Reaktion i benen efter träning

ch791022

Trådstartare
Hej

Ville höra om någon bra idé vad jag bäst gör?

Efter hoppträning och andra lite hårdare träningar blir han inte svullen men men lite svampig och varmare än vad han brukar bli. Det är en 16-årig valack som i fjor började komma igång med hoppträningen efter ett par års uppehåll(har varit fullt igång med undantag för hoppningen).
Det jag har gjort är att sätta på kyllera för att få ner värmen. Han är alltid fin i benen dagen efter igen,så jag vet inte hur mycket jag ska bry mig. Eller om vad jag ska göra för att förebygga att det inte blir värre.

Mvh

Camilla

Hej!

Jag tror inte att du ska behöva oroa dig för att hästen blir lite varmare och lite svampig vid hoppass. Hästen är ju också lite till åren. Fortsätt du med kyllera, det funkar jättebra! (har alltid använt det själv...)

Kom också ihåg att skritta av hästen ordentligt efter varje pass och stretcha gärna benen eftråt också... Det verkar ju inte som om hästen är varm och svullen dagen efter så det är nog ingen fara!!!

Tack för svaret! Ville mest ha konsterat att jag inte tänkte helt fel.

Det jag tyckte var lite konstigt var att han är svampig i benen direkt efter passen, att det kommer en reaktion så snabbt.

Mvh

Camilla :)

Liknande trådar

L
Hästvård Mitt snart 15 åriga fullblod som tävlas o tränas hoppning på va svullen (rejält) i vänster fram under ca en vecka, varm och "svampig"...
Svar
7
· Visningar
782
Senast: Linabebis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka