Rätt form

A

Arctica

Hej!

Jag har tidigare bara ridit engelskt men tänkte ge mig in på western nu när jag har en trailutbildad häst. Men jag kom att tänka på det här med "rätt form". Jag har alltid lärt mig att hästen ska gå på ett visst sätt för att inte belastas fel och få förslitningsskador. Denna form verkar inte finnas inom western.

Hur tänker ni?

Nyfiken på svar! :)

Sv: Rätt form

Rygg och bakbensaktivitet finns där och ska finnas där, samma som i engelsk ridning.
Inom western vill man däremot ha en annan placering av hals och nacke, lång och relativt låg.

För mig finns den rätta formen mer i westernridningen, krökningen av ryggen undertrampet går inte att fuska bort genom att över böja hästen eller inspänningstyglar mm

Detta är en av anledningarna till att jag bytt ridstill, jag får rida hästen i en mer naturlig form med ett naturligt undertramp och arbete med ryggen.

Formen är densamma med undertramp o ryggverksamhet!
Vart däremot huvudet är placerat har att göra med vad du har för häst. Tex ett halvblod el arab har en naturligt högre huvudplacering, än tex quarter o paint har. Detta har att göra med vad hästen från början var avsedd till att användas till som arbetsredskap. Ett halvblod funkade inte som krigshäst med huvudet i marken, och quartern kunde inte valla kor med huvudet uppe i vädret. Därifrån så har westernridningen en lägre placering av själva huvudet, och detta sliter mindre på hästens anatomi vid den typen av arbete. Och självklart tvärtom. En hopphäst med huvudet i backen får stora problem förr eller senare - iaf om den ska över hindret :p

En annan sak att fundera över, är det faktum att hästar slappnar av och är trygg när den har sänkt huvud, tex när den betar. Medans den vid fara håller upp huvudet så högt som den kan och spanar och gör sig redo till flykt. Detta, tror jag, gör att hästar som naturligt går med en lägre huvudplacering generellt har ett lugnare temperament och en mer avslappnad inställning till sin omgivning - därav den "coola" westernhästen (obs en ren reflektion av mig själv). Självklart finns det undantag som bekräftar den regeln :angel:

Summan av kardemmuman är iaf att har du tänkt rida western på din häst, oavsett ras, så mår den generellt bättre av att sänka huvudet vid arbete.

Senast ändrad:

Det är bekräftat av bl.a. Kyra Kyrklund (dressyr för de som inte känner till henne :angel: ). Hon tränar sina dressyrhästar i låg form av den anledningen.

För mig finns den rätta formen mer i westernridningen, krökningen av ryggen undertrampet går inte att fuska bort genom att över böja hästen eller inspänningstyglar mm.

Håller verkligen med!

Varför tror inte folk att westernhästar också går i form!?(inte alla givetvis, men ni förstår säkert :D) :mad::crazy:

Hej alla!

Tack för era bra och förklarande svar! :)

//Arctica

Formen är densamma med undertramp o ryggverksamhet!
Vart däremot huvudet är placerat har att göra med vad du har för häst. Tex ett halvblod el arab har en naturligt högre huvudplacering, än tex quarter o paint har. Detta har att göra med vad hästen från början var avsedd till att användas till som arbetsredskap. Ett halvblod funkade inte som krigshäst med huvudet i marken, och quartern kunde inte valla kor med huvudet uppe i vädret. Därifrån så har westernridningen en lägre placering av själva huvudet, och detta sliter mindre på hästens anatomi vid den typen av arbete. Och självklart tvärtom. En hopphäst med huvudet i backen får stora problem förr eller senare - iaf om den ska över hindret :p

En annan sak att fundera över, är det faktum att hästar slappnar av och är trygg när den har sänkt huvud, tex när den betar. Medans den vid fara håller upp huvudet så högt som den kan och spanar och gör sig redo till flykt. Detta, tror jag, gör att hästar som naturligt går med en lägre huvudplacering generellt har ett lugnare temperament och en mer avslappnad inställning till sin omgivning - därav den "coola" westernhästen (obs en ren reflektion av mig själv). Självklart finns det undantag som bekräftar den regeln :angel:

Summan av kardemmuman är iaf att har du tänkt rida western på din häst, oavsett ras, så mår den generellt bättre av att sänka huvudet vid arbete.

Bra skrivet! :laugh:

Tja ibland får jag till det :D

På tal om lugna hästar kan jag berätta att min 8-årige nyinköpte hingst tog sig en lur tillsammans med de andra hästarna i hagen, och när jag kom låg han kvar, jag klappade honom, klev vidare till de andra hästarna och gick därifrån, alltmedans han fortfarande låg o snusade :love:
Han är paint, kan jag tillägga ;)

Jag har två sånna som inte har några betänkligheter på att resa sig när man går fram till dom när dom ligger och sover. En quarter och en welsh-quarter. Även shettis sussar gott vidare :)

KL*
Något jag tycker ofta blandas ihop och som ä'r tänkvärt är form och samling ( och skillnaden).

Samling är för mig att rida ihop hästen,tramp bak, få in bakdelen, förlänga avståndet mellan muskelfästet fram och muskelfästet bak så¨du inte sitter på skellett ryggen utan på musklen, att förflytta hästens vikt.

Form för mig är hästens utseende när den jobbar, vart och hur är hästens huvud hals (och kropp) placerat när vi arbetar ihop och samlar hästen.

Självklart är det som raggartass säger att det finns en anledning till vilken form och vilken grad av samling vi rider våra hästar i.

En sak slog mig igår när jag satt o tittade på EM i kur. Flera hästar gick ner i en lägre form automatiskt under den sk "fria skritten", dvs de sänkte hals o huvud men de fortsatte i "form" sas. Är detta en automatisk reaktion från hästen, eller har fler tränare än Kyra tränat dem till detta? Jag tror mest på det senaste, för dessa hästar är ju enormt vältränade och att även träna hästen att gå i en lägre form, resulterar ju i att de får en mer mångsidig träning och tränar fler muskelgrupper i kroppen.
Men samtidigt är det en helt omöjlig uppgift att få fram dessa otroliga gångarter som hästarna presterar med huvudet där nere.

Ps Den svarta hingsten som vann var ju helt fantatstiskt :love:, han såg verkligen ut att älska att visa upp sig för hela världen!!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
461
Senast: Raderad medlem 142658
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 012
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30