Sv: rätt galopp
Hade samma problem med min unghäst. Hon hade bäst balans i höger när jag började med henne, hade efter vad som sades varit ganska jävlig att rida in och bla busat en del och då varit noga med att gå i "rätt" galopp för att klara balansen bäst.
Jag har jobbat mycket i trav med att stärka båda sidorna, få henne mjuk i båda, att ta stöd i båda sidorna. Din tar antagligen inte alls stöd på vänster tygel? Jobba på det. Innerskänkel mot yttertygeln.
Mycket lösgörande, känn att du får svar i vänstertygeln innan du ens försöker fatta galopp.
Sen kan det bli en "grej" vilket det hade för min. Hon laddade direkt när hon insåg att nu blir det galoppfattningar. Körde ut bogen, tvärade, kosntrade. Så jag la ner allt sånt på volten en tid, jobbade med fattningarna ute när hon var fokuserad på annat.
När hästen sen känns bra i sidorna i trav och tar stöd på båda tyglarna, kan ett bra sätt vara att ställa ut några hinderstöd i en fyrkant och rida utanför dem. Det distraherar hästen. Rid lugnt och mjukt runt dem i båda varven och prova att mjukt fatta galopp i hörnet bakom ett stöd. Det blir som ett inramat hörn om du förstår. Det brukar fungera.
Men som sagt jobba i traven först med att få hästen mer liksidig. Lägg ner galoppambitionerna ett tag. Annars blir det svårt och du hamnar lätt i kamp (som du troligen förlorar).