Reaktion efter avmaskning?!

trevligtjej86

Trådstartare
Hej.

Min väns ponny har precis blivit väldigt dålig. Fångliknande symptom.
Hon har gått på bete i några veckor utan nån antydan till fång innan.
Hon blev avmaskad för 2 dagar sedan. Kan det vara på grund av det hon blivit dålig?
Kommer ponnyn kunna gå på betet när hon mår bra igen isåfall?

Vet en minishettis som fick fångliknande symptom efter vaccinering blev bra efter ett par dagar och släpptes sen ut på betet igen.

Avmaskning påverkar ju i allra högsta grad hela kroppen, så att de blir dåliga av det är inte alls otroligt. Vad säger veterinären?

Hej.

Min väns ponny har precis blivit väldigt dålig. Fångliknande symptom.
Hon har gått på bete i några veckor utan nån antydan till fång innan.
Hon blev avmaskad för 2 dagar sedan. Kan det vara på grund av det hon blivit dålig?
Kommer ponnyn kunna gå på betet när hon mår bra igen isåfall?

Vet en minishettis som fick fångliknande symptom efter vaccinering blev bra efter ett par dagar och släpptes sen ut på betet igen.

Jag undrar vad veterinären som undersökt ponnyn säger? Det låter inte troligt rent statistiskt att hästen skulle få fångsymptom pga avmaskning.

Avmaskning påverkar ju i allra högsta grad hela kroppen, så att de blir dåliga av det är inte alls otroligt. Vad säger veterinären?

Vad jag vet har veterinären bara sagt att ponnyn måste stå på box.
Att denne antyder att det är fång. Ägaren har endast lösdrift så hon har lite problem med att lösa detta.

Men hört andra som fått symptom efter avmaskning och eftersom det kom så plötsligt bara några dar efter så undrar man ju.

Ponnyn mådde ju bra innan.

Det finns väl inga bevis för att fång och avmaskning "hör ihop" men jag vet däremot många med fånghästar som helst inte avmaskar. Hade hästen mycket mask på träckprovet? Vilket medel användes?

Det finns väl inga bevis för att fång och avmaskning "hör ihop" men jag vet däremot många med fånghästar som helst inte avmaskar. Hade hästen mycket mask på träckprovet? Vilket medel användes?

Hon har precis övertagit hästen som sällskapshäst åt sin på prov. Hon fick med maskmedel av tidigare ägare. Så huruvida träckprovet såg ut om det ens togs vet hon inte.

Ponnyn har aldrig haft tecken på fång tidigare.

Vad jag vet har veterinären bara sagt att ponnyn måste stå på box.
Att denne antyder att det är fång. Ägaren har endast lösdrift så hon har lite problem med att lösa detta.

Men hört andra som fått symptom efter avmaskning och eftersom det kom så plötsligt bara några dar efter så undrar man ju.

Ponnyn mådde ju bra innan.

bra att veterinären ordinerat box eftersom det låter som den har fått fång. Hoppas hästen står i box utifrån det nu direkt och omedelbart.
oavsett om maskningen utlöst problemet så är det fång så är det ju fång. och då måste hästen behandlas utifrån det. Om hästen precis övertagits, bytt bete osv och i samband med det maskats utan träckprov så kan ju olag i magen uppstått direkt och hästen fått fång i det sambandet.

Bara en fundering,men kan det vara så att fång och avmaskning hör ihop med att många avmaskar just innan dom släpper på bete,och att det är det enda samband som är? Dvs att hästen/ponnyn åker ut på bete?

Vi har då alltid gjort en kolla masken i slutet av April/mitten av Maj,sen avmaskat,sen skickat ut på bete efter en vecka i mindre hage som vi har mockat slaviskt.

Det är inte alls otroligt att avmaskningen utlöst fång. Har själv varit med om det. Om den gått på bete och fått i sig en del gräs, vilket ju påverkar tarmfloran en del i sig, och sedan dessutom avmaskats, vilket även det påverkar tarmfloran, så kan det absolut vara tillräckligt för att utlösa ett fånganfall. Om det är fång den har så ska den INTE släppas på bete igen sedan.

Ponnyn står nu på box.
Hon har inte varma hovar mm.
Hon är stel och allmänpåverkad. Går ostadigt.
Hon är svullen/stel i ländrygg/kors.

Enligt lag måste man ha tillgång till box för lösdriftshästar. Men nu verkar det ju som att fodervärden/ägaren löst det.
Jag har samma problem med min som gick på lösdrift, att det krävdes boxvila. Jag skickade iväg den till rehabstall för att slippa krångla. Men det berodde på att det var svårt att få någon annan häst som sällskap i flera dygn på boxvila, boxar har vi ett helt stall.

Har ni tagit blodprov för ev korsförlamning?

Nej veterinären va ute idag och sa att ponnyn har fått fång men tog inga prover.
Nu är ponnyn tillbaka hos tidigare ägare. O min väns häst står oxå där för tillfället.

Tanken var att dom skulle gå ute på bete nu tillsammans. Men nu kommer hon inte kunna släppa ut ponnyn där längre :(.

Funderar på att köra upp min häst dit som sällskap i sommar. Men han är ingen man bara ställer in i transporten och åker. Tyvärr inte så lätt :/.

Men känns så trist att det har blivit såhär. :(

Enligt lag måste man ha tillgång till box för lösdriftshästar. Men nu verkar det ju som att fodervärden/ägaren löst det.
Jag har samma problem med min som gick på lösdrift, att det krävdes boxvila. Jag skickade iväg den till rehabstall för att slippa krångla. Men det berodde på att det var svårt att få någon annan häst som sällskap i flera dygn på boxvila, boxar har vi ett helt stall.

Jo det vet jag. Men hagen och allt är precis uppbyggd så. Tanken är att boxar ska finnas i lösdriften om det blir mer permanent.
Men just nu vet jag inte vad som kommer hända.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka