Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ditt översta exempel är med föräldrapenning, det nedre utan föräldrapenning.
Tar man ut föräldrapenning får man gå ner i arbetstid mer (till 25 procent jobb) än om man är hemma utan föräldrapenning (75 procent jobb).
Ja, jag har klurat lite på det där när jag/vi varit föräldralediga. I princip alla jag känner till gör så att man t ex söker 100% "föräldraledighet med föräldrapenning" hos sin arbetsgivare och sen tar man inte ut ersättning för alla dagar i veckan. (Vi tog 4 dagar och senare 5 dagar per vecka; när barnet fyllt 1 år måste man ju ta för alla arbetsdagar för att inte minska sin SGI).Tack för länken!
Ja, det gäller främst om man vill gå ner i arbetstid.
Framförallt en sak tycker jag är luddig... Det står mycket om föräldrapenning men hur mycket pengar man plockar ut är väl mellan försäkringskassan och föräldrarna? Man kan ju vara föräldraledig 100% utan att plocka ut full ersättning så vad har det med varandra att göra?
Den handlar om den "vanliga föräldraledigheten". Dvs när du tar ut fp. Den kan du alltså förlägga på heltid eller deltid. Du kan t ex jobba 50% och ta ut fp för 50% eller jobba 25% och ta ut fp för 75%. Men du måste alltså ta ut föräldrapenning för att kunna söka denna föräldraledighet.3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).[/I]
Ja, eller till och med en åttondel numera! Dvs 12,5%. (Med 8 timmars arbetsdag normalt kan man alltså jobba 1 timme om dagen).Ditt översta exempel är med föräldrapenning, det nedre utan föräldrapenning.
Tar man ut föräldrapenning får man gå ner i arbetstid mer (till 25 procent jobb) .
Betyder det att man måste ta ut full ersättning den tiden man är ledig så dagarna försvinner fortare bara för att man väljer att jobba?
Det är ju helt knäppt...
Ja, eller till och med en åttondel numera! Dvs 12,5%. (Med 8 timmars arbetsdag normalt kan man alltså jobba 1 timme om dagen).
Ja, jag har klurat lite på det där när jag/vi varit föräldralediga. I princip alla jag känner till gör så att man t ex söker 100% "föräldraledighet med föräldrapenning" hos sin arbetsgivare och sen tar man inte ut ersättning för alla dagar i veckan. (Vi tog 4 dagar och senare 5 dagar per vecka; när barnet fyllt 1 år måste man ju ta för alla arbetsdagar för att inte minska sin SGI).
Dock har jag konstaterat att egentligen så är det inte helt korrekt (det togs också upp på en utbildning jag gick via mitt arbete (jobbar med personalfrågor)). Om man söker 100% ledighet med föräldrapenning så skulle man enligt alla konstens regler också ta ut 100% fp (dvs för alla dagar). Detta eftersom en viss tid av denna ledighet t ex är semesterlönegrundande. Och man "lurar" också arbetsgivaren, eftersom man faktiskt i praktiken blir borta från jobbet fler än de 240 dagar som man har fp för. Dock har jag inte rotat mer i det; jag bara konstaterar att egentligen så har man nog inte rätt att göra så.
Å andra sidan är det ju knappast någon av oss föräldrar som nyttjar den där rättigheten till hel ledighet tills barnet är 18 månader (UTAN fp). Skulle alla föräldrar nyttja den så skulle man ju kunna vara borta 18 månader PLUS alla sina dagar som man har föräldrapenning för (240. Eller förstås ännu fler om den andra föräldern skriver över dagarna till en själv). Så i praktiken tror jag de allra flesta ag helt enkelt struntar i hur man tar ut sin ersättning från FK. Om man däremot söker "hel ledighet med fp" från sin arbetsgivare och inte tar ut någon ersättning ALLS från FK så skulle jag i arbetsgivarrollen nog hävda att man gör fel. Då skulle man istället ha sökt "hel ledighet utan fp" (tills barnet är max 18 månader) för dessa dagar är (nog?) inte semesterlönegrundande.
Den handlar om den "vanliga föräldraledigheten". Dvs när du tar ut fp. Den kan du alltså förlägga på heltid eller deltid. Du kan t ex jobba 50% och ta ut fp för 50% eller jobba 25% och ta ut fp för 75%. Men du måste alltså ta ut föräldrapenning för att kunna söka denna föräldraledighet.
Vill du jobba 50% UTAN att ta ut fp (t ex kanske dina fp-dagar är slut) så kan ag hävda att du bara har rätt att gå ner till 75% och neka dig ledigt för de resterande 25%. Eller så kommer man överens om en "vanlig tjänstledighet" utan lön, men sådan är alltså upp till arbetsgivaren att besluta om de godkänner eller ej.
Denna avser alltså den nedgång i arbetstid du kan göra tills barnet fyllt 8 år. T ex jobba 75 % (eller mer; men inte 100%) och inte ta ut fp.
Kontentan blir:
* har du föräldrapenningdagar att ta ut från FK så kan du (i princip) vara ledig hur mycket och när du vill såvitt du tar ut fp. Bara du säger till minst 2 månader i förväg kan inte ag neka sådan ledighet.
* Har du inga föräldrapenningdagar att ta ut från FK så kan du bara söka ledighet enligt 4 ovan; dvs förkorta din arbetstid med upp till en fjärdedel tills barnet är 8 år. Är normalarbetstiden 40h/vecka kan du alltså gå ner till max 30 h/vecka.
Blev det klarare?
Det är dock inte vad det står i det Minna86 citerade.
*min fetstil*3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
Alltså, så länge man plockar ut lite ersättning kan man vara ledig så mycket man vill i praktiken så länge man har dagar kvar.
En annan fråga på lite samma tema.
Har ni märkt av att det är gälligare på mannens arbetsplats när han ska vara föräldraledig hel- eller deltid? Min sambo har fått för sig något sånt nämligen, jag vill inte tro honom men jag vet inte...
Har ni märkt av att det är gälligare på mannens arbetsplats när han ska vara föräldraledig hel- eller deltid? Min sambo har fått för sig något sånt nämligen, jag vill inte tro honom men jag vet inte...
Nej, inte för min sambo. Alla hans kollegor är män och de flesta av dem har små barn OCH har varit föräldralediga.
Men jag har hört det från andra. Och det gör mig verkligen FÖRbannad! Om det är en chef eller någon arbetsgivarrepresentant som "gnäller" så skulle jag tipsa din sambo om att påtala att det faktiskt är olagligt att diskriminera föräldrar. Kanske genom att fråga "menar du att min föräldraledighet påverkar mina möjligheter till .... (högre lön/karriär/utveckling)?". Om arbetsgivaren då har det minsta kunskap inom området så blir det en tydlig vink om att denne är ute på "hal is" om de antyder att hans ledighet påverkar något... Och de svarar sannolikt "Nej, absolut inte!". "Bra, då vet jag att jag inte blir diskriminerad" kan din sambo svara. Om de mot förmodan svarar "ja, det är klart" så kan han vackert upplysa dem om att de i så fall bryter mot lagen.
Om det är arbetskompisar (som kanske inte kan krävas veta om vad som gäller) så tycker jag han ska antingen ta upp det med en chef eller säga till arbetskamraterna att "nu är det så att jag blivit pappa och i vår familj tar båda föräldrarna lika stort föräldraansvar. Jag VILL nämligen vara en aktiv och engagerad förälder. Och det vore tacksamt om jag slapp höra gliringar för att jag väljer något som verkligen BORDE vara högst normalt för moderna män år 2012!"