Räta upp en unghäst

Ackio

Trådstartare
När min donna var lite över året gled hon i hagen på något vis i lera så hon blev sned över korset. Hon behandlades 2 ggr och blev lite bättre och nu när hon är hemma och 3 år är det dags fortsätta muskla upp henne jämnt. Hade ute en equiopat som sa att på så ung häst "knäcker" man inte loss då hon inte rids regelbundet och uppehålls på det viset. Så vi talar om regelbunden behandla musklerna och eventuella värken och sen tömköra henne och sikta mycket rakt spår och mjuka svängar för jobba upp musklerna i den vänstra sidan.

Jag tänkte höra om någon annan haft en häst som varit sned och hur det gått :)

Verkar för mig väldigt konstigt att man anser att det är okej att en ung häst går och är sned. Det gör ju att den belastar fel och risken att det skapar problem i framtiden måste vara riktigt stora. Nu talar jag alltså om ifall den är sned inte om du menar att den är snedmusklad.

Vem sa det är okej? Hon har i 2 år behandlats regelbundet av massör för hålla henne loss i musklerna men inte lätt tvinga upp en unghäst på lösdrift stå korrekt så hon har snedbelastat vidare så hon är sned i musklerna.

Nu när hon är på box och hemma på anläggning har vi börjat jobba mer aktivt för räta upp vänster sida. Därför tog vi nu ut equipat och gick igenom henne och det är muskulärt problemet sitter så inget man kan räta ut i dagsläget utan jobba med muskulärt från marken främst så man kan gå bakom och stötta upp så hon jobbar aktivt vänster.

Vem sa det är okej? Hon har i 2 år behandlats regelbundet av massör för hålla henne loss i musklerna men inte lätt tvinga upp en unghäst på lösdrift stå korrekt så hon har snedbelastat vidare så hon är sned i musklerna.
Utifrån ditt ursprungsinlägg så tolkade jag det som att din häst hade ett kiropraktiskt problem men som du kan notera så skrev jag även en brasklapp utifall att det inte var så ;)
Om din häst mest är snedmusklad så är det säkert bra att arbeta på rakt spår men glöm inte de böjda spåren. Om man är mycket duktig kan man säkert lösa problemen på rakt spår men annars så behöver man nog, iallafall jag, de böjda spåren för att arbeta igenom och få hästen att komma till arbete med den sidan den försummar. Ibland kan man stundtals behöva jobba på rätt rejält små volter för att komma åt ett svagare bakben. Givetivs ska man i de lägen släppa ut på större volt rätt snabbt. Jag arbetar gärna liten volt för att komma åt ut på stor en stund in på den lilla när hästen tappar osv. Jag börjar alltid i skritt för att minska på slitaget.

Ja hon tyckte jag skulle variera gå i skog med på voltarbete i båda varv så hon verkligen jobbar igenom kroppen. Och då jag har min fibro är det bra för mig att gå med så win win samt miljöträning :) Blir ju skrittarbete en tid först så man ser att det lossar upp. För hon ville se henne mer musklad innan man går djupare på det för ingen av de som gått igenom henne tror det är något mer utan att han som tog henne efter det hände rätat upp kroppen i sig bra för hon var jämnare efteråt. Nu är hon inte lika sned som vid olyckan men man ser mer muskler och rumpa på högersida så ser ju snedare ut pga det med.

Jo funderade ringa ut en veterinär i trakten som har portabelt ultraljud och se om han kunde kika igenom henne men misstänker man får åka till klinik för en ordentligt undersökning. Men tänkte i alla fall ringa och höra om han backar upp hennes plan eller tycker man ska djupare undersöka.

När min donna var lite över året gled hon i hagen på något vis i lera så hon blev sned över korset. Hon behandlades 2 ggr och blev lite bättre och nu när hon är hemma och 3 år är det dags fortsätta muskla upp henne jämnt. Hade ute en equiopat som sa att på så ung häst "knäcker" man inte loss då hon inte rids regelbundet och uppehålls på det viset. Så vi talar om regelbunden behandla musklerna och eventuella värken och sen tömköra henne och sikta mycket rakt spår och mjuka svängar för jobba upp musklerna i den vänstra sidan.

Det är bullshit att man inte skulle ”knäcka”/manipulera en 3-åring. Du kan manipulera föl redan. Så en äldre häst än så är inga problem.
Equiterapeuter och Equipater har dock en väldigt grund utbildning inom manipulation. Så de vet för lite rent krasst i de flesta fall. De ska lära sig om så många behandlingsmetoder på rätt kort tid. Det leder till rätt grund kompetens inom flera områden.

En bra kiropraktor bör om hästen inte är veterinärfall kunna räta upp den sas så att den står jämnt på alla 4 med ett ben i vardera hörn. Sen får du underhålla med korrekt träning.
Det ska inte på en frisk häst behövas en massa återkommande behandlingar. Då är antingen hästen paj eller träningen fel. Eller så har man inte rätt kompetens i behandlaren.

Min sambo är kiro för ekipage sen många år och vi har arbetat en hel del ihop. Det din behandlare säger låter som det vi inom rehab ofta stöter på när kompetensen brister. Det är så vanligt med de som behandlar och behandlar utan att få väck grundproblemet. Då får man istället släcka bränder och jobba med en del symptom istället för bota grundproblemet. Det är trist för både djur, människa och plånbok.

Det är bullshit att man inte skulle ”knäcka”/manipulera en 3-åring. Du kan manipulera föl redan. Så en äldre häst än så är inga problem.
Equiterapeuter och Equipater har dock en väldigt grund utbildning inom manipulation. Så de vet för lite rent krasst i de flesta fall. De ska lära sig om så många behandlingsmetoder på rätt kort tid. Det leder till rätt grund kompetens inom flera områden.

En bra kiropraktor bör om hästen inte är veterinärfall kunna räta upp den sas så att den står jämnt på alla 4 med ett ben i vardera hörn. Sen får du underhålla med korrekt träning.
Det ska inte på en frisk häst behövas en massa återkommande behandlingar. Då är antingen hästen paj eller träningen fel. Eller så har man inte rätt kompetens i behandlaren.

Min sambo är kiro för ekipage sen många år och vi har arbetat en hel del ihop. Det din behandlare säger låter som det vi inom rehab ofta stöter på när kompetensen brister. Det är så vanligt med de som behandlar och behandlar utan att få väck grundproblemet. Då får man istället släcka bränder och jobba med en del symptom istället för bota grundproblemet. Det är trist för både djur, människa och plånbok.

Så bör ta en andra åsikt helt enkelt om henne? Får ringa kliniken i närheten i morgon, se om de har nån kunnig där som kan gå igenom henne både med ul och kiropraktor då.

Så bör ta en andra åsikt helt enkelt om henne? Får ringa kliniken i närheten i morgon, se om de har nån kunnig där som kan gå igenom henne både med ul och kiropraktor då.

Min treåring rättades kiropraktiskt. Efter att varit sned och halt sen hon var åring pga en vurpa. Vet sa redan direkt när de uteslutit bäckenfraktur osv att be en equiterapeut eller liknande att kolla. Jag gjorde så. Denna se om och om igen att hästen var endast snedmusklad. Hon hade problem med hältor och tillslut bytte jag equiatriker. Som visade hur sned hästen var. Hon rättades kiropraktiskt och skillnaden var enorm. Tyvärr hade hon hunnit få sekundära skador av att gå sned så länge.

Min treåring rättades kiropraktiskt. Efter att varit sned och halt sen hon var åring pga en vurpa. Vet sa redan direkt när de uteslutit bäckenfraktur osv att be en equiterapeut eller liknande att kolla. Jag gjorde så. Denna se om och om igen att hästen var endast snedmusklad. Hon hade problem med hältor och tillslut bytte jag equiatriker. Som visade hur sned hästen var. Hon rättades kiropraktiskt och skillnaden var enorm. Tyvärr hade hon hunnit få sekundära skador av att gå sned så länge.

Jo sånt jag oroar mig för :( Men blir ringa runt, fått lite tips på kunniga (varit de jag haft ute med dessa 2 år men ja är ju skillnad på kunnig och kunnig). Så får man väl se vad de säger. Får väl ta 3-4 olika och kolla och se vilka som säger samma typ och inte.

Att låta en häst fortsätta vara sned kan leda till förvärrad problematik.
Att dessutom låta en växande häst fortsätta vara sned är idiotiskt. Den växer ju nu och formar sin kropp. Den kan alltså växa fel i skelett och leder och bli permanent sned. Vilket kan göra att hästen inte håller.

Så ja, jag tycker absolut du ska leta efter bättre hjälp.
Lycka till och hoppassat löser sig för er!

Min alternativare jobbar med flera metoder. En av sakerna man kan göra med en sned häst, enligt henne (och givetvis bara efter undersökning och diagnos!) är att låta den göra jobbet själv.
En av mina uppfödningar hade en nervhistoria i bogen som föl (hon släpade ena frambenet efter sig, stundtals) och när hon nådde vuxen ålder fick hon gå en hel sommar med en vanlig gummiboot på sig i hagen. Det stärkte upp den snedhet som påbörjades när hon var föl. Det var inte många gram extra, men det lilla gjorde att hon fick jobba något mer med just det benet.

Min alternativare jobbar med flera metoder. En av sakerna man kan göra med en sned häst, enligt henne (och givetvis bara efter undersökning och diagnos!) är att låta den göra jobbet själv.
En av mina uppfödningar hade en nervhistoria i bogen som föl (hon släpade ena frambenet efter sig, stundtals) och när hon nådde vuxen ålder fick hon gå en hel sommar med en vanlig gummiboot på sig i hagen. Det stärkte upp den snedhet som påbörjades när hon var föl. Det var inte många gram extra, men det lilla gjorde att hon fick jobba något mer med just det benet.

Det finns ju som du är inne på, möjligheter att med viktboots , viktstrykkappor osv, bidra till att stärka upp /ombalansera hästen.

Dock behöver man vara försiktig med dessa så utifrån TS läge hade jag definitivt inte laborerat med detta i egen regi utan håller med dig och övriga om att TS i detta läge behöver få en bättre hjälp ang hästen, från veterinär och equi som är bättre kunnig .

Vi har kliniktid den 3 september. Då ska vi gå igenom henne :) Både genomgång, ultraljud och ev vidare om det behövs för verkligen ta reda på aktuellt status och se vad som går att göra, kan göras osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka