Rätt att posta trots språkstörning?

backa_hasten

Trådstartare
Hej. Är en av de mera tysta användarna. Har säckert ett dussin svar liggande, som inte kommer bli postade. Då det känns som. Vad jag skriver är oviktigt. Det är viktigare att framhålla att det finns stav fel.

Undrar om deta är i linje med reglerna. Att användare enbart har rätt att posta om de kan garantera att stavfel och styck indelning är korekt.

Jag lider av en grav språkstörning. Vilket gör detta omöjligt för mig. När huvudet är trött, är det ännu svårare. Gång på gång, ska mina svar citeras och stavfel framhållas. Oavsett hur obetydligt det är.

Jag vet redan att jag stavar som en kråka, att det inte alltid blir som jag tänkt. Men jag känner också att jag måste ha rätt att göra fel. För att komma över de spärrar jag har, gällande text.

Är Bukefalos ett ställe för det, eller har språkpoliserna rätt att trycka ner varje litet fel i halsen på en.

Det är deras problem om de väljer att bara se stavfel, och inte se vad inlägget egentligen handlar om.
Jag stavar också helt galet emellanåt, jag försöker kolla och läsa igenom innan jag skickar iväg det, men ofta missar jag felstavningar eftersom jag läser in hela ord, och inte kan bokstavera ord, vilket gör att alla bokstäver är där, bara på fel plats ...

Jag har en bekant med riktigt svår dyslexi, hon skriver numera alla inlägg i ett vanligt wordsdokument, använder sig av rättstavningsprogrammet där, sedan kopierar hon och lägger ut inläggen på forum- rättstavade .

Det är deras problem om de väljer att bara se stavfel, och inte se vad inlägget egentligen handlar om.
Jag stavar också helt galet emellanåt, jag försöker kolla och läsa igenom innan jag skickar iväg det, men ofta missar jag felstavningar eftersom jag läser in hela ord, och inte kan bokstavera ord, vilket gör att alla bokstäver är där, bara på fel plats ...

Jag har en bekant med riktigt svår dyslexi, hon skriver numera alla inlägg i ett vanligt wordsdokument, använder sig av rättstavningsprogrammet där, sedan kopierar hon och lägger ut inläggen på forum- rättstavade .

Tyvärr så är min språkstörnig lite mer udda. Så rättstvnings programen, hjäper inte helt och hållet. Jag vet att jag kan, men vid stress och osäckerhet. Blir det värre. Sätter sig även på talet då. Sedan har jag bara telefon just nu. Då jag vill känna mig säker i språket, innan det blir dax för dator och internet.

Om jag ska kosta på det vill jag veta, att varje gång jag postar något. Inte följs av en totalsågning och att jag mår dåligt i en vecka. För att det är viktigare att framhålla att det vart en punkt för mycket. Eller ett e istället för ett o. Än vad jag skrev. Då känns det som bortkastade pengar.

Skriv för tusan!

De allra flesta förstår vad man skrivit oavsett stavfel, meningsfel eller diverse...
Jag hade inga som helst problem att förstå vad du skriver.

(Om du tycker att någon kränker dig utefter vad du skrivit kan du dessutom rapportera inlägget så får moderator kolla igenom tråden och ev utfärda tillsägelse)

Eller ett e istället för ett o.
Handlade inte egentligen e/o-debatten om att någon fick spel på att du, pga ett skrivfel, använde "fel" pronomen om Astrid Lindgren? Som jag tolkade det hela hade det ingenting alls med irritation över en språkmiss att göra, utan problemet var att någon plötsligt blev akut allergisk mot könsneutralitet.

Tyvärr så är min språkstörnig lite mer udda. Så rättstvnings programen, hjäper inte helt och hållet. Jag vet att jag kan, men vid stress och osäckerhet. Blir det värre. Sätter sig även på talet då. Sedan har jag bara telefon just nu. Då jag vill känna mig säker i språket, innan det blir dax för dator och internet.

Om jag ska kosta på det vill jag veta, att varje gång jag postar något. Inte följs av en totalsågning och att jag mår dåligt i en vecka. För att det är viktigare att framhålla att det vart en punkt för mycket. Eller ett e istället för ett o. Än vad jag skrev. Då känns det som bortkastade pengar.

Det är ju absolut inget fel på hur du skriver, du är ju jätteduktig med punkter, styckesindelning, att inte ha för långa meningar och stavningen är rätt nästan överallt :).

Men att skriva hen (istället för han/hon) kan ju vissa användare vilja debattera. Det har inget med din stavning att göra, utan bara att det är ett spännande ämne.

Nu är det inte bara den tråden. Hur många trådar ligger det inte. Som syftet är att göra sig lustiga över att vissa har språkstörningar.

Det är inte bara en gång som man citerat mig för att göra sig lustig över mig. Det tog tre år innan jag vågade starta nytt konto, efter förra gången.

Då jag enbart postar då jag kan hålla mig kort. Men inte ens de går att igonera utan måste luftas fram om det blir minsta fel. Skiter en hen diskutioner och skit.

Man ska väl inte behöva känna sig som skit bara för att vissa lider av ofelbarhet och måste trampa på andra för att känna det.

Men va? Jag tror att de flesta här ganska snabbt ser skillnad på ifall personen har någon skrivsvårighet, ifall det är språksvårigheter eller ifall någon bara inte orkar skriva som folk.

Jag tvivlar inte alls på att du blivit dåligt bemött innan, men nu var det ordet "hen" som diskuterade, och då är det ingen anledning för dig att elda upp dig så pass att du startar en helt ny tråd.

Nu är det inte bara den tråden. Hur många trådar ligger det inte. Som syftet är att göra sig lustiga över att vissa har språkstörningar.

Det är inte bara en gång som man citerat mig för att göra sig lustig över mig. Det tog tre år innan jag vågade starta nytt konto, efter förra gången.

Då jag enbart postar då jag kan hålla mig kort. Men inte ens de går att igonera utan måste luftas fram om det blir minsta fel. Skiter en hen diskutioner och skit.

Man ska väl inte behöva känna sig som skit bara för att vissa lider av ofelbarhet och måste trampa på andra för att känna det.
Jag språkpolisar gärna både på skämt och allvar, men jag tror mig inte gjort det med dina inlägg. Det märks så tydligt att du har svårigheter att skriva att det inte finns någon anledning att påpeka det. Jag tror dock inte att dina svårigheter någon gång gjort det omöjligt att begripa vad du vill få fram, man får läsa lite mer uppmärksamt bara.

Jag tycker alltså att du ska fortsätta skriva. Får du skit, förklara bara helt kort att du har en språkstörning.

Efter @Kaos post letade jag upp inlägget det handlade om, det var skrivet av en person som rätt ofta verkar missförstå avsiktligt. Hoppas hon dyker upp här och ber dig om ursäkt, det där var så uppenbart en sådan gång.

Men va? Jag tror att de flesta här ganska snabbt ser skillnad på ifall personen har någon skrivsvårighet, ifall det är språksvårigheter eller ifall någon bara inte orkar skriva som folk.

Jag tvivlar inte alls på att du blivit dåligt bemött innan, men nu var det ordet "hen" som diskuterade, och då är det ingen anledning för dig att elda upp dig så pass att du startar en helt ny tråd.
Fast nog är det självklart att man känner till könet på Astrid Lindgren? När inläggen är synbart mödosamt skrivna är det väl inte så svårt att sätta även det där felet på svårighetskontot, istället för att banka till med hen-debatten.

När jag fick min nya dator så installerades även ett stavningsprogram. Först då blev jag uppmärksam på att jag stavar fel mycket oftare än vad jag trodde och jag blev medveten om hur enormt många användare som stavar fel för när jag citerar deras inlägg så syns ju deras stavfel också. Det bekommer mig vanligtvis inte att andra stavar fel och jag som aldrig har haft svårt för att stava fick inse att de sjukdomar jag dras med ihop med biverkningar av starka mediciner faktiskt sätter mer spår i mitt skrivande än vad jag var medveten om. Jag har också blivit varse om att jag ibland formulerar mig knepigt och jag önskar att det fanns ett program för korrekt grammatik som föreslog alternativa meningsuppbyggnader. Jag läser alltid igenom mina inlägg minst 5-6 gånger och jag ändrar minst lika många gånger i texten men ändå blir det fel ibland. Det tar tid för mig att skriva ett inlägg men hellre det och att folk har en chans att hänga med i mina tankebanor än att de scrollar förbi mina inlägg för att de ändå inte går att förstå.
Faktum är ju att om det är någon som skriver väldigt slarvigt så slutar iallafall jag att läsa deras inlägg. Däremot har det nog inte hänt att jag har slutat läsa ett inlägg som är skrivet av någon som har uppenbara problem med att skriva utan där har jag lagt den extra energin på att förstå vad hen menar.

Så länge det som skrivs är förståeligt tycker inte jag att det är något att hänga upp sig på. Folk förstår uppenbarligen ändå i de allra flesta fall och i annat fall får man fråga på ett bra sätt vad hen menar. Däremot kan jag störa mig på folk som skriver slarvigt. De som vet hur de ska skriva men som skriver ja istället för jag, de istället för dem och tvärtom, osv. etc. t.ex. i varenda mening eller de som skriver en hel massa punkter eller komman efter varje mening. Men människor som uppenbarligen har svårigheter har jag aldrig stört mig på utan snarare tvärtom. Jag är imponerad av att de skriver trots sina svårigheter!

Fortsätt skriva och göra din röst hörd! Jag är övertygad om att du har en hel massa åsikter och kunskaper som vi alla har behov av att få ta del av :)

Fast nog är det självklart att man känner till könet på Astrid Lindgren? När inläggen är synbart mödosamt skrivna är det väl inte så svårt att sätta även det där felet på svårighetskontot, istället för att banka till med hen-debatten.

Personligen skiter jag i ifall någon skriver hen, hon eller han. I just det här fallet tänkte jag att det var en felskrivning. Någon annan gjorde uppenbarligen inte det. Oavsett så var det ingen big deal. Lite onödigt att hänga upp sig på om någon skriver hen om en hon förstås.

Men det kanske var droppen, helt enkelt.

I övrigt så håller helt med dig

@em-pirre
I just det här fallet tänkte jag att det var en felskrivning. Någon annan gjorde uppenbarligen inte det. Oavsett så var det ingen big deal.
Jo, det är en big deal att vissa vill ta den chansen de kan få till att klämma till andra. Tråkigt och tröttsamt.

Jag minns en tråd där någon skrev om hur orolig och rädd den var eftersom dennes pappa var sjuk och på sjukhuset och allt var så jobbigt, en lång trådstart där det var uppenbart att personen var ledsen och orolig. Ett av svaren denne fick var "Det heter magnetkameraundersökning, inte magnetröntgen". Inget mer än det, bara en rättning och inget mer. Sånt får mig, tillsammans med det som hände TS häromdagen, att bli lite matt på Buke och känna att folk liksom har noll känsla för hur de bemöter andra.

Hehe, hos Giving people på facebook var det vid ett tillfälle ett nödrop om en familj - och bland de första som kommenterade var en som påpekade en särskrivning. :D Sämre tillfälle går väl inte att komma på, tror jag.

Hehe, hos Giving people på facebook var det vid ett tillfälle ett nödrop om en familj - och bland de första som kommenterade var en som påpekade en särskrivning. :D Sämre tillfälle går väl inte att komma på, tror jag.
Ah, kanske samma pedagogiska själ som sprider sin empati på flera ställen :D

@em-pirre

Jo, det är en big deal att vissa vill ta den chansen de kan få till att klämma till andra. Tråkigt och tröttsamt.

Jag minns en tråd där någon skrev om hur orolig och rädd den var eftersom dennes pappa var sjuk och på sjukhuset och allt var så jobbigt, en lång trådstart där det var uppenbart att personen var ledsen och orolig. Ett av svaren denne fick var "Det heter magnetkameraundersökning, inte magnetröntgen". Inget mer än det, bara en rättning och inget mer. Sånt får mig, tillsammans med det som hände TS häromdagen, att bli lite matt på Buke och känna att folk liksom har noll känsla för hur de bemöter andra.

Då tycker jag att du nästa gång kan påpeka för den som påstår att det heter Magnetkamera undersökning, att MR är förkortning av Magnetisk ResonansTomografi.
Varför det sista Tet i förkortningen försvunnit i sverige vet jag inte men i resten av världen säger man MRT ;)

Sen tycker jag att ts texter inte är oläsliga, och påstå något sådant är djupt kränkande :mad:

Fortsätt skriv säger jag bara :D

Hej. Är en av de mera tysta användarna. Har säckert ett dussin svar liggande, som inte kommer bli postade. Då det känns som. Vad jag skriver är oviktigt. Det är viktigare att framhålla att det finns stav fel.

Undrar om deta är i linje med reglerna. Att användare enbart har rätt att posta om de kan garantera att stavfel och styck indelning är korekt.

Jag lider av en grav språkstörning. Vilket gör detta omöjligt för mig. När huvudet är trött, är det ännu svårare. Gång på gång, ska mina svar citeras och stavfel framhållas. Oavsett hur obetydligt det är.

Jag vet redan att jag stavar som en kråka, att det inte alltid blir som jag tänkt. Men jag känner också att jag måste ha rätt att göra fel. För att komma över de spärrar jag har, gällande text.

Är Bukefalos ett ställe för det, eller har språkpoliserna rätt att trycka ner varje litet fel i halsen på en.

Jag tror att vi är väldigt många som kan se skillnaden mellan språkstörning och slarv, det är inte så svårt att se för det är stor skillnad vilka typer av fel som görs. Och i mina ögon är det en dödssynd att mästra en person som har en språkstörning när denne försöker uttrycka sig.

Personligen tycker jag nämligen att det är mycket viktigare att folk vågar uttrycka sig än att språket blir korrekt hela tiden. Visst är det viktigt att vårda språket. Jag tycker att det är viktigt att språket i tidningar och böcker blir korrekt, och att exempelvis myndigheter skriver korrekt. Men här är det faktiskt inte så himla viktigt. Och blir det missförstånd på grund av språket så kan man ju med lite god vilja be om en förklaring i stället för att gnälla på språket.

Tyvärr finns det folk här som bara är ute efter att vara taskiga, och de hugger på alla fel de kan hitta. Det är de som ska skämmas, inte du.

För att det är viktigare att framhålla att det vart en punkt för mycket. Eller ett e istället för ett o. Än vad jag skrev.
Jag tänker mig att sådant beteende beror på att personen vill säga emot men inte förmår argumentera. Det är inte du som framstår i dålig dager i en sådan situation, om vi säger så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka