Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Vissa ska ju inte ha hund helt enkelt...

Håller helt med, man kan ju börja med o plocka bort de här på buke som har sina hundar lösa i skogen från sig i barnkammartider, och lägga till de som använder hundbur olagligt. Och så de som har sin hund helt själv fulltid medans de jobbar. Och så dem som samlar på sig för många hundar men inte har ork eller egentligen råd och så de som har osämja så till den grad i sin hundgrupp att de måste hålla dem isär vilket innebär att alltid någon av hundarna hamnar ensam och utanför familjeflocken.

Att ha en innetoa i nödfall kan knappast räknas som dåligt hundägarskap, men av någon anledning blir det det värsta som kan vara.

Då så är vi där igen.
Bara för att gatuhundar i Aten minsann kan kissa på byggnader så skulle det vara okej för svenska hundägare att låta hunden kissa på andras hus.

Jag har f.ö. för mig att jag har läst att Pyramiderna har tagit skada av just hundkuss.

Ah ja. Våra byggnader i stan går att jämföra med 4500 år gamla pyramider.

Långt? kan du svara istället för att jönsa bort mitt seriösa inlägg? Är det samma kiss / urin eller har hundurin en annan bättre och skonsammare sammansättning?

Det finns väl gott om män i städer som kissar på byggnader också så... Fulla män tex.
Till skillnad från hundkiss så tycker jag att det brukar lukta dock. Och det är väl främst det och blottandet som är problemet med det beteendet. Inte att byggnader fräts sönder.

Vad hade du tyckt då om det varit vuxna män som dragit fram drulen och pinkat på fasader, eller trappingångar, eller känsliga vegetationsområden?
Om du bara visste hur otroligt många människor som använder träd och buskar som toaletter vid motionsspår osv, och busshållplatser, och gränder, och massa andra ställen som stinker urin. Jag har aldrig känt att hundkiss luktar på det äckliga sättet nånstans där hundar normalt kissar.

Här där jag bor är det minst en hund i varje trappuppgång nästan, det luktar inte kiss här någonstans trots alla hundar. Det är ett otroligt hundtätt område här och ett av dom fräschaste ställena i denna stan.

Rumsrenhet kallas det, när hunden säger till att den vill ut.

Hunden behöver ju inte gå ut , eller väcka husse-om den har en inne-potta.:idea:

Tycker du att inne-pottor är åt helvete fel åt katter också? eller är det BARA inne-katter som får ha en toalett inne?
Jag har pottor inne till mina katter, de är rumsrena, går fritt ut och in men så är det ju det där när det ösregnar eller är 15 minus, då väljs det ibland inne-toaletten.

Tänk själv, förr var det utedass, då hade de nattkärl-vid behov- just för att slippa kånka ut till dasset, men de var väl bara lata som inte orkade gå ut och rasta sig själva.

Hunden behöver ju inte gå ut , eller väcka husse-om den har en inne-potta.:idea:

Tycker du att inne-pottor är åt helvete fel åt katter också? eller är det BARA inne-katter som får ha en toalett inne?
Jag har pottor inne till mina katter, de är rumsrena, går fritt ut och in men så är det ju det där när det ösregnar eller är 15 minus, då väljs det ibland inne-toaletten.

Tänk själv, förr var det utedass, då hade de nattkärl-vid behov- just för att slippa kånka ut till dasset, men de var väl bara lata som inte orkade gå ut och rasta sig själva.
Om du kan någonting om hundar så förstår du skillnaden på katter och hundar också. Jämför inte gärna dessa två arter då dom inte har likadan behov övht.

Önskar så att folk innan dom skaffar hund förstår vad det är dom skaffar, det är ingen människa, det är ingen katt, det är en egen varelse med behov som inte går att jämföra med katt eller människa.

Hur människor gjorde förr eller huruvida katter kan gå på låda har ingenting med hundar att göra. Jämför inte det där.

Då så är vi där igen.
Bara för att gatuhundar i Aten minsann kan kissa på byggnader så skulle det vara okej för svenska hundägare att låta hunden kissa på andras hus.

Jag har f.ö. för mig att jag har läst att Pyramiderna har tagit skada av just hundkuss.

Det har jag aldrig hävdat. Däremot ifrågasätter jag att hundurin skulle orsaka sådana skador på byggnader som det låter i den här tråden.

Själv låter jag inte mina hundar kissa på vare sig byggnader, staket, brevlådor eller elskåp. Men jag förstår problemet med en supernödig hund och långt till lämplig kissplats. För länge sedan hade jag under en period min hund på nattdagis mitt i Stockholm. När jag hämtade honom på morgonen var han akut nödig. Att jag hindrade honom från att lyfta på benet de kvarter vi behövde gå för att komma till en gräsplätt ledde ofta till att han satte sig som en tik och kissade så att det rann över trottoaren. Det var inte heller uppskattat med tanke på hur vissa blängde.

Det finns väl gott om män i städer som kissar på byggnader också så... Fulla män tex.
Till skillnad från hundkiss så tycker jag att det brukar lukta dock. Och det är väl främst det och blottandet som är problemet med det beteendet. Inte att byggnader fräts sönder.

Det är nog fler hundar än män som stänker urin på opassande platser, och vad gäller lukten så får jag en känsla att de som har hundar som tillåts pinka överallt faktiskt väljer att vända näsan åt ett annat håll.

Det är liksom verkligen inte ett så stort problem som du vill få det till för du hade garanterat städer gjort något åt det också.
Det har ju Kommunerna gjort.
De har varit tvugna att skaffa särskilda stolpar som står emot hundkiss.

Det enda du har länkat är folk som haft problem med hundar som kissat och bajsat precis vid ingångar så att det kommer in avföring i byggnaden. Och det har ju verkligen ingen här sagt är okej.
Jag kan ju inte länka till allt om "kissa på fasader".
Och det är flera här som anser att det är okej att låta hunden kissa på lägenhetshus.
Det tycker verkligen inte jag är okej.
Gör du?

Långt? kan du svara istället för att jönsa bort mitt seriösa inlägg? Är det samma kiss / urin eller har hundurin en annan bättre och skonsammare sammansättning?
En fundamental skillnad är väl att det inte anses ok för män att hala fram snorren i offentliga miljöer, medan det anses normalt för hund. En annan är att människor i allmänhet inte har något emot att kissa inomhus, medan hundar normalt sett absolut inte vill göra det. Sen kissar väl män i allmänhet större mängder, når högre upp och luktar värre.

• Gilla
Reactions: Sel
Det har ju Kommunerna gjort.
De har varit tvugna att skaffa särskilda stolpar som står emot hundkiss.

Jag kan ju inte länka till allt om "kissa på fasader".
Och det är flera här som anser att det är okej att låta hunden kissa på lägenhetshus.
Det tycker verkligen inte jag är okej.
Gör du?

Vilket de gjort eftersom att de anser det fullt rimligt att hundar kissar där också.

Själv låter jag inte mina hundar kissa på vare sig byggnader, staket, brevlådor eller elskåp. Men
Utmärkt.
Då så är vi verkligen överens om den saken.

Men jag förstår problemet med en supernödig hund och långt till lämplig kissplats. För
Men då så borde du ju också förstå problemet med en supernödig hund som inte vill gå ut i dåligt vädet och därför får kissa på en handduk i badrummet i stället.

Det är nog fler hundar än män som stänker urin på opassande platser, och vad gäller lukten så får jag en känsla att de som har hundar som tillåts pinka överallt faktiskt väljer att vända näsan åt ett annat håll.

Så det är ett problem med stinkande urin från hundar i städer?

Mina hundar brukar sova när jag sover. Precis som de flesta andras hundar. Tror jag blivit väckt typ 3 ggr på 10 år eller något bortsett från valpar. Är du säker på att hundarna är friska?

Har man hundar med vakt i som används till det så vaknar de såklart på natten om de hör något och drar igång, vakenheten och rörelse aktiverar urinproduktionen ( bl a) och då behövs det kanske kissas.

Berätta skillnaden för mig om en katt eller hund toalett, vilket saken gällde.
Borde inte behövas och nej, någon som inte ser skillnad på katt och hund, ärligt talat så är det inte lönt. Enda man kan göra när det gäller en person som du typ som på riktigt inte vet skillnaden på katt och hund är att hoppas innerligt att personen aldrig skaffar hund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka