Receptfri hostmedicin?

Studier säger att teobromin hjälper mycket bra mot hosta. Mörk choklad innehåller mycket kakao och därför mycket teobromin.

Kan inte fråga mamma just nu vad som gör receptfria varianter så dåliga då hon har vettiga sovtider till skillnad från mig (:D) men en gissning är väl för små mängder verksamt ämne och att detta verksamma ämne dessutom i sig inte funkar speciellt bra för många.
Varför folk köper? Well, placebo kan vara en orsak? Tycker generellt vi har en övertro på medicin.
Vissa blir ju uppenbarligen också hjälpta, som du. Så då är det ju logiskt att fortsätta köpa dem.

Jag ska testa riktigt mörk choklad nästa gång, det låter helt coolt ju :D

Receptfri hostmedicin gör i bästa fall ingen skillnad för mig men oftast gör den min hosta sämre och mer långdragen. Det enda som öht hjälper är Kockilana som man måste få på recept av läkare men den räcker länge när man väl fått en flaska utskriven. Den innehåller morfin så iaf jag blir ganska trött när jag tagit den så jag sover toppen men inte så bra om man ska bort på middag och den ska inte blandas med alkohol!

Min mamma jobbar som farmaceut och har bankat in i mitt huvud om och om igen att receptfri hostmedicin i bästa fall gör absolut noll och inget och i värsta fall gör dig sämre.
Hon har istället alltid rekommenderat honungste och choklad. Överlevde min förra kamp mot hostan med att knapra 80 %-ig choklad stup i kvarten och dricka te med mycket honung där emellan.
Hur du än väljer att göra hoppas jag att du blir kvitt hosthelvetet snart. Det är nåt av det värsta jag vet så jag lider med dig!
Precis vad jag också hört. Jag har lyckats hosta till mig sprickor i revbenen vid två olika tillfällen och senaste gången sade läkaren till mig att det var konstigt att de receptfria fick säljas eftersom de är helt verkningslösa och på gränsen till kvacksalveri.

Nipaxon/Noskapin :love:!!

Jag har hostat konstant och hårt i 2,5 veckor, det har tagit flera timmar innan jag kunnat sova för att jag hostar så, jag har vaknat på nätterna och fått gå upp för att jag hostar så, jag har hostat mig inkontinent (:o) och jag och min man har fått sova i separata sovrum för att jag hållt honom vaken :(.

Men så i förrgår köpte han med sig såna tabletter hem, och samma natt fick jag för första gången somna utan att hosta och sova en hel natt utan att vakna av hostandes :love:

Så för mig funkade de suveränt :up:

Men om du är sjuk så är det väl inte jättebra att gå hem till vännerna och kanske smitta ner dem också?
Eftersom om det nu är virus ofta sprids med hosta och man fortsätter ju att sprida smittan ett par dagar efter att man insjuknat även om man känner sig bättre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka