Reaktioner på Vetranquil?

majola

Trådstartare
Ni som har gett Vetranquil granulat, hur har era hästar reagerat på det?

Jag har en fyraåring som alltid har varit lite het och explosiv och som nu är under igångsättning efter en skada. Hon är tyvärr mer i luften än på backen, vilket inte kan vara så skonsamt för hennes bakben. Igår bockade hon sig fram i drygt 20 minuter (idag verkar hon ha rejäl träningsvärk, vilket jag kan förstå!). Hon är farlig för både sig själv och mig, speciellt nu när det är jakt och man måste rida längs vägarna. Hon är skrittad i tre veckor, ska skrittas i ytterligare en och sedan ska vi börja trava är det tänkt. Dock kommer jag att fara i backen fortare än kvickt om det fortsätter så här. Hon bockar även om jag rider i ridhus (vilket jag ju helst inte vill göra under igångsättningen) och dessutom är det ett helt företag att ta sig dit helskinnad. Däremellan går hon i "passage" eller galopperar på stället.

Det finns just inget kraftfoder att ta bort och hon går i hage med kompisar hela dagarna.

Jag funderar på att be hennes veterinär skriva ut vetranquil som jag kan ge innan ridning, men jag skulle vilja veta hur det fungerar. Tar det udden av det värsta, eller blir de slöa och vingliga? Det beror väl på hur man doserar förstås, men vad har ni fått för reaktioner? Hur mycket kostar det?

Sv: Reaktioner på Vetranquil?

Jag har ett halvblod som inte går att klippa utan att ge honom lugnande. I år hade jag bestämt att prova Vetranquil. Han fick dubbel dos och sen väntade vi i 30 minuter som veterinären föreskrivit, men det syntes ingen som helst effekt på honom. Han såg ut som vanligt och han gick definitivt inte att klippa - var farlig både för sig själv och oss, så det slutade med att vi fick plegga honom i alla fall. För ridning kanske det fungerar, jag vet inte. Klippningen är väl ett extremfall eftersom det handlar om rädsla. I ditt fall gissar jag att hästen mest är het. Det är ju värt att prova. Priset vet jag inte. Har inte fått räkningen än.

Jag ger Vetranquil granulat då jag sätter åringen i vagn första gången. Detta för hästens och min säkerhet. Innan hästen sätts i vagnen så testar jag vets rekomendation och bara tömkör för att se hur hästen reagerar. Jag brukar ge granulatet med lite havre och när hästen har ätit upp detta så tar jag ut den på gången och borstar och selar hästen. Då har jag också kontroll på hur granulatet verkar och det är ganska lagom att ta ut hästen då den är färdigselad. Hästen blir ju dåsig och går väldigt sakta framåt men vinglar ju ej fram. Sen kan ju hästen rycka till lite då den känner skackeln mot sig eller ser nåt, typ rådjur springa på håll. Men det hela går lungt i fint till. Hästen körs varje dag och doseringen minska för varje gång och vips så går den snällt utan att vara dopad och både jag, häst och utrustning är hela :D

Dåsig och långsam behöver hon inte bli. Jag är fullt nöjd (inte anspråksfull på något sätt) med att hon håller sig på backen. Men det borde väl gå att fixa med doseringen. Så länge det bara är skritt på programmet så har jag ju farten på min sida men snart är alltså det dags för trav och det gör mig allvarligt oroad. :eek:

Pris?

majola skrev:
Men det borde väl gå att fixa med doseringen.
Pris?

Visst reglerar man doseringen. Vets rekomendation blev faktiskt för mycket :D så jag fick minska lite på den, hästen gick ju knappt framåt :crazy:

Kommer inte ihåg vad burken kostade men det var inte alls dyrt, jag kan kolla ikväll i bokföringen om du vill veta, annars ring apoteket

Apoteket kan inte se det i sina datorer då det är ett licenspreparat. Jag väntar fortfarande på att min veterinär ska ringa upp (h*n är inte så snabb), men om du har tid att kolla så vore det snällt. Annars föreslår min kära mor att mitt försäkringsbolag kan gå in och betala en del i förebyggande syfte. Eller kanske bekosta en beridare (försäkrad i annat bolag).

Jag fick en burk innehållande 150g och för den fick jag betala 182,50kr. Detta var för ca 6 månader sedan.

Men Plegicil och Vetranquil har samma verksamma substans = de är samma prep med olika namn. Låter ju skumt att det ena funkade och inte det andra? Eller fick ni ge Pleg i muskeln eller blodet? Eller fick ni ge Pleg efter att först ha gett Vetranquil? I såna fall var det ju bara en ökad dos som krävdes.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Hästvård Är det vanligt att veterinären inte vill ta emot för återbesök? Var på klinik med min medryttar/halvfodervärdshäst i början av oktober...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: karini
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 079
Senast: Fibusen
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 721
Senast: Lurvig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka