Råttor/ möss i fodret

Youmeoh

Trådstartare
Hur stor risk finns det att en häst kan bli smittad om det har lyckats komma in en råtta i fodertunnan? Tänkte på råttpest och annat sånt...
Hittade en mus (eller vad det nu var) i foderhinken som jag förvarar hästens foder i nu när han är på betet, så jag slängde allt foder som var i

Oroar jag mig bara i onödan eller finns det risk att hästar kan bli sjuka av sånt? :confused:

Sv: Råttor/ möss i fodret

Var den död eller?
Du gjorde nog rätt som slängde fodret.
Vet inte hur sjuka de kan bli, men om den legat död och förmultnat så hade jag nog skurat hinken noga och desinfekterat den.

Då brukar jag hämta katten:devil: Smaklig måltid liksom...

Det man kan göra är väl att ha tätslutande foderbehållare som inte tillåter mössen att krypa in... Jag har slängt fodret om jag hittat möss i det, men det har bara varit havrekross, är kanske inte så kul att slänga ut 200:- müsli om man nu fodrar med det:smirk:

Har också funderat på nån av katterna, men dom vågar inte vara i stallet, så mössen har det lugnt och skönt där nere (råttfällor funkar inte heller) :devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
925
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka