Recept på mäsk

Habina

Trådstartare
Jag har gett min valack några gratisprover med dyr mäsk, men egentligen är det ju mycket billigare och smidigare att blanda eget.

Så jag tänkte höra om någon har ett bra recept på mäsk, dvs vad har ni i för ingredienser och i vilka proportioner?

Kli? Krossad havre? Krossat korn? Betfor? Lusernpellets? Kanske linfrö?

Sedan är förstås följdfrågan hur mycket vatten som hälls på, hur varmt vattnet är och hur länge mäsken får stå?

Sv: Recept på mäsk

det nya Betfiber-fodret kanske kan vara ett alternativ? Det är ju prisvärt iaf.

Kanske... Men det är ju ännu mer prisvärt med havrekross, kornkross och betfor som ingår i stallhyran... ;)

Vad behöver du tillföra i foderstaten ? Det är väl det som är viktigast. Att saker och ting är prisvärt kanske inte alltid går i hop med vad hästen behöver.

Nej, jag behöver inte tillföra någonting, det är mest för att belöna honom lite extra någon gång ibland med varm mat. :laugh:

Tack för länktipset! Jag får läsa och se om det hjälper. Men jag är lite förvånad över att det inte finns någon som ger egenblandad mäsk längre, är det en kunskap som helt gått förlorad? :(

Mäsk?? Vid hembränning blir det mäsk innan spriten är färdig men vad 17 är mäsk i fodersammanhang?

Undrar jag med.... Antar att hon menar mash?? Alltså gröt gjord på vetekli, havre, linfrön etc.

Jag är inte så pigg på att ge nya fodermedel "bara ibland", så när jag vill ge något efter hård ansträngning eller om hästen kommer in och fryser ger jag helst något baserat på betfor som han redan äter.

Lite betfor med mycket ljummet vatten om hästen fryser (den får förstås grovfoder också när den kommer in då).

Mer betfor, också med mycket vatten och lite salt efter ansträngning.

Nu har jag kollat upp det lite till!

Klimäsk (engelskans mash) uppblött vetekli.

Gröpe, blötlagd mald spannmål.

Men det skiljer sig säkert på hur man använda begreppen i olika delar av landet!

Så här skriver Wrangel om gröpe till hästar: ”Äfven gröpe verkar i längden förslappande på tarmkanalen. Det framkallar slem, syrbildning och koliker och kan icke förordas för andra än urgamla hästar. Detsamma gäller om utfodring med mjöl, hvilket borde tillgripas blott när det gäller att hastigt försätta en utmagrad häst i godt hull.”

De moderna mash/mäskprodukterna innehåller ju lite mer än kli idag!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka