Ratar det nya höet, vad göra?

aramis

Trådstartare
Slutade med hösilaget nu när det är varmare ute. Ringde runt och letade bra fint hö att ge istället. Hittade rundbalar med ängshö analyserat med en kvot på 8,8 och bra med mineraler.

Hämtade tre stycken. Bara det att nu vägarar hästarna att äta av det. Det luktar jättegott, det dammar inte, det är grönt och fint. Men det faller dom inte i smaken. :(
Ute står rundbalen nästan orörd, dom äter det nya gräset som är på väg upp. Inne så äter min tjej lite av hö om man blandar blött kraftfoder med hö.

När jag mockar så är det lika mycket skit som när dom åt hösilaget så mat får hon ju i sig ändå tydligen, kan man vänta ut dom? Tror ni att dom börjar äta mer hö när dom vant sig vid smaken och den nya "konsistensen"? Det nya hö´t är ett sprött tunt ängshö. Är det vanligt att dom ratar det? Jag trodde i min enfald att dom skulle gilla det bätttre än ett grovt stickigt hö.... :crazy:

Sv: Ratar det nya höet, vad göra?

Det nya gräset lockar säkert mer än höet. Äter dom upp höet inne på nätterna?

Just ängshö och hästar är en ganska dålig kombination. Det är lite andra växter i det än i "vanligt" hö som hästarna inte så gärna äter. Jag har varit med om det flera gånger för jag har grannar som får bidrag för sina ängar men inte djur som kan äta höet de slår. Mina hästar äter bara av det om de är tvingade till det. Det går bättre att få kor och får att äta av det. Så ja det det är vanligt att de inte äter av det. Speciellt om de har fått ett godare hö/ensilaga innan.

Jo, det klart att det lilla som kommit upp lockar mer. Men det vore ju bra om man fick dom att äta av det här hö´t också.

Inne över natten så äter hon kanske 1-2 kg resten lämnar hon.
Dom är inne mellan ca20-06. Som sagt, hon lägger lika många skithögar som vanligt så hon borde ju få i sig en del i alla fall.

Jasså, ja där ser man.

Där jag köpte höet hade dom haft det till sina islänningar och dom hade ätigt av det så jag trodde inte att det skulle bli så här.
Är det helt uppåt väggarna att inte ge någonting annat nu? Det är ju inget fel på det. Har dom inget annat och är hungriga borde dom ju äta det när inget annat serveras. Känns visserligen lite hårt, men samtidigt så är det ett bra hö näringsmässigt och hygieniskt så ja vad ska jag göra?

Jag har gjort på det viset medm ina hästar. Så de har ätit av det under protest när de inte får något annat. Om du ska göra så eller inte beror ju lite på vilka behov dina hästar har. Jag skulle t ex inte göra det till mina högdräktiga ston eller växande unghästar. Men den fete valacken mår ju bara bra av det.

Ja, jag får väll se hur det artar sig i veckan, börjar hon äta okey så är det ju bra. Annars så får jag väll kapitulera och ge annat hö istället.

Men det blir inte mer ängshö inköp i alla fall.

tack för svaren. :)

Mina hästar vill inte heller åta hö när jag går över från hösilaget, brukar ta en vecka ungefär för dom att komma igång. I början av säsongen (i höstas) när de stallades in fick de ett väldigt fint ängshö o det åt dom utan problem

Tack, du gav mig lite hopp i alla fall :)

Jag hoppas att dom kommer igång och äter mer och mer när dom vant sig vid det.

Mina får hö och äter aldrig silage. Jag har inte varit med om att de ratar något slags hö. Vi har lite olika gräs på åker och äng och de har alltid ätit av allt. Omställningen från silage till hö kanske är större.

Det är vad jag kommer ihåg första gången jag varit med om att hästar ratar höet också. Visseligen så åts det mindre hö´t inne på våren då det fanns gröna strån ute av min förra kuse med. Men inte totalvägrades det så här som dom gör nu.

Men det vart väll dubbelt upp. Sluta med silaget som är supersmarrigt enligt dom. Sen kom gröna strån ute och så kommer jag där med enligt dom osmakligt hö.

Spar vi de två resterande balarna till i höst så kanske dom äter det med god aptit då. Man vet ju aldrig ;)

Mina pållar ratar oxå hö när de varit vana vid hösilage. Brukar ta 1-2 veckor innan de inser läget och förstår att det är slut på hösilaget!

Hade du fått läckra mackor o äta o sen helt plötsligt får en torr knäckemacka så hade väl inte det heller varit så smakligt. Jag bara tog ett exempel, en häst kanske inte tänker så, jag vet inte

Liknande trådar

Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21