Ravell 959 och Hermes 1086

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tabitha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 693

Tabitha

Trådstartare
Börjar så smått fundera över hingst till mitt halvblodssto e. Alpen Fürst - Ganesco - Chagall; inför nästa säsong.. Hittills har jag varit inne på att välja något tyskt - gärna trakehner och gärna Hohenstein eller kanske Herzensdieb. Samtidigt kunde det vara kul att lägga en svenskstammad hingst på henne och funderar nu över Ravell. Tycker inte jag har hört så himla mycket om honom på sistone, men det beror kanske på var man letar? Är det någon som vet vad han har lämnat för avkommor och med vilken typ av ston? Samma frågor har jag gällande Hermes (som ju iofs inte har så gamla avkommor ännu).

Stoet ifråga är e. Alpen Fürst - Ganesco - Chagall. Omdöme vid stambokföring (13 år):

Typ: Välproportionerlig (8 som tvååring samt vid kvalitetsbedömning)
HHB: Vackert huvud, välformad hals, gott djup
Ben: Tåtrång vä. fram, bra ledgångar
Skritt: Taktmässig med god rörlighet
Trav: Taktmässig

Galoppen är också taktmässig med god bärighet. Skulle vilja lätta upp typen lite på henne, samt få ännu bättre gångarter. Hittills har hon lämnat tre bra föl e. Corrado WL (död 6 mån), Warsteiner (tävlas lätt D) samt Hertug DVH 700. Den sistnämda avkomman är jag väldigt nöjd med, suveränt temperament och mycket bra rörelser, men kunde varit något mer högställd.

Så vad tror ni? Det gäller ju att vara ute i god tid.! :angel:

Sv: Ravell 959 och Hermes 1086

- Ingen?! :confused: Kom igen nu! Nog för att Ravell och Hermes är riktiga doldisar jämfört med poppishingstarna, men några avkommor har de ju i alla fall lämnat..

Båda kommer väl från ett starkt möderne och båda börjar ju visa framfötterna på tävlingsbanan. Själv tycker jag nog att Hermes är en mycket trevlig och komplett hingst,han hade ju rätt bra på sin hoppning under bruks. Jag är svag för Chapman som är hans farfar däremot är han ju inte så stor så man får nog inte ha ett allt för litet sto.
Ravell vet jag inte så mycket om men jag kan berätta att jag hade en stallkompis som betäckte sitt sto med honom och fick ett mycket trevligt hingstföl som vart riktigt gulbrun med svarta ben och svart man och svans,jag menar han var riktigt gul-han var jättefin. Betäcker du med honom finns det en möjlighet att du kan få en guling. Jag tror helt enkelt att tycke och smak får avgöra vad du väljer och givetvis vem av de båda som passar ditt sto bäst.
Själv har jag betäckt med Herzensdieb i år, det återstår bara att se om stoet blir dräktigt eller ej.

Jo, just mödernelinjerna hos både Hermes och Ravell är en av anledningarna till att jag funderar över dem. Synd att de hittills inte verkar användas så mycket (?) bara. Det är som sagt lite lockande att satsa på någon tysk i stället :angel:, men jag får se..

Själv har jag betäckt med Herzensdieb i år, det återstår bara att se om stoet blir dräktigt eller ej.

Har du sett videon på fölungen som Cyllene la in i någon av avelstrådarna? :love: Jag håller tummarna! Vad har du för sto?

Jag har betäckt med Hermes i år men har inte sett någon avkomma till honom. Jag har ett stort sto så jag är inte bekymrad över storleken. Det jag såg på hingstvisningen på Strömsholm var en väldigt bra ridbarhet och ett bra temprament :d
jag hoppas bara att tanten behagar bli dräktig också.... kontroll den 25:e.

Vet inte hur många ston Hermes fått men jag hoppas att han används så han inte, liksom andra svenska hingstar, säljs utomlands och att uppfödarna då får upp ögonen... naturligtvis ska han användas för att föra aveln framåt, inte bara för sakens skull.

Ravell är väl inte i avel i år utan tävlas bara om jag läst rätt. Om Saigon kommer i avel framöver kan det nog vara ett alternativ, bra gång och typförbättrare. Mitt andra sto är e.Saigon och hon är bara så underbar. :love: :love:

Mitt sto är e.Chapman-Abbe-Caracas-Corso gammal fin svensk stam
hon är AB-premierad med prestationsdpl i hoppning men rör sig bra när hon är på humör. Jag vill helst använda kompletta hingstar, de ska röra sig bra men även kunna hoppa. Jag hoppas ju också att hingstar som Hermes,Ravell och Rambo blir kvar i landet. Bayron blev väl såld till USA nu för inte så länge sedan. Konstigt igentligen att han inte blev mer använd, en A-prem hingst med god förärvning. Han gjorde ju ett bra bruksprov också på sin tid, har använt honom själv tyvärr dog fölet.

Spännande, hoppas hon blev dräktig! Vad är det för sto du har betäckt med?

Aha, låter som ett bra sto. Har hon haft föl förut?

Jag hoppas ju också att hingstar som Hermes,Ravell och Rambo blir kvar i landet. Bayron blev väl såld till USA nu för inte så länge sedan. Konstigt igentligen att han inte blev mer använd, en A-prem hingst med god förärvning.

Tyvärr tycker jag det verkar som att de svenska hingstnamnen inte klingar lika fint i stamtavlorna som de tyska numera, och att många väljer bort dem därför. Lite synd, egentligen..

Stoet är e.Bernstein-Curacao**-Dragon-Utrillo, en stor dam med mycket egen motor och mycket egna åsikter. 174 cm i "strumplästen". Vi ska kolla den 25:e juli så jag hoppas hon är dräktig! :bow:

Jag tycker väl att det verkar gå lite "mode" i att använda de utländska hingstarna och med rätt marknadsföring så kan den mest mediokra hingst framställas som nästa superstjärna. Men vi lever på en fri marknad och det är så marknaden funkar! Vi behöver å andra sidan nytt blod i hästarna men det är tråkigt när "folk" börjar tro att de svenska hästarna inte är något att ha.

Det är nog tyvärr så att det går lite mode i det där med de tyska hingstarna men och andra sidan har vi fått tillgång till många bra hingstar förärvt sig bra och som kan bli en tillgång för svensk avel.
Men även jag önskar att det i bruksproven kom fram mer svenskfödda hingstar och gärna av gammal god svensk stam. Mitt sto har fått 9 föl.
1st e. Uttini
1st e.Bayron
1st e.Landlord
1st e.Dardel
1st e.San Quintero
1st e.Eighty Eight Keys
1st e.Cornetto
1st e.Alcatraz
1st e.Quite Easy
I år betäckt med Herzensdieb,hon ska kollas den 25/7.

Om jag var du skulle jag nog titta lite extra på Hermes,han har ju börjat visa framfötterna på tävlingsbanan och så kommer han ju från ett starkt möderna. Jag är ju så svag för Chapman så jag hade nog ändå valt Hermes. Vad tycker du själv om dessa hingstar.

Jag har inte sett någon jag heller men jag är övertygad om att de säkert är mycket trevliga. Skulle gärna prövat Hermes om inte Chapman var far till mitt sto.

Det finns några små-Hermesar på stall kilhults hemsida.
Själv har jag seminerat med Hermes i år, det var egentligen meningen att jag skulle fått en Impuls-bebis men som väl alla vet vid det här lagen så var han ju inte fräsch i sperman. valde då Hermes istället trots att han är mycket liten (mitt sto är också av det mindre slaget). Vill dock absolut ha en svensk hingst då mitt sto
e: Napoleon-Pajazzo-Labrador är ur en fin svensk stofamilj (enligt min smak).

Kul att du funderar på svenskt! Jag är också mycket nyfiken på speciellt Hermes men även Rambo. Inte för det blir någon betäckning än, men om några år så...

Blev du något klokare, fastnade du för Hermes eller Ravell. Har du inte funderat på Rambo han är ju väldigt trevlig och gjorde ju ett bra bruksprov också både på gångarterna och i hoppningen. Det lär ju finnas fryst kvar efter Chapman också men det är klart det blir dyrare då, annars var han en väldigt bra hingst.

Hmm, nej egentligen inte.. ;) Även om det vore kul med något svenskt lutar det just nu mest åt Herzensdieb, men det hinner ju ändras. Eller så tar jag en PRE-hingst till henne istället.! :idea: :angel: Tack alla som har svarat!

Herzensdieb är inget dumt val alls, mitt sto är dräktigt med honom och jag ser med spänning fram mot nästa år när fölisen ska komma om allt går som det ska. :) :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka