Glimfeather

Trådstartare
Idag var vi lite lata på morgonen så det blev bara en kiss och bajsrunda på 10 minuter, sedan med på jobbet 8-13.

13-13.30 skogspromenad med godissök

ensamma hemma 14-17.

17.30-19.20 skogspromenad, mest lösspring, en del inkallningar godissök etc.

Sedan klickertränade vi med kvällsmaten nu för en kvart sen ungefär. Har legat ute på altanen någon timme efter att vi kom in.

Och nu är han rastlös, går runt och piper och vill ut! Vad är det för fel på min 2-åring?? 5-åringen ligger snällt i sin bädd och sover.

Gick visserligen och la sig nu när han fattade att matte är klistrad vid datorn. Knashund.

Tycker era hundar också att ni är lata när ni inte orkar gå ut i skogen med dem fyra timmar på kvällen och gärna gå ett spår på ett par mil och träna lite lydnad i sisådär 3-4 timmar?

Sv: Rastlös

Underaktiverad idag är han då rakt inte. Nu vet jag ju inte om du aktiverar mer eller mindre i vanliga fall, men eftersom du skrev att du var "lite lat" antar jag att du brukar aktivera mer. Säg åt honom att gå och lägga sig! Det är en viktig träning det också.

Nja, detta är väl en vanlig vardag, förutom att vi brukar gå 30 minuter innan frukost. Men han tycker att det är latmaskfasoner ;) Ja, han har krupit in under sängen och sover nu, min lille dåre.

Håller med Gabbi, eftersom Beardisen inte kommer att gå till världshistorien som den tröttasts rasen så tror jag att ligga still och hålla klaffen är en bra övning.

Övas direkt innanför dörren, tillåt inte att han går omkring och gnäller.

Haha, där sa du nåt ;) Tror han var lite övertrött, nu sover han sött, inklämd under sängen. Brukar inte låta honom gnälla faktiskt, säger att han får lägg sig. En annan dag (natt) stod han och stirrade på dörren, sa ingenting men jag kunde höra stirrandet "stirr, stirr, stirr" (beardisarna är väldigt bra på att stirra högt).

Om jag var du skulle jag faktiskt minska ner lite på promenaderna och lägga tid på att umgås på ett lugnt sätt inomhus istället. Det låter som att hunden har svårt att varva ner och det blir inte bättre hur mycket du än går med honom, snarare tvärtom. Kör mycket passivitet och säg till honom om han piper och vandrar runt inne.

Minska ner? Det blir ju skittråkigt för hunden att behöva göra ingenting så länge. Stilla är han ju på jobbet, när han är fastbunden eller ligger i köket. Han måste ju få springa av sig någon gång. 2-3 timmar fysisk motion anser inte jag vara mycket motion för en hund som är född till att arbeta?

Dessutom är det inget problem för honom att koppla av, han ville bara ut på altanen och lägga sig eftersom han föredrar kylan. Tråden var mer menad att vara lite på skoj ;) Nu sover han som en sten, inne, hör inte ens att grannhunden är ute och skäller precis utanför fönstret.

Senast ändrad:

kan det finnas någon löptik i närheten :confused: i fall vi nu opponerar att du har en hanhund:confused:, våran labbe är extra gnällig pipi och rastlös tack vara grannen tik som löper och är ute i hundgården 24 timmar om dygnet, och i kväll kunnde jag räkna vid pisserundan 6 hanhundar runt buren :crazy:

Nej, det är inte för mycket, men eftersom det lät som du hade problem med att få honom att varva ner så tycker jag att man ska träna mer passivitet och lugnt för att få hunden mer sansad. Men om det inte är något problem så kan du ju fortsätta som du gör :)

Haha, nej det är inget problem, men tack i alla fall :) Vi övar redan en del passivitet, men inne kan han koppla av. Ute i stallet, sista timmen innan lunch, är det däremot väääldigt svårt ;) Speciellt som kompisen får spring lös på gården.

Vickis-pajala: där sa du nåt! Det har jag faktiskt funderat på ett tag eftersom det ör väldigt mycket som luktar väldigt gott.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka