KisseNova

Trådstartare
Jag vill ha tips på raser som jag kan tänkas skaffa mig. Innerst inne bultar hjärtat för Engelsk bulldogg, men jag funderar på att vänta med rasen ett par år till. Får se, stänger inga dörrar för något.

Krav på en hund
*Småhundras
*Barnvänlig och anpassningsbar
*Trevligt temperament, helst ingen vek ras eller för hård i psyket (är hundvan men med en 3 åring i huset så känns det bäst så)
*Pälslängd spelar ingen roll
*Ingen ras som fryser lätt (dvs ingen chinese crested. Tjejkompis har en sådan och det är kläder hit och dit)
*hunden ska mest vara till sällskap men kommer aktiveras med förmodligen agility och liknande saker.
*Gärna en ras som är lätt att bära om det behövs men ändå tillräckligt stor för att synas om den går på marken.

Raser som jag tänker på redan
*Shih Tzu
*Cavalier King Charles Spaniel

Sv: Rasval

Jag har Engelsk bulldogg och Affenpinscher, underbara hundar allihop.
Men en bulldogg bär du inte på direkt, men affen är liten och käck och är lätt att bära vid behov.

Cavalier är ju en jättetrevlig ras :love: Men de har så¨mycket sjukdomar.

Bichon frisé? Min mormor har/har haft rasen, så jag har i prinvip växt upp med den. De är också trevliga hundar, aktiva om man så vill! Kräver ju lite pälsvård, men vill man inte ställa ut är det ju bara att klippa ner den. Och de är bärbara ;)

Diskutera gärna på om cavalieren, för jag har hört att dom egentligen bara lider av hjärtfel och att man ska vara noga med att hundarna är hjärtkollade med jämna mellanrum

Bishon frise får mig att tänka på bishon havanise (eller hur dom stavas), får kika på båda raser tror jag :D

Kleinspitz? Vet inte hur det är med barnvänligheten dock men annars tycker jag den borde passa

Senast ändrad:

Dvärgschnauzer kanske?
Tycker dom verkar himla trevliga och skulle kunna tänka mig en själv fastän jag inte är någon småhundsälskare.

Egentligen vet jag inte så mycket om sjukdomarna rasen har. Kompisen ar en cavalier som har fel på i princip allt som går att ha fel på och är allergisk mot väldigt mycket :crazy: Han kan bara badas med speciellt schampo, kan bara äta en slags mat etc. etc. Han kan alltså inte få något annat ens som godis, inga tuggben, inga tillskott. Farmor har haft två cavalierer som iofs blev relativt gamla, men båda hae hjärtfel pm jag inte kommer ihåg fel. Tror den ena fick tas bort när den var 11 för något med livmodern och den andra hittade hon död en morgon, troligtvis hjärtat, 10 tror jag hon blev.

Men man kanske kan hitta mer friska linjer? Det vet jag faktiskt inte ... Hojta isf, för det blir blir nog en sån i framtiden!

Frisén är den finaste av bichonerna ;) Finns ju Bolognese och Havanais också :)

http://www.bbhc.nu/
http://www.bichonfrise.se/

Tycker också cavalierer är fina hundar, har en hane själv som har ett ganska friskt hjärta, men som dessvärre har ett litet navelbråck.:(
Bulldog verkar också fina, men inte min typ av hund. :smirk:

Jag vill ha tips på raser som jag kan tänkas skaffa mig. Innerst inne bultar hjärtat för Engelsk bulldogg, men jag funderar på att vänta med rasen ett par år till. Får se, stänger inga dörrar för något.

Krav på en hund
*Småhundras
*Barnvänlig och anpassningsbar
*Trevligt temperament, helst ingen vek ras eller för hård i psyket (är hundvan men med en 3 åring i huset så känns det bäst så)
*Pälslängd spelar ingen roll
*Ingen ras som fryser lätt (dvs ingen chinese crested. Tjejkompis har en sådan och det är kläder hit och dit)
*hunden ska mest vara till sällskap men kommer aktiveras med förmodligen agility och liknande saker.
*Gärna en ras som är lätt att bära om det behövs men ändå tillräckligt stor för att synas om den går på marken.

Raser som jag tänker på redan
*Shih Tzu
*Cavalier King Charles Spaniel
Papillon kanske? Trodde förut att de var världens "knähundar", men nu har jag sett flera tävla i agility och freestyle, superduktiga! :)

Nej, min syster har en papillon och en får räcka i släkten. Men tack ändå, det hade ju passta med mina krav annars.

Tag en ordentlig titt på affenpinschern, helt olik pappilon i alla fall till utsendet. Den är liten och tillgiven, glad alert och torde passa utmärkt till agilty.
Många som har träffat min affen live den senaste tiden har fallit pladask och utbrist att en sån ska jag ha som nästa hund.

hur kommer det sig att du svarar i min tråd men inte på pm :smirk:

Jag har hittat en hund jag vill, jag vill ha min brors hund :bump:
Inte många krav stämmer, men åh jag vill ha henne. Då min bror egentligen inte hinner med henne så har jag bett att få köpa henne. Kan kännas taskigt men jag vet att min bror inte hinner med henne, han har inte riktigt insett vad en hund kräver och sannerligen inte en amstaff. Så nu väntar jag på ett svar, om jag får köpa henne eller inte *hoppas*

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 571
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 854
Senast: nickan1
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 368
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit