Receptfri hostmedicin?

Fibusen

Trådstartare
Åkte på nått virus eller nått! Fick jätteont halsen som satt i två dagar, och lämnade en rethosta from hell...! Inte snorig och hängig, bara halsont och nu denna hosta.

Grejen är den att jag är bortbjuden på lördag till ett par vänner, vi kommer laga god mat och dricka nått glas vin så jag kommer stanna kvar över natten, och jag vill verkligen inte vara till besvär att hålla alla vakna pga min hosta! :nailbiting:

Finns det NÅGOT jag kan göra för att iaf lindra den lite tills på lördag? Jag har aldrig använt hostmedicin i hela mitt liv då jag hört att det inte hjälper, men jag börjar bli desperat nu alltså! :(

Bisolduo tycker jag fungerar för att lindra rethosta, även de där pillren som jag inte minns namnet på... Gå till apoteket och fråga dem, de hjälper dig!
Jag får typ sådär varje gång jag blivit minsta snuvig... Lite ont i halsen någon dag, lite snuva, och sen rethosta ett par veckor efter fast jag mår prima i övrigt. :meh:

Noskapin/Nipaxon mot hosta. Bromhexin är slemlösande.
Baffucin o/e Strepsil lindrar en del lokalt i halsen.
Hett citronvatten med honung är alltid bra o gott i förkylningstider, går att ha i lite whisky också.

Om jag införskaffar detta i morgon förmiddag, hinner hostan lindras tills lördag kväll/natt?

Tack för tipset om strepsils, det har jag hemma och ska absolut ta med mig!

Min mamma jobbar som farmaceut och har bankat in i mitt huvud om och om igen att receptfri hostmedicin i bästa fall gör absolut noll och inget och i värsta fall gör dig sämre.
Hon har istället alltid rekommenderat honungste och choklad. Överlevde min förra kamp mot hostan med att knapra 80 %-ig choklad stup i kvarten och dricka te med mycket honung där emellan.
Hur du än väljer att göra hoppas jag att du blir kvitt hosthelvetet snart. Det är nåt av det värsta jag vet så jag lider med dig!

Bisolduo tycker jag fungerar för att lindra rethosta, även de där pillren som jag inte minns namnet på... Gå till apoteket och fråga dem, de hjälper dig!
Jag får typ sådär varje gång jag blivit minsta snuvig... Lite ont i halsen någon dag, lite snuva, och sen rethosta ett par veckor efter fast jag mår prima i övrigt. :meh:

Samma skit för mig med! :banghead: Hostan hinner lagomt gå över tills det är dags för nästa förkylning (har dagisbarn...) Brukar inte störa mig så mycket då jag inte hostar på nätterna, men den här var riktigt elak och väcker mig...:mad:

Samma skit för mig med! :banghead: Hostan hinner lagomt gå över tills det är dags för nästa förkylning (har dagisbarn...) Brukar inte störa mig så mycket då jag inte hostar på nätterna, men den här var riktigt elak och väcker mig...:mad:

Fy fan, det är så jäkla jobbigt! Min väckte mig inatt med. :mad:
Bisolduo upplever jag inte gör att hostan slutar snabbare, men jag hostar mindre med dem. När rethostan är värst tar jag en innan jag går och lägger mig så jag slipper ligga vaken och hosta i timmar i alla fall.
Har inte för mig att de är dyra, så testa. Det är sugabletter, rätt goda är de med. :p

I övrigt så ja, dricka varmt. Ta det lugnt. Inte anstränga halsen för mycket (fick springa till bussen häromdagen och började såklart hosta direkt).

Min mamma jobbar som farmaceut och har bankat in i mitt huvud om och om igen att receptfri hostmedicin i bästa fall gör absolut noll och inget och i värsta fall gör dig sämre.
Hon har istället alltid rekommenderat honungste och choklad. Överlevde min förra kamp mot hostan med att knapra 80 %-ig choklad stup i kvarten och dricka te med mycket honung där emellan.
Hur du än väljer att göra hoppas jag att du blir kvitt hosthelvetet snart. Det är nåt av det värsta jag vet så jag lider med dig!

Ja, det är lite det jag hört också, därav jag aldrig köpt hem nån hostmedicin. Men den här tillåter mig inte ens att få sova, och det vore så himla tråkigt att behöva ställa in på lördag då vi inte setts på över 1,5 år! :(
Men jag vill ju inte hålla alla vakna genom att hosta och hosta hela natten!

Jag tar mer än gärna emot alla tips, husmorsknep osv så jag kommer kunna åka iväg på lördag!

Honung! Enligt två läkare på min vårdcentral har det gjorts studier på honung mot receptfri hostmedicin och honung ska hjälpa lika bra.

Ja, det är lite det jag hört också, därav jag aldrig köpt hem nån hostmedicin. Men den här tillåter mig inte ens att få sova, och det vore så himla tråkigt att behöva ställa in på lördag då vi inte setts på över 1,5 år! :(
Men jag vill ju inte hålla alla vakna genom att hosta och hosta hela natten!

Jag tar mer än gärna emot alla tips, husmorsknep osv så jag kommer kunna åka iväg på lördag!
Honung och teobromin (finns i kakao) ska enligt studier vara lika bra eller bättre än hostmedicin så det är nog bättre att köpa det än att stödja kass medicinproduktion. Har dock inte kontrollerat dessa studier noga själv, men eftersom mamma säger att det är bra så litar jag på henne.
När det endast är rethosta så är den största hjälpen att.. inte hosta. Japp, skitenkelt eller hur? Men det gäller att försöka ta kontrollen och bara hosta när man verkligen inte kan låta bli. Varje gång man hostar gör man retningen värre igen. Innan man ska sova hjälper det ofta att käka lite honung rakt upp och ned om man tål smaken (det gör inte jag). Men det kan också vara ganska personligt vad som känns mest mildrande så det är nog bara att prova lite allt möjligt. Jag brukar käka en del glass tex, för det hjälper också. Generellt att hålla halsen upptagen med drickande och ätande brukar hjälpa mig rätt rejält med att just inte hosta för stunden. Men är man sover är det ju svårare. Hoppas verkligen det löser sig. Sjult dålig tajming på det där!

Det har jag aldrig hört, hur kommer det sig att det inte gör något? Hur kan det då bli sålt? Folk skulle väl tröttna rätt fort om det gjorde inget eller man blev sämre?

Mörk choklad säger du? Varför funkar detta?

Jag får stor hjälp av hostmedicin, gör helt plötsligt att jag kan sova utan att hosta tills jag kräks.

Honung ska intas kall om den ska göra någon nytta. Ta en tesked full och låt sakta smälta ner i halsen. Sen är Strepsils himla bra för ont i halsen.

Det har jag aldrig hört, hur kommer det sig att det inte gör något? Hur kan det då bli sålt? Folk skulle väl tröttna rätt fort om det gjorde inget eller man blev sämre?

Mörk choklad säger du? Varför funkar detta?

Jag får stor hjälp av hostmedicin, gör helt plötsligt att jag kan sova utan att hosta tills jag kräks.
Studier säger att teobromin hjälper mycket bra mot hosta. Mörk choklad innehåller mycket kakao och därför mycket teobromin.

Kan inte fråga mamma just nu vad som gör receptfria varianter så dåliga då hon har vettiga sovtider till skillnad från mig (:D) men en gissning är väl för små mängder verksamt ämne och att detta verksamma ämne dessutom i sig inte funkar speciellt bra för många.
Varför folk köper? Well, placebo kan vara en orsak? Tycker generellt vi har en övertro på medicin.
Vissa blir ju uppenbarligen också hjälpta, som du. Så då är det ju logiskt att fortsätta köpa dem.

Klyftor av gullök i en skål, häll på kokande vatten o ställ vid sängen när du sover. Funkar sjukt bra mot hosta!! Testa hemma kan du ju göra! :)

Drick 1 tsk bakpulver utrört i lite vatten då och då. Det fungerar.

Ingen hostmedicin hjälper mer än för stunden. Däremot om man har hostat länge och hostreflexen är väldigt retad så att man hostar för allt och inget så kan man bryta den genom att ta hostmedicin men ingen hostmedicin botar själva orsaken till hostan.

Tycker att det hjälper att höja huvudgärden på sängen om man hostar på natten. Ett glas vatten vid sängen kan även vara bra.

Noskapin/Nipaxon gör att rethostan upphör tvärt (på mig i alla fall). Tar till den om jag ska sova borta. Dock kan man få ganska ont i bröstet av den (känd biverkning).

Noskapin/Nipaxon gör att rethostan upphör tvärt (på mig i alla fall). Tar till den om jag ska sova borta. Dock kan man få ganska ont i bröstet av den (känd biverkning).
… och jag hostar mer av nipaxon :wtf:
Brukar ta theracough, tror att den hjälper.

Honung! Enligt två läkare på min vårdcentral har det gjorts studier på honung mot receptfri hostmedicin och honung ska hjälpa lika bra.

Japp, på barn upp till fyra års ålder har man gjort en jämförelse på Karolinska.
Man jämförde honungsvatten med mollipect och kom fram till att båda var lika effektiva.
Alltså var jämförelsen "inte ens" mot receptfria medel utan mot receptbelagda Mollipect.

Sedan vet jag inte om det säger att honungsvatten är effektivt, eller att övriga medel är ineffektiva...

1. En extra kudde under huvudändan av bäddmadrassen eller i värsta fall sitta upp och sova.
2. En skvätt starksprit att smutta på när hostattacken vägrar ge sig. Det både "rensar" och slappnar av musklerna så att kroppen får vila.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka