Råttgift...

lizzie

Trådstartare
Igår så hittade grannen sin egen katt, som varit försvunnen i 3,5 vecka och en av mina katter som försvann i söndags 3/10, döda under en liten kontainer. Kontainern har medar för att kunna köras på truck och mellan medarna låg båda katterna - döda.

Både grannan och jag har blivit av med katter på löpande band senaste tiden och jag funderat skarpt på ifall något räv eller grävling bosatt sig i närheten av oss med lättillgängliga byten.

Det som är skumt nu är att INGEN av katterna hade skador på sig, inget blod i munnen sov. Min katt var en riktigt stridis och skulle ha i alla fall gett räven en ordentlig match. Framför allt så borde det synas på katterna ifall de blivit angripna av något rovdjur. Så vi börjar fundera mer och mer på ifall de blivit förgiftade :(

Hur är det med råttgift nu för tiden? Om katten käkar en råtta som precis ätit råttgift, hur lång tid tar det innan katten blir sjuk?

Äter katter råtter som reda dött av råttgift?

Hur långt kan en råtta ta sig efter att ha ätit råttgift. Båda katterna var sådana att de höll sig i närheten av huset och kom in varje dag.

Blir stressad och orolig över detta - har ju fler katter, och hundar, som man inte vill ska bli förgiftade.

/Lizzie
 
Sv: Råttgift...

Grävling ger sin inte på en katt! De äter maskar, skalbaggar och larver. De ser dessutom otroligt dåligt, men hör desto bättre. Grävlingar är snabba förvisso, men har inte alls samma smidighet som en katt. Katten har dessutom excellent syn och en snabbhet i tassarna som är överlägsen grävlingen.

En normal räv tar inte en normalstor vuxen katt! Rävens huvudföda är sork även om den kan ta unga harar. Rent storleksmässigt kan säkert räven ta en katt, men den lär bli duktigt skadad pga kattens snabbhet med tassarna och vassa klor. Katten kan dessutom klättra i träd, vilket inte räven klarar. ;) En yngre räv som inte lärt sig kan säkerligen prova att ge sig på en katt, men gör troligtvis inte om det. En yngre katt kan helt säkert falla offer för en räv då den inte har den äldre kattens storlek och rutin!

Vad det gäller råttgift kan jag inte svara dig för jag har ingen erfarenhet. Men i morse föll vår första mus offer för vår fälla och var stendöd imorse. Vi slängde ut den på uppfarten innan vi tog den längre bort. Den var likstel. Ena kissen blev lite intresserad och busade med den en stund, men tappade sen helt intresset. Vi kastade den i skogen till skator och kråkor. Min slutsats är att en död likstel mus är av noll intresse för en katt tydligen. Då är våra riktigt kvalificerade mus- och sorkjägare som käkar ett par tre stycken om dagen ungefär. :bow::love:

Det låter som katterna fallit offer för något gift av något slag. Frågan är vad de är för container? Finns det kemikalier i närheten till containern? Det finns ju fler farliga kemikalier än råttgift.

//Alice
 
Sv: Råttgift...

Jag tycker det låter högst osannorlikt att 2 katter skulle gå och lägga sig och dö på samma ställe brevid varandra......
 
Sv: Råttgift...

Grävling ger sin inte på en katt! De äter maskar, skalbaggar och larver. De ser dessutom otroligt dåligt, men hör desto bättre. Grävlingar är snabba förvisso, men har inte alls samma smidighet som en katt. Katten har dessutom excellent syn och en snabbhet i tassarna som är överlägsen grävlingen.

En normal räv tar inte en normalstor vuxen katt! Rävens huvudföda är sork även om den kan ta unga harar. Rent storleksmässigt kan säkert räven ta en katt, men den lär bli duktigt skadad pga kattens snabbhet med tassarna och vassa klor. Katten kan dessutom klättra i träd, vilket inte räven klarar. ;) En yngre räv som inte lärt sig kan säkerligen prova att ge sig på en katt, men gör troligtvis inte om det. En yngre katt kan helt säkert falla offer för en räv då den inte har den äldre kattens storlek och rutin!

Vad det gäller råttgift kan jag inte svara dig för jag har ingen erfarenhet. Men i morse föll vår första mus offer för vår fälla och var stendöd imorse. Vi slängde ut den på uppfarten innan vi tog den längre bort. Den var likstel. Ena kissen blev lite intresserad och busade med den en stund, men tappade sen helt intresset. Vi kastade den i skogen till skator och kråkor. Min slutsats är att en död likstel mus är av noll intresse för en katt tydligen. Då är våra riktigt kvalificerade mus- och sorkjägare som käkar ett par tre stycken om dagen ungefär. :bow::love:

Det låter som katterna fallit offer för något gift av något slag. Frågan är vad de är för container? Finns det kemikalier i närheten till containern? Det finns ju fler farliga kemikalier än råttgift.

//Alice

Det finns inga kemikalier in närheten av containern, grannen använder den till att lägga metallskrot i den. Containern står på grannens tomt och de har småbarn, hundar, hästar och katter. Så det finns inget annat gift i närheten heller. Grannen och jag bor nära varandra, 50 m mellan husen. Övriga grannar bor minst 200 m bort. Gärden däremallan.

Skulle det varit en räv som försökt ta min katt så hade räven blivit rätt illa åtgången... Kalle var en riktig stridis och tvekade inte att visa vart skåpet skulle stå när det gällde min schäfer.

Mest av allt är det skumt att de låg brevid varandra på samma ställe...

/Lizzie
 
Sv: Råttgift...

Det finns inga kemikalier in närheten av containern, grannen använder den till att lägga metallskrot i den. Containern står på grannens tomt och de har småbarn, hundar, hästar och katter. Så det finns inget annat gift i närheten heller. Grannen och jag bor nära varandra, 50 m mellan husen. Övriga grannar bor minst 200 m bort. Gärden däremallan.

Skulle det varit en räv som försökt ta min katt så hade räven blivit rätt illa åtgången... Kalle var en riktig stridis och tvekade inte att visa vart skåpet skulle stå när det gällde min schäfer.

Mest av allt är det skumt att de låg brevid varandra på samma ställe...

/Lizzie

Ok. Hade det varit något rovdjur hade ni inte hittat katterna! Man "slänger" inte mat i naturen! ;) Och som du säger, en normal katt ger sig inte utan en fight!

Kan de vara placerade där av någon? Även om de ätit råttgift verkar det mysko att de ligger bredvid varandra... Ett elakt "pojkstreck"?

//Alice
 
Sv: Råttgift...

Min gamle bondkatt på 16 år jagar räv. Efter att ha sett honom jaga iväg friska rävar på fälten tror jag inte längre på att rävar så gärna och lätt tar katter.;)

Gammalt klassiskt råttgift orsakar om jag inte missminner mig kraftiga inre blödningar väldigt snabbt så råttorna hinner inte ta sig långt ifrån "giftgällan" innan de dör. Det är ett av den typen av gifts "problem". För skadedjursutrotare, döda djur tenderar att hålla andra djur borta och den som försöker utrota smågnagare vill ju att så många som möjligt ska äta av giftet. De nyare gifterna är således mer sofistikerade och tar längre tid på sig att döda djuren vilket gör att de kan ta sig en bra bit ifrån giftet innan de dör.

Katter brukar inte äta djur de inte dödat själva, däremot är ju förgiftade och döende djur väldigt enkla byten så visst kan en katt ta och äta upp ett förgiftat byte och själv bli förgiftat.

Jag tycker det verkar mer som att det är någon som är ute och dödar katter, om det nu är så att det försvinner katter på löpande band. Vore jag du skulle jag skicka iväg katterna till SVA för obduktion. Då kan ni få veta mer vad som kan ligga bakom och om det är så att katterna sannolikt har dödats av någon har ni underlag för en polisanmälan.
 
Sv: Råttgift...

Hu vad läskigt :crazy:

Jag håller med Sol om att ni bör skicka katterna på obduktion och utreda vad som hänt. Ni verkar ju blivit av med fler katter. Om det är gift är det ju bra att veta för övriga katters skull. Om det är en obehaglig person som ställer till med detta är det ju ännu viktigare. H*n kanske ger sig på andra individer en katter tillslut. Hundar, hästar mm.

Jag hade nog velat veta vad som försegick.

Hoppas verkligen att du får svar på vad som hänt de stackars kissarna.

Lycka till // Voff
 
Sv: Råttgift...

Jag tycker det verkar mer som att det är någon som är ute och dödar katter, om det nu är så att det försvinner katter på löpande band. Vore jag du skulle jag skicka iväg katterna till SVA för obduktion. Då kan ni få veta mer vad som kan ligga bakom och om det är så att katterna sannolikt har dödats av någon har ni underlag för en polisanmälan.

Är det dyrt att skicka iväg katterna för obduktion?

/Lizzie
 
Sv: Råttgift...

Är det dyrt att skicka iväg katterna för obduktion?

/Lizzie

Har kollat - det kostar 1100 kr/katt. Både jag och grannen kommer skicka in våra katter.

Vi tycker att det är helt osannolikt att min katt självmant gått och lagt sig för att dö brevid grannens katt som varit död i 3 veckor. Utan vi misstänker att någon lagt dem där. Eftersom vi båda har har hundar och hästar (och så finns det ju småbarn). Vill vi veta om katterna blivit förgiftade.

Känns olustigt i alla fall...

/Lizzie
 
Sv: Råttgift...

Har kollat - det kostar 1100 kr/katt. Både jag och grannen kommer skicka in våra katter.

Vi tycker att det är helt osannolikt att min katt självmant gått och lagt sig för att dö brevid grannens katt som varit död i 3 veckor. Utan vi misstänker att någon lagt dem där. Eftersom vi båda har har hundar och hästar (och så finns det ju småbarn). Vill vi veta om katterna blivit förgiftade.

Känns olustigt i alla fall...

/Lizzie

Uppdatera gärna om resultatet och jag HOPPAS att det inte är någon som med flit förgiftat missarna!

//alice
 
Sv: Råttgift...

Har kollat - det kostar 1100 kr/katt. Både jag och grannen kommer skicka in våra katter.

Vi tycker att det är helt osannolikt att min katt självmant gått och lagt sig för att dö brevid grannens katt som varit död i 3 veckor. Utan vi misstänker att någon lagt dem där. Eftersom vi båda har har hundar och hästar (och så finns det ju småbarn). Vill vi veta om katterna blivit förgiftade.

Känns olustigt i alla fall...

/Lizzie

Hoppas ni får veta vad som har hänt. Det låter onekligen kymigt.
 
Sv: Råttgift...

fy vad obehagligt för er. :( Jag skulle definitivt lägga pengarna på en obduktion så att ni iallafall får veta, situationen är minst sagt märkligt och misstänkt.

du kan väl uppdatera tråden sen? :(
 
Sv: Råttgift...

KL

Uppdatering kommer! Det största problemet nu är att få iväg paketet till SVA. Åkte till ett postombud igår kväll med katterna förpackade i plast och sedan en stor kartong. Hade märkt paketet med "biologiskt material" enligt order från SVA.

När postombudet insåg att det var döda katter i paketet så blev det rabalder och de vägrade skicka paketet. Vilken firma som skickar paket med "biologiskt material" fick jag däremot ingen som helst information om.

Postombudet svimmade nästan när h*n insåg att h*n höll i ett paket som innehåll dött djur - är det så himla farligt???

Ska forska vidare om budfirma idag.

/Lizzie
 
Sv: Råttgift...

KL

Uppdatering kommer! Det största problemet nu är att få iväg paketet till SVA. Åkte till ett postombud igår kväll med katterna förpackade i plast och sedan en stor kartong. Hade märkt paketet med "biologiskt material" enligt order från SVA.

När postombudet insåg att det var döda katter i paketet så blev det rabalder och de vägrade skicka paketet. Vilken firma som skickar paket med "biologiskt material" fick jag däremot ingen som helst information om.

Postombudet svimmade nästan när h*n insåg att h*n höll i ett paket som innehåll dött djur - är det så himla farligt???

Ska forska vidare om budfirma idag.

/Lizzie

skumt. vi skickar biologiska material med posten i samma anda var och varannan dag här ibland. (Jobbar på djurpark)
 
Sv: Råttgift...

Ta en budfirma eller annat postkontor och frågar de också så behöver du kanske inte svara exakt vad lådan innehåller. Det finns nog inget tvång att berätta.

Usch så otäck historia och jag önskar dig verkligen lycka till. Kommer att följa tråden för att se vilket svar ni får. Så hoppas att ni verkligen får ett svar.

Mvh Voff
 
Sv: Råttgift...

Ta en budfirma eller annat postkontor och frågar de också så behöver du kanske inte svara exakt vad lådan innehåller. Det finns nog inget tvång att berätta.

Usch så otäck historia och jag önskar dig verkligen lycka till. Kommer att följa tråden för att se vilket svar ni får. Så hoppas att ni verkligen får ett svar.

Mvh Voff

Efter ytterligare samtal med SVA så fick jag reda på att paketet skulle lämnas in på ett Företagscenter. Som tur är så jobbar jag i stan och kunde uträtta detta ärende på lunchen. Katterna är alltså på väg till SVA, Uppsala nu och framme senast kl 12 i morgon.

Jag har idag också pratat med en veterinär idag. Om en katt käkar en råtta som precis har ätit råttgift, så kan katten bli dålig, men den dör INTE av det.

För att en katt ska dö av råttgift så måste den äta själva giftet. Det är tydligen en gammal skröna att katter dör av råttgift via en förgiftad råtta.

Så jag hoppas verkligen att SVA hittar dödsorsaken!

/Lizzie
 
Sv: Råttgift...

Jag har idag också pratat med en veterinär idag. Om en katt käkar en råtta som precis har ätit råttgift, så kan katten bli dålig, men den dör INTE av det.

För att en katt ska dö av råttgift så måste den äta själva giftet. Det är tydligen en gammal skröna att katter dör av råttgift via en förgiftad råtta.

Så jag hoppas verkligen att SVA hittar dödsorsaken!

/Lizzie

Tack snälla för den uppdateringen! :bow: Då kanske vi vågar lägga ut gift på vinden och i källaren (där är katterna aldrig) och kanske få tyst i väggarna! Nu kör vi med fällor, men det är ju en droppe i havet....

//Alice
 
Sv: Råttgift... uppdatering

Har fått prel utlåtande från SVA på min katt som hittats död hos grannen.

Obduktionen visade att katten hade en varig inflammation i vänster mellanöra. I övrigt gjordes inga
signifikanta makroskopiska fynd. Dödsorsaken är ej fastställd.
Pågående undersökningar:
Mikroskopisk vävnadsundersökning (histologi).

Dödsorsaken på grannens katt, som låg död brevid min katt, är troligtvis leverframfall i diafragmaportalen, då den hade, vad SVA tror, ett medfött diafragmabråck.

Jag vet inte vad den histologin kan visa, men jag tycker att det oerhört skumt att min katt trillar ner död brev en annan redan död katt.

Dock tycker jag det är väldigt skönt att det inte handlar om förgiftningsfall.

/Lizzie
 
Sv: Råttgift...

Första jag tänkte på var kraftig el, sen glykol? (vet ej hur fort det går)
Men sen när jag läste vidare, så förstår jag ingenting!
Precis som du säger, hur stor är chansen att två katter dör på samma plats?!?
Av olika saker?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag hittade en död råtta liggandes på en gräsmatta i vårt bostadsområde och kontaktade vår hyresvärd (verkade dumt att den ligger framme...
Svar
8
· Visningar
2 490
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp