Recept på rabarbersaft med kryddor?

pinky

Trådstartare
Jag har precis skördat en riktigt rejäl omgång rabarber för att göra saft, men kan inte hitta receptet! :cry:

Det var inte den vanliga saften med citron i, utan bara rabarber och några olika kryddor, typ nejlikor och kanel, kan ha varit någon mer krydda i också.
Det var inte heller den varianten som ska stå och dra, utan man kokar den bara och sedan är den färdig efter silning.

Någon som har en aning om vilket recept det kan ha varit, eller har ett annat bra, liknande recept att dela med sig av?

Bara det är en lite kryddig variant så är jag nyfiken! :D
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Varför inte bara bara testa? :) Kan ju inte bli annat än jättegott. Jag skulle inte ha nejlikor dock, utan kanelstång och kardemummakärnor.
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Hugger ett googlerecept och testar nu!

Kan inte ha rabarberna ligga längre, de blir dåliga och jag sugen på dricka. :D

Återkommer med rapport!
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Det här låter spännande och gott :d att jag alltid ska lyckas hitta en recepttråd på jobbet ;)
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Jag gjorde med vanilj ett år, det var gott (fast vi hade lite för mycket vanilj faktiskt, höftade lite :o)!
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Jag hittade några recept med vanlij, men jag vågade inte riktigt... :o Kanske nästa kok?

Det blev så här:

2 kg rabarber, skurna i bitar, oskalade.
4 liter vatten.
10 kryddnejlikor (ca).
0,5 tsk malen kanel (ca). Skulle ha varit stänger, men jag hade inga hemma...
1 nypa (8-10 st?) kardemummakärnor.
5 dl socker.


Allt utom sockret kokas upp och kokas tills rabarberna är helt mjuka, ca 15 minuter.
Sila och tillsätt sockret medan saften är varm.

Klarar sig någon vecka i kylen, men går superbra att frysa. Jag har brukat använda iskubspåsar, men i år testar jag glassburkar. Då får man skopa upp valfri mängd i glaset, och så späda med vin, vatten eller Bacardi Razz... ;) :d

I receptet jag utgick från (och förbättrade en aning) tipsade de om mousserande vin, men jag känner inte att jag vill testa det på egen hand, vi bör kanske vara fler om att dela en hel flaska av den varan.:angel:
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Jag utgår från att det går att använda de stabbigare (stora och rejäla) stjälkarna till saftkok? Jag blev så himla sugen när jag läste om frysa in och späda med... ja, vad man nu väljer :D
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Delar med mig av familjens favorit!!

Rabarberdricka (ca 2 liter)

1 kg rabarber = ca 2 liter skurna rabarber
2 liter vatten
4 kryddnejlikor (jag brukar ta 6-7 st)
1-2 dl socker (brukar snarast gå åt 4-5 dl)
pressad citron (om man vill, skippade denna gång)

Skölj och skär rabarbern i små bitar. Koka den med vatten och nejlikor tills den går sönder ca 10 min. Sila saften. Rör ner sockret i den varma saften. Låt kallna. Smaksätt med citron.

Ruskigt god tycker vi :d

Lycka till !
N
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Jag brukar koka även de grövre senare på säsongen, tror inte det gör så stor skillnad när man inte ska äta själva fibrerna.

Men VARNING!!
Jag frös ju in i stora "glassburkar" på tre liter, och trodde att saften skulle frysa sådär lagom sockrigt porös...

Det gjorde den INTE, istället blev det en enorm isbit, i princip lika hård som vanligt vatten. :cool:

Omöjligt att skopa upp, alltså, så jag fick tina hela burken och har nu druckit rabarberdrinkar hela veckan. *hick*:D
Den andra burken ska jag nog inte tina förrän vi får besök i nästa vecka...
 
Senast ändrad:
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

*kl*

Kan man koka rabarberna i en "saft-maja"?
Jag har fått en sån men har aldrig använt den.... och nu har jag massor med rabarber.... :d
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Det har jag aldrig testat, faktiskt!

Men varför inte? Eller är den mer anpassad för mjuka, mindre bär? När jag var liten var det körsbär och vinbär som majades hemma...

Jag fick en Maja förra året, men rabarberna kokade jag i en stor gryta nu.
 
Sv: Recept på rabarbersaft med kryddor?

Då får jag testa ;) jag har iallafall rabarber nog för att testa både en o två ggr utan att få slut....
Jag har kört äpplen i majan och det blev bra, men dom innehåller ju också en hel del vatten.
Hmmmm jag kanske får hälla i lite extra vatten med rabarberna... jag återkommer med rapport om resultatet när jag testat :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp