Råttpojkar eller flickor?

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!
Jag ska skaffa råttor men kan inte bestämma mig för om jag ska ha två små råttpojkar eller flickor. Någon som kan hjälpa mig med för- och nackdelar?

Vad ger ni för mat till era råttor?

Tack på förhand
Amanda

Sv: Råttpojkar eller flickor?

Hanar är större, kan lukta mer och bli oftast mycket lugnare när de blir äldre. Honor är mindre, luktar sötare och mindre, är spralliga med en massa energi i princip hela tiden.

Mina får en blandning av grynblandning, Zoomans fullkostblandning och rostat ris som bas, vatten som ibland byts ut mot äppeldricka, och så grönsaker, potatis, pasta, sås, osv varje dag och kött 1-2 ggr/vecka.

Det känns som om det lutar åt två pojkar.
Jag har hört att det finns råttpellets som man kan använda som basmat,vet du om det är svårt att få tag i? Och sen ge de grönsaker osv. till.
Vad för något kött får de?

Råttpellets finns i djuraffärerna. Men dom pelletsarna är rätt stora, och tråkiga. Ingen av mina 18 råttor äter dom. :crazy:
Så jag skulle nog rekommendera zebrans blandning istället.

Mina råttor får crispy lux, torkade äppelkuber, rostat ris och grynblandning som bas, sen grönsaker osv (samma som zebrans)

Köttet mina får är oftast kyckling

Pellets ska de inte ha. Dels innehåller de för mycket protein och dels sväller de och drar åt sig vätska från kroppen, stor belastning för njurarna.
Satsa hellre på en bra blandning innehållande alla sädesslaget (tex osockrad musli eller grynblandning) och kör i lite annat smått och gott som Corn flakes, frön, nötter (inte jordnötter), rostat ris, torkad frukt, mm.
Sen finns ju färdiga blandningar på zooaffärer men jag vet inte hur sammansättningen är där iom att jag aldrig använt sånt.

Mina får allt möjligt kött. F-regeln gäller inte råttor så det är hur lugnt som helst med det :)

Då vet jag det :) Hur vill de ha köttet? för jag antar att det inte kan vara så bra att ge de råa köttbitar.
Tack för alla bra svar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 367
Senast: Häst_
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
675
Senast: Gimlan
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden