Skriva mer positivt om fritidsridning vilken bra sysselsättning det är.

Mer positivt i media om hästar behövs. Tror jag också.

Ridande polis med betoning på friluftsområden / natur typ som i Canada mfl. Kan det va något för Sverige ??

Fler förslag ???

Sv: Reclaim the country side

Igen? Har inte exakt det här inlägget varit uppe innan?

Vet inte riktigt vad du fiskar efter, men jag antar att du är ute efter större säkerhet för uteridare? Ptja, jag har aldrig haft några problem (och då ingen anledning att reflektera över dem..), men jag kanske är en lyckligt lottad människa.

Jag vill uppmärksamma på ryttare som rider i naturen här på denna tråden. Vi har haft incidenter med bla fyrhjuingar och mopeder som tar sig fram på småstigar och ridvägar mm. När jag sen såg att det finns många som berättar om olika hemska saker de varit med om så tror jag faktiskt att detta bör uppmärksammas. Att ryttare går samman och för det vidare. Att man måste kunna rida i naturen ute i skog och mark på ett tryggt sätt.

Därav denna tråd med uppmaning och frågeställning etc. Den andra tråden handlar mer om säkerhet vid vägarna.

Om du tittar på andra trådar där folk berättar vad som hänt dem så blir du chockad. Du har det bra var glad för det. Fiskar får andra göra det intresserar mig inte.

Däremot så tror att det behövs att man samlar i hop sig och går samman och agerar. Att berätta om detta mer för myndigheter och politiker etc. Det räcker nog tyvärr inte att bara berätta för kompisar och på buke utan det måste vidare så det kan bli en förbättring därav denna tråden.

Jag tror också att föräldrar måste agera. Men ungdomar bör berätta
också. Att berätta här på buke är en bra början. Så får vi försöka föra det vidare.

Senast ändrad av en moderator:

Det går att få igång ett samarbete om att förbättra närmiljön i sin kommun. Ett exempel är från min tidigare kommun. Efter en del dörrknackning och utskick mm att få folk intresserade så är där nu arbete i full gång med dialog med kommunen att förbättra närmiljön. Kommunen meddelar att man redan nu stöder en del punkter tex.

Jag blev väldigt glad att höra detta.:):):

Det gäller där bla ett område som använts tex av ryttare, hundägare och cyklister mfl som man värnar om attt få märka som fritidsområde. :D:D:

Gruppen arbetar också för att skydda landskapsbilden. mm.:love::love:

Ex. på vad man kan göra för att skydda och förbättra ett område i sin byggd. För en del ryttare skulle det vara bra ex att få en lugnare tryggare möjlighet att rida ute i sin närmiljö. Här är lite ex på vad och hur man kan göra.

För den som ev. skulle behöva lite tips att gå vidare och agera i sitt område att jobba för bra miljö i sin byggd. Här kommer en berättelse på vad några jobbar för just nu i ett område i Västra Götaland.

Vi är några som har jobbat på att få ett stormöte en sk kommundelsträff för att utveckla och skydda ett område för boende och för fritidsområde och för naturupplevelser.

Beskrivelse av området. Dokumentation. Önskemål skriftlig beskrivning. Bildande av en grupp som aktivt träffas och representerar området i offentliga sammanhang. Hemsida. Är några av de saker vi gjort för att få gehör och aktion i gång.

Det finns mycket olika folk som motionerar och använder detta området . Både boende och folk som går dit, rider eller tar sig dit med cykel, bil och buss etc. Fiske är poppis. Bad på sommaren och skridsko och skidor på vintern mm. En del fritidsboende samt en del turister kommer också dit.

Ryttare rider nästan dagligen här året runt. En del ryttare rider långturer i området. Det finns också gårdar med ex yngre ryttare i området som är beroende av ridmöjligheter i området.

Desssa unga ryttare önskar trygg miljö att rida i bättre möjligheter att ta sig fram ner till ridväg bla.

Efter en del jobb har det ( efter 2,5 år ) äntligen blivit en kommundelsträff i detta området.

Området önskas alltså märkas som fritidsområde med utökat skydd för naturen och naturupplevelser samt för den estetiska upplevelsen. Man önskar också få en tryggare lugnare miljö att något görs angående trafiksituation att det blir en förbättring på den punkten.

Vidare önskas en offentlig märkning av gemensam led för vandring / ridning / cyckling.

Nu har det varit kommundelsträff i området med mycket folk och delar av styrelsen i kommunen har uppmärksammat området och det finns nu stöd för bla ex hastighetskamera mm. fortsättning följer ... .:):):)

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka