Recept med falukorv?

WaterLily

Trådstartare
Har köpt på mig en del falukorv (10:-/st!) och vill nu hitta på lite roliga falukorvsrätter framöver. Någon som sitter på något bra recept? Och inte bara skiva och steka som den är, utan gärna något som kan bli bra lunchlådor sen.

Har bara två falukorvsrecept som jag gör då och då - en falulåda med makaroner, creme fraiche och chilisås, samt en falupastaröra med mycket gul lök och krossade tomater.

Kusinbarnet har hittat på två egna korvrecept som hen alltid vill att vi ska göra:

Falukorv i ugn
Gör snitt i falukorven men inte ända ner. Stoppa ner lite av varje i fickorna, t ex lök, ketchup och senap, äpple, tomat, ost, ättiksgurka. In i ugnen. Om man vill kan man riva ost ovanpå.

Falukorv med curry och äpple
Gör som korvstroganoff ungefär men utan tomatpuré. Ha i gul curry och äppelbitar i såsen.

Hen tycker att det är smaksens.

Jag brukar göra "pastasås":
Steker lök, champinjoner och korv (eventuellt kryddig korv också). Häller på krossade tomater, annanas, syltlök och creme fraiche. Kryddar med salt, peppar, spiskummin, paprikapulver och eventuellt lite sweet chili-sås.
Blandar i pasta.

Eller, gratäng med falukorv och ris.
Kokar ris tillsammans med lök och lägger det i botten.
Skivar korven och lägger den över riset.
Blandar creme fraiche med sweet chili-sås och krossade tomater/ketchup och häller över det
Toppar med ost och gratinerar.

Ungsbakad falukorv
Mamma gjorde det till oss när vi var små. Skar snitt i korven, hade på senap, ketchup ströbröd och ost.

Kan tänka mig att det kan vara gott att göra en grov pyttipanna.
Steka korv, potatis, lök, champinjoner. Tillsammans med grönsaksblandning.(men det har jag inte testat än...)

Gör ofta matlådor av detta:

Skiva 1 st falukorv (800 g) och lägg i rader i en ugnsform. Skiva ost och lägg antingen en liten bit mellan varje korvskiva (om du gillar ost) eller över alltihop (om du bara vill ha lite gratinering, går också att riva osten såklart).
Sås: 5 dl matlagningsgrädde, 1-2 tsk köttbuljongpulver, ketchup, senap, chilisås, svartpeppar. Har ingen koll på hur mycket av varje jag brukar ha, häller i lite lagom bara :D Lite återhållsam med senap.

In i ugnen typ 30-40 min eller tills den har fått fin färg. Servera med ris.

Enkelt och gott om än inte så fancy ;)

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 922
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: cassiopeja
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka