Rättigheter - ledighet?

Minna86

Trådstartare
Vad har man för rättigheter gällande ledighet/minskad arbetstid när man har små barn? Kort och gott, vad kan arbetsgivaren neka till?

Sv: Rättigheter - ledighet?

Ojoj, det var en bred fråga.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

§3 svarar på frågan när man har rätt att vara ledig.

Jag antar att din fråga främst rör om man vill gå ner i arbetstid (utan föräldrapenning)? Du har rätt att gå ner med 1/4del av den normala arbetstiden som gäller (normalt sett till 75% av heltid) till och med barnet fyller 8 år.

§14 är lite intressant då den i princip säger att man ska försöka komma överens, men om man inte är överens så gäller arbetstagarens vilja.

Du måste ansöka om ledigheten minst 2 månader innan den är avsedd att börja. Så; om du är sen med ansökan så kan alltså din arbetsgivare neka t ex. Men då är det ju bara att lägga sin ledighet längre fram.

Tack för länken!

Ja, det gäller främst om man vill gå ner i arbetstid. :)

Framförallt en sak tycker jag är luddig... Det står mycket om föräldrapenning men hur mycket pengar man plockar ut är väl mellan försäkringskassan och föräldrarna? Man kan ju vara föräldraledig 100% utan att plocka ut full ersättning så vad har det med varandra att göra?

Jag fattar t ex inte dessa två...

3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).

4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).

Senast ändrad:

Ditt översta exempel är med föräldrapenning, det nedre utan föräldrapenning.
Tar man ut föräldrapenning får man gå ner i arbetstid mer (till 25 procent jobb) än om man är hemma utan föräldrapenning (75 procent jobb).

Tar man ut föräldrapenning får man gå ner i arbetstid mer (till 25 procent jobb) än om man är hemma utan föräldrapenning (75 procent jobb).

Jo, den skillnaden förstår jag. Men jag förstår inte varför man verkar tvungen att ta ut ersättning bara för att man väljer att jobba mindre än 75%?
Betyder det att man måste ta ut full ersättning den tiden man är ledig så dagarna försvinner fortare bara för att man väljer att jobba?
Det är ju helt knäppt...

Tack för länken!

Ja, det gäller främst om man vill gå ner i arbetstid. :)

Framförallt en sak tycker jag är luddig... Det står mycket om föräldrapenning men hur mycket pengar man plockar ut är väl mellan försäkringskassan och föräldrarna? Man kan ju vara föräldraledig 100% utan att plocka ut full ersättning så vad har det med varandra att göra?
Ja, jag har klurat lite på det där när jag/vi varit föräldralediga. I princip alla jag känner till gör så att man t ex söker 100% "föräldraledighet med föräldrapenning" hos sin arbetsgivare och sen tar man inte ut ersättning för alla dagar i veckan. (Vi tog 4 dagar och senare 5 dagar per vecka; när barnet fyllt 1 år måste man ju ta för alla arbetsdagar för att inte minska sin SGI).

Dock har jag konstaterat att egentligen så är det inte helt korrekt (det togs också upp på en utbildning jag gick via mitt arbete (jobbar med personalfrågor)). Om man söker 100% ledighet med föräldrapenning så skulle man enligt alla konstens regler också ta ut 100% fp (dvs för alla dagar). Detta eftersom en viss tid av denna ledighet t ex är semesterlönegrundande. Och man "lurar" också arbetsgivaren, eftersom man faktiskt i praktiken blir borta från jobbet fler än de 240 dagar som man har fp för. Dock har jag inte rotat mer i det; jag bara konstaterar att egentligen så har man nog inte rätt att göra så.

Å andra sidan är det ju knappast någon av oss föräldrar som nyttjar den där rättigheten till hel ledighet tills barnet är 18 månader (UTAN fp). Skulle alla föräldrar nyttja den så skulle man ju kunna vara borta 18 månader PLUS alla sina dagar som man har föräldrapenning för (240. Eller förstås ännu fler om den andra föräldern skriver över dagarna till en själv). Så i praktiken tror jag de allra flesta ag helt enkelt struntar i hur man tar ut sin ersättning från FK. Om man däremot söker "hel ledighet med fp" från sin arbetsgivare och inte tar ut någon ersättning ALLS från FK så skulle jag i arbetsgivarrollen nog hävda att man gör fel. Då skulle man istället ha sökt "hel ledighet utan fp" (tills barnet är max 18 månader) för dessa dagar är (nog?) inte semesterlönegrundande.

3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
Den handlar om den "vanliga föräldraledigheten". Dvs när du tar ut fp. Den kan du alltså förlägga på heltid eller deltid. Du kan t ex jobba 50% och ta ut fp för 50% eller jobba 25% och ta ut fp för 75%. Men du måste alltså ta ut föräldrapenning för att kunna söka denna föräldraledighet.

Vill du jobba 50% UTAN att ta ut fp (t ex kanske dina fp-dagar är slut) så kan ag hävda att du bara har rätt att gå ner till 75% och neka dig ledigt för de resterande 25%. Eller så kommer man överens om en "vanlig tjänstledighet" utan lön, men sådan är alltså upp till arbetsgivaren att besluta om de godkänner eller ej.
4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).[/I]

Denna avser alltså den nedgång i arbetstid du kan göra tills barnet fyllt 8 år. T ex jobba 75 % (eller mer; men inte 100%) och inte ta ut fp.

Kontentan blir:
* har du föräldrapenningdagar att ta ut från FK så kan du (i princip) vara ledig hur mycket och när du vill såvitt du tar ut fp. Bara du säger till minst 2 månader i förväg kan inte ag neka sådan ledighet.
* Har du inga föräldrapenningdagar att ta ut från FK så kan du bara söka ledighet enligt 4 ovan; dvs förkorta din arbetstid med upp till en fjärdedel tills barnet är 8 år. Är normalarbetstiden 40h/vecka kan du alltså gå ner till max 30 h/vecka.

Blev det klarare?

Senast ändrad:

Tar man ut föräldrapenning får man gå ner i arbetstid mer (till 25 procent jobb) .
Ja, eller till och med en åttondel numera! Dvs 12,5%. (Med 8 timmars arbetsdag normalt kan man alltså jobba 1 timme om dagen).

Betyder det att man måste ta ut full ersättning den tiden man är ledig så dagarna försvinner fortare bara för att man väljer att jobba?
Det är ju helt knäppt...

Det hänger ihop med det jag skrev om hur det EGENTLIGEN ska fungera om man fullständigt följer regelverket.

Söker du 50% "föräldraledighet med föräldrapenning" (enligt lagtexten som gäller i det fallet) så ska du alltså söka fp för de övriga 50%. Och det är ju inte så att "dagarna försvinner fortare"; skulle du vara 100% ledig med föräldrapenning så ska du ju (egentligen) söka fp för just 100% under den tiden. Och en hel dag är ju mer än en halv dag. Har du 50 fp-dagar kvar och vill vara helt ledig så har du ju 50 dagars ledighet. Tar du istället ut halvdagar så blir det ju 100 dagar som du är halvtidsledig.

Vill man vara heltidsledig utan att ta ut föräldrapenning så kan man alltså vara det tills barnet blir 18 månader. Men då ska man alltså söka just sådan ledighet; "ledighet utan föräldrapenning tills barnet blir 18 månader". Och då måste man vara HELT ledig; den ledigheten går ej att ta på deltid.

Sen går ju allt att lösa via andra lösningar såvitt arbetsgivare och arbetstagare är överens. Man kan ju få vanlig tjänstledighet om ag vill tillmötesgå t ex önskan om att jobba 50% trots att man inte har några fp-dagar kvar att ta ut. Eller så kan gå ner i arbetstid för all framtid (omreglera sysselsättningsgrad) såvitt ag går med på det. T e x få en halvtidsanställning istället för en heltids. Men då kan man ju aldrig kräva att få jobba heltid igen bara för att man senare i livet önskar det. Har man föräldraledighet enligt någon av de reglerna som gäller enligt lag så har man alltid kvar sin heltidsanställning och får gå upp till den igen när man så önskar.

Ja, jag har klurat lite på det där när jag/vi varit föräldralediga. I princip alla jag känner till gör så att man t ex söker 100% "föräldraledighet med föräldrapenning" hos sin arbetsgivare och sen tar man inte ut ersättning för alla dagar i veckan. (Vi tog 4 dagar och senare 5 dagar per vecka; när barnet fyllt 1 år måste man ju ta för alla arbetsdagar för att inte minska sin SGI).

Dock har jag konstaterat att egentligen så är det inte helt korrekt (det togs också upp på en utbildning jag gick via mitt arbete (jobbar med personalfrågor)). Om man söker 100% ledighet med föräldrapenning så skulle man enligt alla konstens regler också ta ut 100% fp (dvs för alla dagar). Detta eftersom en viss tid av denna ledighet t ex är semesterlönegrundande. Och man "lurar" också arbetsgivaren, eftersom man faktiskt i praktiken blir borta från jobbet fler än de 240 dagar som man har fp för. Dock har jag inte rotat mer i det; jag bara konstaterar att egentligen så har man nog inte rätt att göra så.

Å andra sidan är det ju knappast någon av oss föräldrar som nyttjar den där rättigheten till hel ledighet tills barnet är 18 månader (UTAN fp). Skulle alla föräldrar nyttja den så skulle man ju kunna vara borta 18 månader PLUS alla sina dagar som man har föräldrapenning för (240. Eller förstås ännu fler om den andra föräldern skriver över dagarna till en själv). Så i praktiken tror jag de allra flesta ag helt enkelt struntar i hur man tar ut sin ersättning från FK. Om man däremot söker "hel ledighet med fp" från sin arbetsgivare och inte tar ut någon ersättning ALLS från FK så skulle jag i arbetsgivarrollen nog hävda att man gör fel. Då skulle man istället ha sökt "hel ledighet utan fp" (tills barnet är max 18 månader) för dessa dagar är (nog?) inte semesterlönegrundande.

Den handlar om den "vanliga föräldraledigheten". Dvs när du tar ut fp. Den kan du alltså förlägga på heltid eller deltid. Du kan t ex jobba 50% och ta ut fp för 50% eller jobba 25% och ta ut fp för 75%. Men du måste alltså ta ut föräldrapenning för att kunna söka denna föräldraledighet.

Vill du jobba 50% UTAN att ta ut fp (t ex kanske dina fp-dagar är slut) så kan ag hävda att du bara har rätt att gå ner till 75% och neka dig ledigt för de resterande 25%. Eller så kommer man överens om en "vanlig tjänstledighet" utan lön, men sådan är alltså upp till arbetsgivaren att besluta om de godkänner eller ej.

Denna avser alltså den nedgång i arbetstid du kan göra tills barnet fyllt 8 år. T ex jobba 75 % (eller mer; men inte 100%) och inte ta ut fp.

Kontentan blir:
* har du föräldrapenningdagar att ta ut från FK så kan du (i princip) vara ledig hur mycket och när du vill såvitt du tar ut fp. Bara du säger till minst 2 månader i förväg kan inte ag neka sådan ledighet.
* Har du inga föräldrapenningdagar att ta ut från FK så kan du bara söka ledighet enligt 4 ovan; dvs förkorta din arbetstid med upp till en fjärdedel tills barnet är 8 år. Är normalarbetstiden 40h/vecka kan du alltså gå ner till max 30 h/vecka.

Blev det klarare?

Det förklarar varför jag inte fick ihop reglerna och hur jag uppfattar att det fungerar i verkligheten.:)

Alltså, så länge man plockar ut lite ersättning kan man vara ledig så mycket man vill i praktiken så länge man har dagar kvar.:idea:

En annan fråga på lite samma tema.

Har ni märkt av att det är gälligare på mannens arbetsplats när han ska vara föräldraledig hel- eller deltid? Min sambo har fått för sig något sånt nämligen, jag vill inte tro honom men jag vet inte...

Det är dock inte vad det står i det Minna86 citerade.

Hon har citerat lagtexten. Och jo, det står där.

*min fetstil*

Alltså, så länge man plockar ut lite ersättning kan man vara ledig så mycket man vill i praktiken så länge man har dagar kvar.:idea:

I princip ja.
Har du fp-dagar kvar finns ingen ag som kan neka dig att ta ut dem. Och i princip kan du ta ut dem precis hur du vill. En dag per vecka, 2 timmar om dagen, 1 timme varannan fredag, varannan dag, 1 timme om dagen osv osv osv.

Har ni märkt av att det är gälligare på mannens arbetsplats när han ska vara föräldraledig hel- eller deltid? Min sambo har fått för sig något sånt nämligen, jag vill inte tro honom men jag vet inte...

Nej, inte för min sambo. Alla hans kollegor är män och de flesta av dem har små barn OCH har varit föräldralediga.

Men jag har hört det från andra. Och det gör mig verkligen FÖRbannad! :mad: Om det är en chef eller någon arbetsgivarrepresentant som "gnäller" så skulle jag tipsa din sambo om att påtala att det faktiskt är olagligt att diskriminera föräldrar. Kanske genom att fråga "menar du att min föräldraledighet påverkar mina möjligheter till .... (högre lön/karriär/utveckling)?". Om arbetsgivaren då har det minsta kunskap inom området så blir det en tydlig vink om att denne är ute på "hal is" om de antyder att hans ledighet påverkar något... Och de svarar sannolikt "Nej, absolut inte!". "Bra, då vet jag att jag inte blir diskriminerad" kan din sambo svara. Om de mot förmodan svarar "ja, det är klart" så kan han vackert upplysa dem om att de i så fall bryter mot lagen.

Om det är arbetskompisar (som kanske inte kan krävas veta om vad som gäller) så tycker jag han ska antingen ta upp det med en chef eller säga till arbetskamraterna att "nu är det så att jag blivit pappa och i vår familj tar båda föräldrarna lika stort föräldraansvar. Jag VILL nämligen vara en aktiv och engagerad förälder. Och det vore tacksamt om jag slapp höra gliringar för att jag väljer något som verkligen BORDE vara högst normalt för moderna män år 2012!"

Så har det varken varit på mitt jobb eller sambons. På båda våra arbetsplatser får man också ut en extra lönepeng varje månad då man är föräldraledig, tror att den ersätter så man får ut 90% av lönen under föräldraledigheten). På min arbetsplats gäller det dock bara ett år, på sambons under längre tid.

Däremot tror jag att det förekommer men kanske främst på väldigt små arbetsplatser (ex.vis ägaren och en anställd). Där har det säkerligen med att göra att det kan bli svårt för ägaren att få tag på en annan person med liknande kompetens för att vikariera under heltidsföräldraledigheten vilket kanske gör att den måste säga nej till ordrar vilket i sin tur senare kan leda till arbetsbrist (och då kanske det inte finns ett jobb att komma tillbaka till).

Senast ändrad:

Nej, inte för min sambo. Alla hans kollegor är män och de flesta av dem har små barn OCH har varit föräldralediga.

Men jag har hört det från andra. Och det gör mig verkligen FÖRbannad! :mad: Om det är en chef eller någon arbetsgivarrepresentant som "gnäller" så skulle jag tipsa din sambo om att påtala att det faktiskt är olagligt att diskriminera föräldrar. Kanske genom att fråga "menar du att min föräldraledighet påverkar mina möjligheter till .... (högre lön/karriär/utveckling)?". Om arbetsgivaren då har det minsta kunskap inom området så blir det en tydlig vink om att denne är ute på "hal is" om de antyder att hans ledighet påverkar något... Och de svarar sannolikt "Nej, absolut inte!". "Bra, då vet jag att jag inte blir diskriminerad" kan din sambo svara. Om de mot förmodan svarar "ja, det är klart" så kan han vackert upplysa dem om att de i så fall bryter mot lagen.

Om det är arbetskompisar (som kanske inte kan krävas veta om vad som gäller) så tycker jag han ska antingen ta upp det med en chef eller säga till arbetskamraterna att "nu är det så att jag blivit pappa och i vår familj tar båda föräldrarna lika stort föräldraansvar. Jag VILL nämligen vara en aktiv och engagerad förälder. Och det vore tacksamt om jag slapp höra gliringar för att jag väljer något som verkligen BORDE vara högst normalt för moderna män år 2012!"

Då kanske han inte är så fel ute ändå... Sorgligt...

Eftersom detta inte är aktuellt för oss har han inte pratat om det med sin chef men när han och jag har pratat om det har han antytt att hans chef kanske inte skulle uppskatta det men det märker vi väl isf.
Om något liknande hade hänt mig hade jag oxå uttryckt det så som du skriver men min sambo är inte alls så "tuff" eller man vad man ska kalla det tyvärr.

Men skulle man råka ut för det så är det ju trots allt skönt att arbetsgivaren inte får neka även om han/hon skulle vilja.

Nej, det som står är att man kan förkorta sin arbetsdag med en åttondel om man tar ut en åttondel föräldrapenning. Inte att man kan jobba en åttondel och ta ut sju åttondelar föräldrapenning.

Inte ett dugg gnälligt på min sambons arbetsplats. Han tar ut all föräldraledighet, förutom de 60 dagar som jag inte kan överlåta, och det har inte varit svårt på något vis.

För min sambo, som jobbar på en liten arbetsplats (där är bara han och chefen) var det inget problem alls för honom att vara föräldraledig 1 dag i veckan, trots att de inte på något sätt har lite att göra på jobbet.

Jag och sambon har samma arbetsgivare, men helt skilda arbetsuppgifter. För honom var det inget gnäll om att vara föräldraledig på deltid medan det vara det för mig. Men det är för att jag jobbar på schema och de hade problem att pussla ihop mitt schema. Sambon jobbar bara kontorstider och det blev lättare för dem. De var ju tvungna att tänka till om min ledighet. ;)

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 002
Senast: Dunet
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
912
Senast: tomte
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 320
Senast: cherie
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka