rätt galopp

F

Ferarri_

Min häst är inte så mycket riden än. Hur mycket jag än försöker så tar hon inte höger galopp, även om jag flyttar vikt m.m. Är det någon som vet någon bra övning jag kan göra? Eller något annat bra tips?:confused:

Sv: rätt galopp

Fattar hon högergalopp från marken? Vid t.ex. longering? Jag tycker det kan vara bra att öva sånt från marken först om de har svårt med balansen och inte är så gamla.
Vid ridning tycker jag att det är lättast att fatta rätt galopp ur ett hörn upp mot långsidan så brukar de falla i rätt. Annars kan du testa att rida den utåtställd för att få fram innerbogen. Testa också att fatta från skritt så är det lättare att parera om den orkar det.
Lycka till!!

Hon tar inte höger galopp när vi longerar. Ska prova de tips ni gav mig. Tack så mycket!:)

Var konsekvent i att inte låta henne gå i fel galopp är också bra att tänka på. DVS tar hon fel oavsett vid longering eller ridning bryt av och fatta om direkt, varje gång.

Ett tips för att hamna rätt med vikten är att se sig över yttre axeln något, då får man även hjälp med att sitta ner ordentligt och inte falla framåt. Låt aldrig hästen springa igång galoppen utan träna fattning direkt.

Ta gärna hjälp av tränare och om du inte har tillgång till tränare be någon stå på marken och säga rätt/fel direkt så att du kan vara snabbare på avbrotten när det blir fel (man tenderar även att lätta ur sadeln när man kollar om det blev rätt och sätta sig inåt).

Personligen tycker jag att jag har mest nytta av tränare när man börjar med den riktigt unga hästen, mycket mer än när hästen är äldre. Man behöver ju inte köra så långa pass ändå.

Ferarri_ skrev:
Min häst är inte så mycket riden än. Hur mycket jag än försöker så tar hon inte höger galopp, även om jag flyttar vikt m.m. Är det någon som vet någon bra övning jag kan göra? Eller något annat bra tips?:confused:
Hej!
Pröva med att fatta galopp från fältsits. Funkade för mig på en häst som inte ville fatta rätt galopp.
/W

Hade samma problem med min unghäst. Hon hade bäst balans i höger när jag började med henne, hade efter vad som sades varit ganska jävlig att rida in och bla busat en del och då varit noga med att gå i "rätt" galopp för att klara balansen bäst.
Jag har jobbat mycket i trav med att stärka båda sidorna, få henne mjuk i båda, att ta stöd i båda sidorna. Din tar antagligen inte alls stöd på vänster tygel? Jobba på det. Innerskänkel mot yttertygeln.
Mycket lösgörande, känn att du får svar i vänstertygeln innan du ens försöker fatta galopp.
Sen kan det bli en "grej" vilket det hade för min. Hon laddade direkt när hon insåg att nu blir det galoppfattningar. Körde ut bogen, tvärade, kosntrade. Så jag la ner allt sånt på volten en tid, jobbade med fattningarna ute när hon var fokuserad på annat.

När hästen sen känns bra i sidorna i trav och tar stöd på båda tyglarna, kan ett bra sätt vara att ställa ut några hinderstöd i en fyrkant och rida utanför dem. Det distraherar hästen. Rid lugnt och mjukt runt dem i båda varven och prova att mjukt fatta galopp i hörnet bakom ett stöd. Det blir som ett inramat hörn om du förstår. Det brukar fungera.

Men som sagt jobba i traven först med att få hästen mer liksidig. Lägg ner galoppambitionerna ett tag. Annars blir det svårt och du hamnar lätt i kamp (som du troligen förlorar).

Tar hon inte galopp från backen heller, då kanske hon har något fel någonstans som hindrar henne.

För att hästen ska kunna fatta rätt galopp måste du släppa fram bogen, i det här fallet höger bog. Du har kvar kontakten med vä tygel o stöder hästen med det o har då helt lös hö tygel så du inte blockerar hästens högra bog. Du behåller vikten på båda sittebenen, ytterskänkeln (vä) ligger kvar o o innerskänkeln litet framåt. Helst ska du känna att hästens hö bakben är i luften o vä i marken så blir det rätt från början. Du kan känna det med bäckenet vart hästen har sina bakben. Din höft uppe -benet lyft, höft nere -benet nere. Krävs lite finstämning kanske... Men det blir lättare för hästen då.

galopperar hästen aldrig i höger galopp? Inte ens i hagen?

Då skulle jag ta ut en kiropraktor (med risk för felstavning.) eller veterinär.

Tack för alla tips! Har nu fått henne att ta några steg i höger galopp. Ska fortsätta att träna!

det jag gjorde med min häst när jag skulle lära in galoppen var att jag släppte henne lös på banan och lät henne springa som hon villa och berömde henne för varje galoppfattning hon gjorde och nu tar hon galoppskänkel utan problem

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30