Receptbelagt maskmedel

I

incognito

Maskmedel till häst är ju numera receptbelagd, det är ju inte ovanligt att folk bunkrade upp innan lagen trädde i kraft.

vilka påföljder kan det få om man säljer denna numera receptbelagda produkten till en tredeje part? Anledningen till att jag frågar är att jag senast idag såg att någon sålde receptbelagd avmaskningsmedel på tradera. Det kan väl aldrig vara lagligt?:mad:

Sv: Receptbelagt maskmedel

Det är inte tillåtet sälja medicin/läkemedel/djurläkemedel alls på Tradera, så anmäler du auktionen försvinner den.

Receptbelagd medicin får övht inte säljas vidare. Däremot, rent teoretiskt om du låter en stallkompis som HAR ett recept på Ivomec köpa din Ivomectub så är det knappast något du åker dit på. Men det kräver att köparen/mottagaren har ett recept redan.

Vet tyvärr inte vad påföljden är om man 'hur som helst' säljer, men just på Tradera räcker det med att anmäla auktionen.

Ur traderas regler:

Objekt som alltid är förbjudna
Grundregel: Tradera tillåter inte försäljning av läkemedel, inklusive veterinära läkemedel.

Läkemedel får, enligt lagen (1996:1152) om handel med läkemedel m.m., i Sverige endast säljas till allmänheten av staten, eller av en juridisk person i vilken staten äger ett bestämmande inflytande (Apoteket AB).

I detta inkluderas bl a receptbelagda mediciner, alla typer av läkemedel samt receptbelagda glasögon. Även försäljning av tillbehör till läkemedel, som sprutor och kanyler, är reglerad och därmed förbjuden på Tradera. Det är inte heller tillåtet att annonsera ut medicinsk utrustning som inte är godkänd av relevant myndighet och som inte får säljas enligt lag.

Förbud mot att sälja medicin via Tradera omfattar även receptfri medicin och/eller liknande produkter. Om du är osäker på om ditt objekt kan säljas lagligt eller inte bör du kontakta en rådgivare.

Några exempel
Följande är exempel på objekt som inte får säljas på Tradera:

• Läkemedel
• Allergimedicin
• Mediciner avsedda för djur
• Kontaktlinser
• Defibrillator
• Dietstimulanser innhållande ma huang eller efedrin

jag är redan medveten om det du skrivit och har gjort min skyldighet och anmält auktionen.

Nu har ju ändå denna säljare blivit påkommen med att försöka sälja något som är receptbelagt, även om tradera tar bort annonsen, går de vidare med detta eller går man ostraffad? Enligt min uppfattning är det ändå en brottslig handling även om säljaren inte fått in pengarna.

Tradera går inte vidare med det. De bara raderar auktionen, ev varnar de säljaren det vet jag inte.

Så, det måste anmälas på något vis av någon, var vet jag faktiskt inte. På läkemedelsverket, i samband med länkar till lagar osv finns kontaktformulär till Rättsenheten, månne dit/de kan vara behjälpliga? http://www.lakemedelsverket.se/topp/Kontakta-oss/Enheter/Kontakta-Rattsenheten/

Däremot, jag har svårt att tro att en privatperson som av ren okunskap en enstaka gång lägger ut en tidigare receptfri men nu receptbelagd vara av sådan art som avmaskningsmedel till häst drabbas av någon påföljd ens vid en anmälan. Upprepas det däremot är det ju en annan femma.

Hittar inte (inte idats leta så noga dock) straffen för brott mot läkemedelslagen mer än att det är max 2 år, men det lär hur som knappast vara tillämpligt i ett engångsfall via Tradera.

Senast ändrad:

Jag vet inte om det är nån idé att anmäla till tradera för de brukar inte göra nått åt saken. Jag har anmält aktioner på varor som ligger ute på blocket samtidigt och de tar inte bort aktionerna. Förresten så ligger Fyrantel sprutorna fortfarande ute på tradera.

Jag har ett par ggr anmält just receptbelagd medicin, de har försvunnit ganska snabbt, fast då var det nog vardag..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 199
Senast: nullo-modo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 980
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 141
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar