Råttor och hösilage

fejko

Trådstartare
Jag fick småbalsensilage levererat på pall och har inte flyttat på balarna. Ändå har det lyckat gå hål på det understa lagret som ligger mot pallen. Kan det vara råttor som gnagt hål på balarna, eller var kommer hålen ifrån?
 
Jag har inte varit med om det själv, men om man LÄSER ang hösilageförvaring så påpekas det ofta att gangare och fåglar kan ha hål på plasten om man inte skyddar den och att man därför gärna ska lagra på grusad/asfalterad plan för råttorna, och med nät över för fåglarna.

Jag har dock haft hösilage stående på mark ute utan varesig fågel- eller råttangrepp, och jag har dem nu stående inne i stallet på stallgolvet, utan råttangrepp. Iofs har jag katt så jag har inga större problem med råttor, men råttfritt är det nog inte, och jag har mycket småfåglar i stallet.

Har ni KATT i stallet? Min kattjävel (ursäkta språket) vässade klorna på en bal och klättrade gärna på dem (jättebra, inte..)

Samtidigt borde råttorna inte gärna stå på bakbenen under pallen och gnaga så rent spontant KÄNNS det långsökt.

Hur många lager plast är det?
 
Ingen katt! Det är ganska tjockt lager plast för getterna hoppar omkring på balarna utan att de går sönder. Äter verkligen råttor (möss) hö?
 
Nej råttor äter inte hö eller hösilage. Deras magar tål inte sånt. (har själv tamråttor).
Men det kan mycket väl vara råttor som har gnagt då de kanske ville bygga bo eller så kände de något som luktade smasken där inne :)
 
. Äter verkligen råttor (möss) hö?

Ja, fast ffa så 'boar' de i det. Fast möss är ju ganska förtjusta att bryta sig in i saker och ting och se om det är något ätbart. Vi hade möss i skafferiet innan jul, och de dumma kräken bröt sig inte bara in i flingpaket, mjöl etc utan gnagde sönder massor med KAFFEförpackningar. Jag skulle velat sett minen när de insåg att 'iäck, kaffe' *s*

Men som sagt, jag har aldrig haft problem med att de knaprar på balarna, men det 'varnas' för det i lagringsråd. Men jag tycker inte det låter direkt sannolikt såsom du beskriver det..

Du har inte sett något djurbajs eller nåt i närheten? HARARNA gav sig nämligen på en hösilagebal här förut, men då syntes det ju tydligt på bajset runtikring vem som varit framme..
 
Oavsett vad råttorna vill göra med ensilage/hösilage (äta, sova, sabba) så är det iallafall ett välkänt problem. Råttor, möss och småfåglar äventyrar tyvärr lagringen och man bör förvara balarna på så råttovänliga ställen som möjligt (t ex inte intill en vägg) samt skaffa sig RÅTTPROFYLAX vid problem, katt går bra (såvida man inte får tag på en sådan best som Alexandra beskriver...) annars fällor, gift...

Men ser du inte om det är råttgnag eller skav mot pallen? Råtthål är liksom oregelbundna med gnagskräp runt...
 
(såvida man inte får tag på en sådan best som Alexandra beskriver...)

Men fy då, kallar du Tekla Terrorist (ja hon heter så, 'efternamnet' kom till på förekommen anledning) för best. Hon som är så skötsam. Hon förstår absolut inte alla stickade grejer hon hittar (mössor, tröjor, vantar, sockar..), hon är absolut inte på bord och fönsterbrädor och hon skulle aldrig drööömma om att med våld bryta sig in i hundmatssäcken :angel:

Fast hon har slutat använda balarna som klösbräda, jag satte upp en frigolitskiva istället, och det tillfredsställde hennes 'strimla och förstöra'-behov ;)

Enda anledningen att hon är i livet (jag har mycket svårt att acceptera att djur FÖRSTÖR saker) är att hon är OUTSTANDING som råttjägare. Tog sin första mus vid tretton veckors ålder och sen har hon fortsatt. Jag har inte sett en råttskit i stallet sen hon kom, trots att åringen inte slutat med ovanan att 'fodra råttorna' (dvs drälla massor med mat utanför boxen). Och våra skafferiråttor har flyttat till någon annans skafferi, samma sak med diskbänksråttorna =)

Och ingen av våra andra katter visade minsta intresse för hösilagebalarna (jo grannens kräk som pissade på dem, men de törs inte visa sig i stallet längre, min förra stallkatt spöade dem så grundligt att de tillslut inte vågade beträda vår tomt..*hehe*)

Men kalla Tekla Terrorist som best, det var det jävligaste :D
 
Kan vara spikarna som håller ihop pallen. De "kryper upp", släpper träet, och när plasten fatsnar i spikarna kan den gå sönder. Och det kan vara stickor/flisor i träet. Jag lägger alltid bubbelplast mot pallen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 937
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp