Rätt placerad stång?

glitter

Trådstartare
Har en liten kontrollfråga ang. kandar.
Har precis börjat lite och rider inte på stången så mycket än.
Men när jag köpte allt så tog jag givetvis tränaren till hjälp för att allt skulle sitta rätt, men då det behövdes göras nya hål så skickade hon hem mig med instruktioner om hur jag skulle ändra, men nu känner jag mig osäker. Alla bilder jag ser på kandar så tycker jag stången och bridongringen ser ut att vara ”separerade” från varann, på mitt sitter det ganska tätt, kan det vara rätt eller ska stången ner ytterligare för att frigöra bridongen?
När jag rider med tygelkontakt så särar de på sig visserligen… Det ser liksom tight ut över mungipan om ni fattar! Hon har 2 veck i mungipan… Super och verkar tycka det är ok när jag rider på bridongen…

Sen ser jag OFTA på bilder att stången vinklas jättemycket, ska det inte vara max 45%???

Tacksam för idéer!

Sv: Rätt placerad stång?

Det är lättare att se om du har en bild på det hela....

Hur stången vinklar sig har med hur hårt du spänner kedjan. Vinklar den sig för mkt får man spänna kedjan mer.

Jag hittade bilden, men det är så svårt att se på bild. Men jag tycker nog du borde sänka stången lite och eventuellt höja bridongen också, de bör inte ligga parallelt med varandra som de gör nu. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som fungerar bäst, vad hästen trivs bäst med.

Tack! då är nog min känsla rätt (att den ska ner), ska mickla lite å se...
men det känns nog lite uppdraget om jag tar upp bridongen, vill ju inte att går runt såhär :)

Om du fattar...:D

det beror lite på hur mycket plats hästen har i munnen. på en del hästar så går det inte att ha dom separerande så mycket för det får inte plats helt enkelt.. men det är ju bara att prova sig fram =)

Jag tycker att det är lättast att först bara tränsa med bridongen så man får rätt höjd på den. Sedan lägger jag till stången (räcker jag att man öppnar ena sidostycket) och lägger den strax nedanför bridongen. Då blir det lättare att hålla ordning på vad som är hur...
Fast jag är inte så haj på det där :angel:.

Jag tycker att det är lättast att först bara tränsa med bridongen så man får rätt höjd på den. Sedan lägger jag till stången (räcker jag att man öppnar ena sidostycket) och lägger den strax nedanför bridongen. Då blir det lättare att hålla ordning på vad som är hur...
Fast jag är inte så haj på det där :angel:.

Precis så tycker jag också är den enklaste metoden!

Jag upplever själv att det finns mer svängutrymme på stångens placering än vad det finns på bridongen. Därför ser jag alltid till att först få optimal placering på bridong innan jag börjar justera in stången.

TS
Jag har inte sett bilden så jag kan inte råda, men precis som sweep säger så är det inte alla munnar som det går att få så mkt mellanrum mellan stång och bridong på. Du får prova dig fram helt enkelt!

Hittade bilden:
15783_1294906248.jpg

Tycker också det ser för tight ut, som jag fått lära mig ska stången sitta nedanför bridongen och inte "ovanpå", och ha lite fritt spelrum eftersom den höjs ngt när man tar i tygeln. Finns väl säkert 1000 olika svar på hur det ska spännas dock.

Senast ändrad:

På bilden ser det ut som att det finns plats att sänka stången en bra bit, förutsatt att hästen inte har canintänder i vägen eller något annat hinder. :)

Tack för hjälpen att få in bilden.. nu är stången sänk och idag åker vi till tränare igen och dubbelkollar, men hästren verkar väldigt tillfreds med sänkt stång!! I början hade jag bara tränset och bridongen så den satt bra tillpassad innan stången inhandlades!

Men hästen är liten i mun, som jag uppfattat det! Hon HATAR all form av portar eller tungfrihet av alla de slag och tjocka bett gapar hon med...
Nu "sugs och tuggas" det och huvudet är still, hon ser så nöjd ut så t om okunnige sambon ser!!:p

Men återkommer om vad tränaren sa ikväll om hur den sitter nu, för mer ner och sidostyckena kommer stå rakt ut....

Tänk på att bridongen ska vara ca 1cm kortare än kandar stången så att den får plats
i mellan så att säga...fast det vet väl alla redan...

Öhh va? så bridongen får plats mellan vadå? bridongen ligger ju där det vanliga tränsbettet brukar ligga, mer vettigt är väl att stången ska vara ngt kortare eftersom den ligger längre ned i munnen=mindre yta

Alltså det finns ju tre variationer. En del tycker att stången ska vara en storlek kortare, andra tycker att den ska vara en storlek längre och en del tycker den ska vara lika lång som bridongen. Man tycker olika helt enkelt!

Jag tycker det beror lite på vad det är för stång, men överlag så tycker jag samma storlek eller en storlek längre passar bäst. En för lång stång skadar ju inte som ett för långt ledat bett gör. Och då kan jag tycka att det lilla extra utrymmet bara är bra. På min skulle det aldrig fungera med en storlek kortare stång, men hon är kanske för fet-trutad :D.

Ja, olika åsikter finns säkert (som vanligt;)).
Men nu har vi fått grönt ljus från tränaren, och stången sitter ca 1 hål längre ner än på bilden och bridong och stång trängs inte vid varandra vid tygeltag. När man står på backen ser man att de två inte vidrör varandra i mungipan men möts längre in.
Så min har bridong som liknar hennes tränsbett och stång som påminner om henne pelham=Nöjd häst!!

Men sen är ju min liten i mun också så jag tog de strl hon har om betten skulle ha varit "var för sig".

Tack för era input!

TS har rätt i att man skall fästa kindkedjan så tight att stången vid spänd tygel sitter i en 40-45% vinkel - Viktigt att komma ihåg!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka