peace

Trådstartare
Hur lång tid tar det innan hunden slutar att klia sig efter behandling?
Min hund fick första behandlingen i torsdags, men kliar sig fortfarande:crazy:

Sv: Rävskabb

Klådan avtar olika snabbt beroende på vilket medel du har använt.

Vad jag har hört så verkar sebacil snabbast. Det mesta av klådan brukar vara borta efter högst två-tre dagar om man smörjer med lite mjukgörande på dom allra mest utsatta, torra ställerna.

Interceptor och Ivomec verkar långsammare och tar vanligtvis 1-2 veckor, ibland mer, innan alla skabbdjur och deras ungar har dött och att hunden har slutat att klia sig. Och det tar olika tid beroende på hur svårt angripen hunden är från början.

Stronghold verkar ganska långsamt. Effekten blir snabbare o säkrare om man ger dos nummer två redan efter 2 veckor.
PL

Det är inte helt säkert att hunden är bra efter en behandling.
Mammas hund behandlades i flera omgångar Det tog nog ett halvår innan han va helt bra.
Så fick han det ett kort tag sejare igen.
Då fick han sprutor.
3 sprutor 1 mån i mellan Det va kanon bra.
schäfer hane

Stronghold verkar ganska långsamt. Effekten blir snabbare o säkrare om man ger dos nummer två redan efter 2 veckor.
PL

Tack för tipset:bow: "Min" vet. sa om en månad, men kan vovven min bli bättre av att jag ger den andra efter två veckor gör jag det!
Det var ju tre spotar i en förpackning, ska jag ge den tredje oxå,isåfall när ska han ha den?

Alltså!! Nu har han fått Stronghold 2 ggr, men han kliar sig fortfarande:cry:.Jag får nog åka iväg till veterinär med honom igen!.Jag hittar inget "konstigt" på honom, han är inte speciellt "röd" ngnstans!!
Tänk om vi har skabbräv som stryker omkring här så att han har blivit smittad igen:crazy:Är det möjligt:confused:

Det är inte helt säkert att hunden är bra efter en behandling.
Mammas hund behandlades i flera omgångar Det tog nog ett halvår innan han va helt bra.
Så fick han det ett kort tag sejare igen.
Då fick han sprutor.
3 sprutor 1 mån i mellan Det va kanon bra.
schäfer hane

Vad blev han behandlad med i första skedet? Vad är det de behandlar med när de får det i spruta?

Kan tänka mig att sprutorna är ivomec
som egentligen inte är registrerat för användning
på hund utan på nöt, svin och ren. Dock användes
det till hundar också! Viktigt att ha i åtanke att det
är inte alla raser som tål medlet!

har du sanerat hela hemmet också? är alla hundar och katter i hans närhet behandlade?

Ja jag har tvättat "allt" som han brukar ligga på i flera omgångar!!
Angående andra djur har vi behandlat några av katterna som oxå visade symptom på rävskabb. Men vår veterinär menade att det är ganska ovanligt att katter får rävskabb så hon tyckte inte att vi behövde behandla de som ej visade ngt:confused:
Har nu gett honom även den sista Stronghold (är ju 3 i en förpackning)normalt skulle det räcka med 2 behandlingar!!
Pratade med vet via telefon igår och hon sa att ge den tredje oxå och se hur han är om en 7-10 dagar!!

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 421
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
529
Senast: movi
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 236
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka