rätt galopp?

Smurfoff

Trådstartare
hur känner man att man har rätt galopp? när ja rider och galopperar och de råkar bli fel galopp så får alltid tränaren säga att det är fel galopp jag känner de inte själv . så hur känner man om man har fel galopp på hästen?

Sv: rätt galopp?

Det kommer med tiden :) Innan du känner själv kan du kanske snegla ner lite mot hästens bogför att själv se om det blev rätt. Så gjorde jag :angel: Men rubba inte balansen bara. Sen kommer det så småningom. Speciellt på böjda spår är det relativt enkelt att känna om det är rätt eller fel galopp. Men som ja sa, den känslan kommer.

Lite trådkapning :angel:
Om man ibland inte ens ser om det är rätt galopp då?:o

om man rider på ridbana tycker jag det brukar kännas som att hästen studsar lite inåt mot mitten när den har fel galopp. känns extra tydligt i hörnen. sen kan man, som Lisa 89 sa, kolla på hästens bog om den har rätt galopp. om man t.ex. galopperar i vänster galopp, då ser man att hästens vänstra bog kommer lite längre fram än vad den högra gör. det är jättesvårt att förklara, men träna på att kolla hur hästens bog rör sig när du har höger/vänster galopp så kommer du snart se skillnaden.

Det där är olika på olika hästar tycker jag,En del är mkt lätt att känna samtidigt som andra är skit svåra.

Om man inte vet vilken galopp man har tex efter ett hinder på träning BRYT av och fatta ny galopp!
Det är otroligt slitsamt för hästen att gå i fel galopp i obalans på böjt spår.

Man kan ju även "glutta" lite på innerbogen för att se vilken bog som går först. Väldigt vanligt dock att ryttare "kastar " sig ned åt ena eller andra hållet för att kolla galoppen vilket inte är bra eftersom at man då rubbar ekipagets balans.

På böjtspår känns det oftast som om hästen ökar farten, tappar balansen, tappar takten och lutar inåt.

När man rider på ett rakt spår och sitter mitt över hästen med lika stöd i båda tyglarna så känner man att galoppsidans halva av hästens kropp rör sig lite framför/mer än den andra sidan.

titta på hästens bog! det funkar för mig:)

Det där är olika på olika hästar tycker jag,En del är mkt lätt att känna samtidigt som andra är skit svåra.

Har lika svårt på alla hästar jag ridit på.. :smirk: Jag har ingen kännsel i min sitts.. Pinsamt då man ridit så länge.. Men ingen har någonsin frågat eller anat att jag sneglar på bogen.. Så då gör det ju inget.

Jag brukar alltid titta ner och se till att hästen har rätt galopp. Annars om hästen landar i fel galopp brukar det kännas ganka konstigt. Det gör det iallafall för mig.

På spåret känner jag vilken galoppen är, men på tex hoppbanan måste jag alltid snegla ner, för säkerhets skull, men då närmar sig hindrena så fort :O

En häst med bra rullande galopp är de lättare att känna efter på tycker jag. :)

nått som är jättebra om man har svårt att känna är att ha sitsövningar. har man egen häst är det bara till att be någon longera. man själv sitter till häst, men inga tyglar. vittsen med detta är att blunda under ritten och verkligen tänka efter vilket ben är det hästen rör nu, och nu och nu? ett tips på att lära känna sin egen häst tex. eller att bara lära känna hästens gång osv om man tex gör på riskola! Det är en läresak!

Jag har alltid känt vinken galopp hästen har, redan i början... :)

Jag känner ofta om hästen har rätt galopp eller inte (beror helt på vilken häst jag rider), men jag kollar alltid på bogen vilket som. Det vore ju pinsamt om man bytte galopp trots att det var rätt från början :p

Jag känner vilken galopp jag har. Men innan jag lärde mig det, så kollade jag på frambenen. Var dock tvungen att "kasta" mig fram för att se det. Inget att rekomendera... ;)

Det är samma sak för mig -jag har ridit i 10år men fortfarande inte lärt mig att vara helt säker på om hästen har rätt galopp. :angel:
Vissa hästar känner jag det på men inte alla.
Tex de jag rider just nu: Den ena är väldigt välskolad ponny och eftersom det ingår förvänd galopp i tävligsprogrammen är hon stark även om det är fel galopp. Sen rider jag henne sällan på böjda spår så jag får alrig träna på att känna om det är rätt.
Den andra pållan är svagare i högergaloppen och även om hon fattat rätt galopp byter hon utan att jag märker det!:crazy:

Så fler tips mottages tacksamt!

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: Kamomilla
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter