Rätt sittben?

J

Jo_bo

Jag lyckas alltid glömma vad som är att "rida lätt på rätt sittben". Är det någon som vet när man ska sitta ned i traven resp stå upp? Finns det några bra knep för att komma ihåg. Har pluggat detta åtskilliga gånger men lyckas ändå alltid glömma!!

Sv: Rätt sittben?

Förhoppningsvis sätter du dig på båda dina sittben (de sitter ju i din rumpa ;) :D ).

Att välja nedsittningsben är bara att försöka komma ihåg hur det ser ut när hästen rör sig. Du vill sitta ner när det yttre frambenet är i marken, så vänj dig att titta på yttre bogen, när den rör sig bakåt ska du sitta ner. När du fått in vilket ben du ska sitta ner på (det finns tillfällen då man vill sitta på "fel" ben) så kan du öva att försöka KÄNNA vilket ben som är i marken, sitt ner en stund och känn efter, börja rida lätt och sen kollar du "facit" genom att kika på yttre bogen.

ja när ytter framben är i marken (ytterbogen rör sig bakåt) ska du sitta ner.

När jag rider i paddocken (mycket sällan) så tänker jag "När benet som är nämrmst staketet lyfts så reser jag mig" :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama