• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Erica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 204
E

Erica

Hej,
har funderingar på att skaffa mig häst igen, dena gång för AR/dressyr och körning- vilken sorts häst skall jag välja? Har kommit på mig själv att jag tittar lite extra på lite "tyngre" raser såsom frieser (jag vet att det är ett vbl:smirk:), nsv och såg för inte så länge sedan en shire - hur har dom det med samlingsförmågan? Och varför finns det inga Irish Hunter i Sverige? Jag är över 170 så jag vill ha en lite större häst. Tacksam för tips och gärna lite om psyket, jag har pga för många ridolyckor blivit mer försiktig (klok?) än i tidigare glansdagar:smirk:.

Sv: Rasval

Hej Erica :)

Tipsar dig om den förträffliga rasen frederiksborgare - Danmarks nationalhästras. Det är en ståtlig, intelligent häst som kan användas till precis vad du vill. På 90-talet avlade man ganska stora sådana, så det finns en hel del storlek kvar i dem om det är vad man söker. Priserna är klart överkomliga, om man kan tänka sig att hämta den i Danmark. Det finns en del i Sverige, men ingen större avel. Jag köpte ett stoföl -00, men har tyvärr inte henne kvar.

Länk till danska frederiksborgarföreningens hemsida.

Senast ändrad:

Hej Cilla:D
tack för länken, den rasen har jag inte tänkt på! Klart intressant!

nått lettiskt hbl kanske??
Nordisar kan allt gå mkt fint i form och så...
Frieser...me like.
Finns mkt fina :D
Hoppas du finner din häst.

Hej.
Jag har två engelska fullblod och en shire (och en shettis) och genom att iakta dem i hagen så anser jag att är man ute efter samling så välj shire! Den naturliga samligen är MYCKET bättre än hos fullbloden men ännu så vet jag inte hur mycket det går att påverka då han inte är inriden ännu. Om du väljer en shire så välj en lätt modell. De tunga hästarna är först och främs draghästar men där finns stora möjligheter ändå. Den lätta modellen är mera ridhästartad.

äntligen en som nämner att det finns en härlig ras med anor - nämligen fredriksborgare i vårt nära grannland. :bump: mvh

jag har en frieser hingst :love:
så det är givetvis det jag hade valt!
men shire är ju jäkligt fina också om du ändå vill ha en stor häst!
tyvärr är jag för kort med mina 159 cm så det funkar ej för mig.
zuperzandra här på buke har en jättefin shire!

14.jpg

Friser - naturligtvis, det är det vackraste jag vet - har varit medryttare på en- men jag har tyvärr inte råd eller lust att lägga ner lika mycket pengar som på en några år gammal bil. Detsamma gäller PRE/lusitano - fantastiskt vackra hästar att se på - inte att äga. Tyvärr.
Tack för alla tips!

nu hänger jag inte med? både här o i en annan tråd så skriver du ju att du tittar efter tex frieser..

du kanske borde ta en ordentligt fundare på vad du igentligen letar efter? för jag upplever det som att du tänkt lite extra på frieser, nordsvensk eller shire. Shire kan ju också kosta en del i inköp.

då återstår ju bara nordsvensken och där har du ditt rasval i så fall?

för övrigt så tycker jag tinkrar verkar mysiga.
inte heller så jättedyra i inköp.

Hej!! Jag köpte mig i vintras en nordsvensk just för att ha till Ar/dressyr och körning så det kan jag varmt räckomendera!!! Vill du ha hjälp att leta så pm:a mej!! Lycka till. M.v.h Lotta:banana:

Och jag bara måste hjälpa Cilla W att rekomendera fredriksborgaren :) Jag Köpte mitt sto ifrån danmark får ett år sedan, och det var verkligen enkelt och dessutom billigt. Kontakta gärna mig om du vill ha tips...

Shire funkar även om du är kortl. Jag själv kan skryta med hela 161 cm och Lillen är ca 178 cm. Det funkar hur bra som helst även om folk tycker att det ser fel ut.

Titta på Search's bilder, hon är kortare än både mig och dig.

nej, det funkar inte för mig.
jag är 159, med korta ben. (längre överkropp)
jag tyckte mitt halvblod på 170 va för stort, därför sålde jag den och gick till mindre häst. Min frieser är 160 och mitt vbl är ca 158-160.

jag har även haft en häst på 175 förut, o upplevde det för stort också.

Det kan ju vara så att jag är en smula miljöskadad vad gäller stora hästar. Gamlingen är 168 cm och tanten är ca 165 och växer. Båda är engelska fullblod.

Jag upplever det som mycket häst men alla hästar jag har ridit har varit ganska självgående. Eftersom jag har värk så kräver jag ganska tidigt i utbildningen att de ska bära sig själv i balans och med så lite påverkan som möjligt. De får helt enkelt lära sig att lyssna på väldigt små signaler redan ifrån början, det är inte något jag kan finslipa senare.

Jag upplever frieser och shire som ganska lika (fast med lite skillnad i höjd och bredd.)

Jag måste dessutom tillägga att din frieser ser helt underbar ut:love:. Jag blir lite sugen på att skaffa tillökning i stallet men säger jag det så försöker väl maken att mörda mig.

Senast ändrad av en moderator:

det är nog mest att en annan får höjdskräck ;)
plus att jag garanterat skulle behöva stege för att komma upp.
men dom är väldigt fina!

Det där med höjdskräck var ju illa:D

Jag ska erkänna att det finns tillfällen när jag svär över hans storlek, som när selen på 17 kg ska på. Jag behöver inte säga att jag har en pall stående i stallet va:angel:

Jag använder dessutom pall när jag ska sitta upp på allt över ca 140 cm häst/ponny. Dåliga knän plus en del tillridningsponnyer som har försökt att hiva av en innan man ens har kommit upp i sadeln har gett en del vanor.

Liknande trådar

Träning Jag skulle vara tacksam om det fanns någon som kan ge lite råd om hur man rider dom här hästarna. Har funderingar på att bli medryttare...
Svar
2
· Visningar
1 864
Senast: Stallflicka
·
W
Avel Ännu en hingstväljar tråd men den här gången till ett Nordsvensktbrukssto. Vi har ett sto av lite lättare typ som säkert en del sett... 2
Svar
39
· Visningar
11 946
Senast: Krisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka